Wp Header Logo 53.png


رپورتاژ – هپاتیت نوعی بیماری التهابی کبد است که از طریق 5 نوع ویروس آن ایجاد می ‌شود. هپاتیت می ‌تواند به بافت کبد آسیب برساند و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین هپاتیت می تواند یک عفونت حاد و کوتاه مدت یا یک عفونت مزمن و طولانی مدت باشد.


هپاتیت آ


هپاتیت آ توسط ویروس هپاتیت آ (اچ ای وی) ایجاد می شود و بسیار مسری است. این ویروس می تواند در بسیاری از شرایط از فردی به فرد دیگر منتقل شود اگر فردی دچار این بیماری شد سریعا با یک مرکز خدمات درمانی در منزل تماس بگیرید و از آن مرکز درخواست ویزیت متخصص داخلی در منزل کنید . هپاتیت آ معمولاً فقط یک بیماری خفیف ایجاد می کند، حتی در اکثر مواقع ممکن است بدون علامت باشد و اصلا افراد متوجه ابتلا به این ویروس نشوند.


هپاتیت آ معمولاً از طریق غذا یا آب منتقل می شود. زمانی که یک فرد مبتلا به هپاتیت آ دستان خود را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی نشویید و غذا را لمس کند، فرد سالم با خوردن آن غذا یا نوشیدنی به این ویروس مبتلا می ‌شود؛ به هیمن دلیل هپاتیت آ در کشور هایی که بهداشت ضعیفی دارند شایع تر است. صدف‌ های خام، میوه‌ ها، سبزیجات و غذا های نپخته منشا شیوع هپاتیت آ هستند.


یکی از اصلی ترین عوامل خطر برای هپاتیت آ، مسافرت یا زندگی در کشوری با نرخ بالای این بیماری است. خوردن غذا های خام یا نوشیدن آب لوله کشی می تواند خطر ابتلا به این ویروس را در سفر افزایش دهد.


انواع هپاتیت


هپاتیت ب


هپاتیت ب توسط ویروس هپاتیت ب (اچ بی وی) ایجاد می ‌شود و در مایعات بدن از جمله خون گسترش میابد. بسیاری از بزرگسالانی که به هپاتیت ب مبتلا می شوند علائم خفیفی برای مدت کوتاهی دارند و سپس به خودی خود بهبود می یابند. اما برخی افراد قادر به پاکسازی ویروس از بدن نیستند که باعث عفونت طولانی مدت می شود و حتی ممکن است جان آنها را به خطر بیندازد. با گذشت زمان، هپاتیت ب می تواند منجر به مشکلات جدی مانند آسیب کبد، نارسایی کبد و سرطان کبد شود.


ویروس هپاتیت ب می‌ تواند از طریق تماس با خون یا مایعات بدن یک فرد آلوده منتقل شود که بیشتر آمار انتقال آن به خصوص در ایالات متحده، رابطه جنسی محافظت نشده گزارش شده است. امکان ابتلا به هپاتیت ب با استفاده از سوزن مشترک و یا تیغ آلوده به خون آلوده وجود دارد. علاوه بر این یک مادر آلوده به ویروس هپاتیت ب می تواند ویروس را در حین زایمان به کودک خود منتقل کند. هپاتیت ب از طریق بغل کردن، اشتراک غذا یا سرفه منتقل نمی شود.


بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت هر کسی ممکن است به هپاتیت ب مبتلا شود، اما افرادی که چندین شریک جنسی دارند یا داروهای غیرقانونی تزریق می کنند، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به هپاتیت ب هستند.


هپاتیت سی


هپاتیت سی توسط ویروس هپاتیت سی (اچ سی وی) ایجاد می‌ شود. این نوع هپاتیت خطرناک ترین نوع هپاتیت است و از طریق تماس خون با خون آلوده منتقل می شود.


فقط حدود 20 درصد از افرادی که به هپاتیت سی مبتلا می شوند پس از یک عفونت کوتاه مدت، ویروس را شکست می دهند. 80 درصد از مبتلایان هپاتیت سی برای دراز مدت یا حتی تا آخر عمر این بیماری را در بدن خود نگه می ‌دارند. هپاتیت سی مزمن می تواند عوارض بسیار جدی از جمله نارسایی کبد و سرطان کبد ایجاد کند. درمان خاصی برای این ویروس وجود ندارد و تمامی درمان های موجود برای کاهش و مدیریت علائم هستند.


انواع هپاتیت


همانطور که گفتیم هپاتیت سی از طریق خون آلوده پخش می شود. استفاده از سوزن مشترک یا سایر اقلام مورد استفاده برای تزریق مواد مخدر شایع ترین علت انتقال هپاتیت سی است. انجام خالکوبی یا سوراخ کردن بدن با سوزن آلوده یکی دیگر از راه های قرار گرفتن در معرض این بیماری است. مادر بیمار ممکن است ویروس را هنگام زایمان به فرزندش منتقل کند. در موارد نادر، رابطه جنسی محافظت نشده باعث گسترش هپاتیت سی می شود، اما خطر آن اندک به نظر می رسد.


افرادی که در گذشته دارو های غیرقانونی و یا مواد مخدر تزریق کرده‌ اند حتی اگر علائمی نداشته باشند، ممکن است مبتلا به هپاتیت سی باشند. همچنین افرادی که قبل از سال 1992 خون دریافت کرده اند نیز در معرض خطر بیشتری از هپاتیت سی هستند. زیرا قبل از آن، خون اهدایی از نظر ویروس هپاتیت سی غربالگری نمی شد.


هپاتیت دی


هپاتیت دی توسط ویروس هپاتیت دی (اچ دی وی) ایجاد می شود. این ویروس تنها افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد که قبلاً به هپاتیت ب مبتلا شده اند، زیرا برای زنده ماندن در بدن به ویروس هپاتیت ب نیاز دارد. هپاتیت دی معمولاً از طریق تماس خونی یا تماس جنسی منتقل می شود.


عفونت طولانی مدت با هپاتیت د و هپاتیت ب می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی مانند سیروز و سرطان کبد را افزایش دهد.


هیچ درمان و واکسنی به طور خاص برای هپاتیت د وجود ندارد، اما واکسن هپاتیت ب می تواند از شما در برابر آن محافظت کند. زیرا اگر ویروس هپاتیت ب زنده ای در بدن شما یافت نشود، ویروس هپاتیت د نمی‌ تواند زنده بماند و در بدن گستری یابد.


اگر نیاز به خدمات پرستاری داشتید بهترین پرستاران را از مرکز آقای دکتر دریافت کنید.


انواع هپاتیت


هپاتیت ایی


هپاتیت ایی توسط ویروس هپاتیت ایی (اچ ایی وی) ایجاد می شود. تعداد مبتلایان هپاتیت ایی در سال های اخیر در اروپا افزایش یافته است و در حال حاضر شایع ترین نوع هپاتیت در بریتانیا است. انتقال ویروس هپاتیت ایی معمولا با مصرف گوشت خوک خام یا نیم پز یا کله پاچه، و همچنین با گوشت گراز وحشی، گوزن و صدف اتفاق می افتد. هپاتیت ایی یک بیماری خفیف و کوتاه مدت است که اغلب نیازی به درمان خاصی ندارد. اما این نوع هپاتیت در برخی افراد، مانند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می تواند جدی باشد.


هنگام سفر به کشور هایی با شرایط بهداشتی ضعیف، جایی که هپاتیت ایی همه‌ گیر ممکن است شایع باشد، می ‌توانید با انجام اقدامات بهداشتی مناسب آب و غذا، خطر ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهید. در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از هپاتیت ایی وجود ندارد.

source

separjelo

توسط separjelo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *