Wp Header Logo 106.png

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که ورود آب به باک سوخت خودروی دیزلی باعث بروز چه اتفاقاتی می‌شود؟


آب و گازوئیل با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند هرچند تمامی سوخت‌های گازوئیل عرضه شده در کشورهای مختلف دارای درصد بسیار کمی از آب است که در زمان پالایش وجود دارد و باید دانست رطوبت داخل باک سوخت این خودروها مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد اما اگر میزان آب موجود در باک خودروهای دیزلی به نقطه اشباع برسد اتفاق دیگری رخ خواهد داد. در این صورت آب از گازوئیل جدا شده و به آب آزاد تبدیل می‌شود. از آنجایی که آب چگالی بیشتری دارد بنابراین در کف باک ته‌نشین خواهد شد و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید: چرا گشتاور موتورهای دیزلی معمولاً از موتورهای بنزینی بیشتر است؟

همچنین سوخت گازوئیل یا دیزل دارای خواص رطوبتی مشابه روغن ترمز را دارد به گونه‌ای که رطوبت اتمسفر را جذب کرده و احتمال افزایش میزان آب داخل باک بالا می‌رود؛ و این موضوع درباره سوخت‌های گازوئیل تولیدی بر پایه اتانول بیشتر صدق می‌کند زیرا استر متیل آن‌ها همانند اسفنج آب را جذب می‌کند. ورود آب به داخل باک سوخت خودروی دیزلی می‌تواند از طریق نشتی مخزن یا لوله‌های سوخت صورت گیرد که علت آن شاید آب‌وهوای نامساعد یا عدم کارایی مناسب درپوش باک باشد.

آب اضافی درون باک می‌تواند باقی مانده گازوئیل داخل باک را آلوده کند هرچند این فقط بخش کوچکی از مشکلاتی است که رخ خواهد داد. در این حالت شاهد خوردگی و زنگ‌زدگی باک سوخت خواهید بود که می‌تواند منجر به گرفتگی فیلترهای سوخت، آسیب دیدن انژکتورها و… شود. همچنین باکتری‌ها، جلبک‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها نیز داخل باک رشد خواهند کرد و اسیدهای مضر و یا زیست‌توده را تولید می‌کنند که به شدت روی کیفیت سوخت تأثیر منفی گذاشته و عملکرد فیلترها، انژکتورها و سایر قطعات سیستم سوخت‌رسانی را با مشکل مواجه می‌سازد.

اما نشانه‌های وجود آب در باک سوخت خودروی دیزلی چیست؟ اولین نشانه روشن شدن چراغ هشدار وجود آب در سوخت خواهد بود. این چراغ معمولاً به رنگ قرمز است و نماد آن در خودروهای گوناگون فرق می‌کند. روشن شدن این چراغ در حین رانندگی خبر بدی برای مالک خواهد بود زیرا سنسورها وجود آب در گازوئیل را تشخیص داده‌اند. از دیگر نشانه‌های وجود آب در باک می‌توان به عملکرد ضعیف موتور، کاهش شتاب، دور آرام خشن موتور، استارت سخت و خروج دود مشکی یا سفید زیاد از اگزوز اشاره کرد. اگر پس از سوخت‌گیری چراغ هشدار موردبحث روشن شد سریعاً خودرو را متوقف کرده و موتور را خاموش کنید.

خودروهای دیزلی مدرن از جمله نمونه‌های سواری عرضه شده در اروپا نیازمند دانش و ابزار کافی برای خارج کردن آب از سیستم سوخت‌رسانی هستند و برای رفع این مشکل حتماً باید به مکانیک مراجعه کرد. البته فرایند خارج کردن آب در برخی کامیون‌ها خیلی پیچیده نیست. شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چگونه آب را از فیلترهای سوخت دیزلی خارج کرد؟ باید دانست موتورهای توربودیزل امروزی دارای دو فیلتر سوخت فابریک هستند. فیلتر اصلی در نزدیکی باک سوخت تعبیه شده درحالی‌که فیلتر دوم به موتور خودرو یا کامیون نزدیک‌تر است. هر دو فیلتر به حفاظت از انژکتورهای حساس، باک سوخت و لوله‌ها در مقابل هرگونه آلودگی، ذرات و آب اضافی کمک می‌کنند.

سنسور موجود در فیلتر اصلی به احتمال زیاد سبب روشن شدن چراغ هشدار آب در سوخت خواهد شد. به منظور خالی کردن آب از فیلتر باید شیر تخلیه سوخت را باز کرده و از بطری آب تمیز برای خارج کردن سوخت استفاده کنید. در برخی موارد شاید نیازمند رفتن به زیر کامیون برای دسترسی به این شیر باشید اما هدف این است که ابتدا مقداری از سوخت را خارج کرده و ببینید که چقدر آب وارد باک شده است. اگر در بطری شاهد جدا بودن آب و گازوئیل از یکدیگر بودید بنابراین خالی کردن سوخت را تا زمان عدم مشاهده آب در بطری ادامه دهید. برای اینکه فرایند خارج کردن آب از باک بهتر صورت بگیرد سوئیچ را در حالت ON قرار دهید تا سوخت بیشتری از فیلتر خارج شود. سپس ۱۰ تا ۲۰ ثانیه صبر کردن و سوئیچ را ببندید. پس از بررسی کامل سوخت بهتر است فیلتر اصلی را تعویض نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *