کلاس شاسی بلندهای لوکس و اسپرت کاملاً رقابتی شده اما پورشه کاین توربو و رنجرور اسپرت SV همچنان جزو شاخصترین گزینهها هستند.
باور میکنید که اولین نسل پورشه کاین در دهه ۹۰ میلادی تولید شد و هویت کاملاً متفاوتی نسبت به سایر محصولات این خودروساز داشت؟ با گذشت چندین سال از معرفی این خودرو، جهان کاملاً دگرگون شده و انواع و اقسام شاسی بلندهای لوکس و اسپرت عرضه شدهاند. حدود ۲۰ سال از معرفی کاین توربو میگذرد و پس از آن بود که لندرور جا پای پورشه گذاشت و با معرفی کانسپت استورمر پیشنمایشی از اولین نسل رنجرور اسپرت را انجام داد. در آن زمان یک شاسیبلند ۵ متری با وزن بیش از ۲ تن چیز عجیبی به نظر میرسید اما امروز پورشه به یکی از بهترین خودروسازان جهان بدل شده و لندرور نیز عملکرد بدی ندارد. البته هر دو شرکت کاملاً از تولید شاسی بلندهای بزرگ و اسپرت خود راضی هستند و سود زیادی به جیب میزنند؛ اما جالب اینکه بزرگ و سریع بودن برای این خودروها کافی نیست و قبلاً شاهد تولید نسخههای اسپرت تر نیز بودهایم با این تفاسیر، در کلاس شاسی بلندهای لوکس و اسپرت کدام شهر برتر عمل میکند: اشتوتگارت یا گایدون؟
پیش از آنکه به مقایسه پورشه کاین توربو E-Hybrid و رنجرور اسپرت SV بپردازیم بهتر است کمی به پیشینه آنها اشاره کنیم. از سال ۲۰۰۲ تاکنون تغییرات زیادی رخ داده است. بازار شاسی بلندهای اسپرت با قیمت فراتر از ۱۰۰ هزار دلار داغ داغ است و برندهای زیادی در این کلاس حضور یافتهاند بنابراین رنجرور اسپرت و کاین باید تلاشهای بیشتری برای جلب نظر خریداران انجام دهند. جدیدترین نسخه رنجرور اسپرت L461 از سال ۲۰۲۲ پدیدار شده و کاین فعلی هم در سال ۲۰۲۳ فیس لیفت سنگینی را تجربه کرده و حالا قویتر از هر زمان دیگری به نظر میرسد. ما پورشه کاین توربو E-Hybrid کوپه مجهز به پکیج GT را در برابر رنجرور اسپرت SV ادیشن وان قرار دادهایم تا ببینیم کدامیک بر دیگری برتری دارد.
از همان لحظه اولی که رنجرور اسپرت جدید معرفی شد همه تحت تأثیر طراحی شکیل و زیبای آن قرار گرفتند. از نظر متریال بکار در کابین نیز شاسیبلند موردبحث جای حرفی باقی نمیگذارد. کابین هم از روش دیگری برای ارائه طراحی مدرن استفاده کرده هرچند این فرمول ترکیبی از کابین دیجیتالی و قوای محرکه هیبریدی بوده است. قوای محرکه هیبریدی این خودرو در نسخه توربو E-Hybrid قدرت قابلتوجه ۷۳۰ اسب بخاری دارد که ۶۴ درصد قویتر از کاین توربو نسل اول است. رنجرور اسپرت SV هرچقدر که ظاهر شیک و ظریفی داشته باشد اما حجیمتر و بزرگتر از کاین کوپه به نظر میرسد هرچند این موضوع بدی نیست. ابعاد بزرگ بدنه به معنی ارائه کابینی است که بهطور قابلتوجهی پهنتر و جادارتر از پورشه حس میشود. البته رنجرور فضای ردیف دوم کمتری نسبت به پورشه دارد و این موضوعی تعجببرانگیز به نظر میرسد هرچند افراد بزرگسال در هر دو خودرو احساس راحتی خواهند داشت. البته فضای بار رنجرور بیشتر از رقیب آلمانی است و با اینکه فضای بار کاین کوپه طویل و پهن است اما از نظر بارگیری وسایل بلند و حجیم به پای رنجرور نخواهد رسید.
اگر شما خودروهای بزرگ را دوست دارید، رنجرور اسپرت ابهت خالصی دارد که پورشه نمیتواند با آن برابری کند؛ اما قطعاً کاین سریعتر به نظر میرسد و رینگهای طرح GT و کیت آیرودینامیک بدنه این موضوع را در معرض دید قرار میدهند. نسل جدید رنجرور اسپرت از زبان پرفورمنسی بهره گرفته که شاید باب میل برخی تیونرها نباشد اما درعینحال نظر افرادی را جلب کند که خیلی به دنبال سرعت خیره کننده نیستند. در حقیقت رنجرور دکمه ریست را به آرامی فشار داده و رنجرور اسپرت جدید را نسبت به نسلهای قبل ارتقا داده است؛ اما وضعیت سواری خودرو چگونه خواهد بود؟ بیشک رنجرور اسپرت SV کاراکتر دینامیک متمایزی نسبت به قبل دارد و اگر قوای محرکه هیبریدی پورشه در کنار بگذاریم، هر دو خودرو بهطور سورپرایز کنندهای مشابه هم به نظر میرسند.
هم پورشه و هم رنجرور به سیستم تعلیق بادی چند محفظهای، فرمان پذیری چهار چرخ و دیفرانسیل عقب دارای هدایت گشتاور مجهز هستند. البته فلسفه دو شرکت در کنترلهای ضد لغزش، حرکت چرخها و میزان چسبندگی مکانیکی متفاوت است. سیستم دامپینگ تطبیقی رنجرور برای اولین بار بکار گرفته شده و خودرو میتواند عملکرد بهتری نسبت به نسخههای قبلی داشته باشد. آنتی رول بارهای فعال پورشه نیز همچون همیشه تواناییهای خود را به نمایش میگذارند. رنجرور با لاستیکهای چهارفصل عرضه شده تا تمرکز این خودروساز روی تواناییهای عبور از همه مسیرها را نشان دهد. پورشه اما از لاستیک پیرلی پی زیرو استفاده میکند.
قوای محرکه هیبریدی پورشه همانطور که پیشبینی میشد از نظر قدرت و گشتاور دست برتر را دارد اما آیا قدرت بیشتر میتواند وزن بالاتر را جبران کند؟ به لطف پکیج سفارشی GT، این موضوع تا حد زیادی پوشش داده میشود. پکیج GT علاوه بر سقف کربنی و دیفیوزر عقب شامل اگزوز اسپرت تیتانیومی و سبکوزن، استارتر باتری سبکوزن و برخی قطعات دیگر است. این پکیج باعث شده وزن خودرو حدود ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از مدلهای استاندارد باشد و بنابراین اختلاف وزن دو خودرو به ۱۰ کیلوگرم برسد. با اینکه رنجرور اسپرت حدود ۱۰ کیلوگرم سبکتر از رقیب است اما قدرت زیاد ژرمنها به چشم میآید.
پورشه کاین بی سر و صدا و با اتکا به قوای محرکه برقی حرکت خود را شروع میکند و همچنان صدای کم خود را حفظ میکند؛ اما زمانی که راننده حالت اسپرت را انتخاب کند داستان عوض میشود. اگزوز تیتانیومی پرطنین شده و پیشرانه و گیربکس نیز نیمه دیگر لیوان را نشان میدهند. بدنه روی فنرهای بادی خوابیده و فرمان نیز احساس متفاوتی را به راننده منتقل میکند. با این تفاسیر به سختی میتوان باور کرد پشت فرمان یک شاسیبلند ۲.۵ تنی نشستهاید. تواناییهای کاین در عبور از پیچها، برای چنین خودروی بزرگ و سنگینی باورنکردنی است.
رنجرور اسپرت SV نیز تلاش دارد برداشت مشابهی را ارائه کند. این خودرو حالتهای سواری متنوعی دارد و از طریق نمایشگر لمسی میتوان به آنها دسترسی داشت. البته تنها استثنا به حالت SV مربوط میشود که دارای دکمه مخصوص خود روی فرمان است. زمانی که این دکمه را فشار دهید پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توربوی برگرفته از بی ام و بهطور سورپرایز کنندهای بیدار شده و سر و صدای بیشتری تولید میکند. البته از نظر جذابیت شنیداری، این پیشرانه به پای نیروگاه ۴ لیتری پورشه نمیرسد. حس واضحی از دستکاری صدای اگزوز اسپرت SV وجود دارد و شبیه صداهای دیجیتالی است.
باید دانست رنجرور اسپرت بهطورکلی شاسیبلندی با تمرکز بیشتر روی سواری راحت و لوکس است و به همین خاطر انعطاف دینامیکی بهتری دارد و در اکثر اوقات آرامش داخل کابین آن مدنظر خواهد بود. ابعاد بزرگ و پهن رنجرور باعث میشوند خودرو کابین جاداری داشته باشد اما اوضاع در تست جادهای متفاوت است. حتی با انتخاب خشکترین حالت سواری هم سیستم تعلیق نمیتواند تمامی تکانهای بدنه را خنثی کند و در جایی که کاین تخت باقی مانده و پایداری بالایی دارد، رنجرور کمی تکان میخورد و پایداری آن به خطر میافتد. باید گفت پورشه کاین حس چسبندگی بهتری در بخش جلو داشته و شاسی آن تنظیمات بهتری را نشان میدهد.
پس از تستهای متنوع در جاده، پورشه کاین توربو از نظر اسپرت بودن یک پله بالاتر از رنجرور اسپرت SV قرار میگیرد. پیشرانه این خودرو قویتر و جذابتر حس میشود و شاسی نیز چابکی، دقت و توازن بهتری دارد. کاراکتر دینامیکی این خودرو نیز جذابتر است. رنجرور از نظر لوکس و منعطف بودن گزینه بهتری خواهد بود و اگرچه طراحی ظاهری امری سلیقهای است اما به نظر ما جذابتر از کاین است. از نظر تواناییهای آفرود نیز حدس میزنیم رنجرور با توجه به سابقه خود عملکرد بهتری داشته باشد. اما کدامیک از این سوپر شاسی بلندها پیروز میدان لقب میگیرند؟ صادقانه باید گفت تعیین برنده امری شخصی است و به نیازهای خریدار بستگی دارد؛ اما باید دانست پورشه کاین توربو از نظر مهندسی به دستاورد بهتری رسیده و مقام اول را کسب میکند.
- مقام اول: پورشه کاین توربو E-Hybrid کوپه GT
با گذشت ۲۰ سال، کاین همچنان استانداردهای بسیار بالایی را در کلاس سوپر شاسی بلندها برای جذابیت دینامیکی و سواری ثبت کرده و استفاده از قوای محرکه هیبریدی هیچ تأثیر منفی روی این شاخصهها نداشته است.
- مقام دوم: رنجرور اسپرت SV ادیشن وان
این خودرو کاراکتر آرامتری در مقایسه با مدل SVR قبلی دارد اما از نظر تواناییها و لوکس بودن بسیار احساسبرانگیز است هرچند در بخش دینامیک سواری به پای کاین نمیرسد.
پورشه کاین توربو E-Hybrid کوپه GT | رنجرور اسپرت SV ادیشن وان | |
پیشرانه | ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو به همراه موتور برقی | ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۷۳۰/۹۵۰ | ۶۲۶/۷۵۰ |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک | ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک |
وزن (کیلوگرم) | ۲۴۹۵ | ۲۴۸۵ |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۳.۶ | ۳.۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۳۰۶ | ۲۹۰ |
توان پیمایش در حالت برقی (کیلومتر) | ۷۱ | – |
قیمت (دلار) | ۱۹۸,۶۴۰ | ۲۲۱,۱۶۰ |
source