Wp Header Logo 89.png

جدیدترین سوپراسپرت لامبورگینی با قوای محرکهٔ هیبریدی در قیاس با رقبای مستقیم خود از فراری و مک‌لارن چگونه خواهد بود؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اکستریم VX اکستریم VX

لامبورگینی چند روز پیش تمراریو را معرفی کرد. یک سوپراسپرت جدیدی هیبریدی پایه که جایگزین هوراکان قدیمی خواهد شد. با معرفی تمراریو، حالا هر سه سازندهٔ مشهور سوپراسپرت در جهان یعنی لامبورگینی، فراری و مک‌لارن هرکدام یک مدل هیبریدی موتور وسط دارند که پایین‌ترین جایگاه در سلسله‌مراتب سوپراسپرت‌های آن‌ها را اشغال می‌کند؛ بنابراین، جالب خواهد بود که تمراریو را با رقبای اصلی خود یعنی فراری ۲۹۶ GTB و مک‌لارن آرتورا مقایسه کنیم.

قوای محرکه

بچه لامبورگینی جدید هرچند پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی را از دست داده اما بجای آن به موتوری مجهز شده که به همان اندازه جذاب است. یک V8 توئین توربوی میل‌لنگ تخت که تا ۱۰ هزار rpm دور می‌گیرد و سه موتور الکتریکی هم آن را همراهی می‌کنند. به گفتهٔ لامبورگینی، این اولین و تنها سوپراسپرت تولیدی جهان است ک چنین ردلاینی دارد. فراری و مک‌لارن اما از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه هم هستند زیرا هردو از پیشرانه‌های ۳ لیتری V6 توئین توربو با ردلاین ۸,۵۰۰ rpm و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کنند؛ بنابراین، لامبو روی کاغذ در همه‌چیز برتری دارد. تعداد سیلندرهای بیشتر، حجم موتور بیشتر، موتورهای الکتریکی بیشتر، ردلاین بیشتر و مهم‌تر از همه، قدرت بیشتر. همچنین درحالی‌که فراری و مک‌لارن محرک عقب هستند، تمراریو به لطف دو موتور الکتریکی که در جلو نصب شده‌اند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد.

درنتیجه، سوپراسپرت جدید سنت آگاتا سریع‌تر از رقبای خود است و ظرف ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که فراری این کار را در ۲.۹ ثانیه و مک‌لارن در ۳.۰ ثانیه انجام می‌دهند. این موضوع طبیعی است زیرا تمراریو با ۹۲۰ اسب بخار قدرت، بسیار از رقبای خود قوب‌تر است. ۲۹۶ GTB با ۸۳۰ اسب بخار قدرت، بیش از ۱۰۰ اسب بخار قدرت کمتری دارد و آرتورا هم با ۷۰۰ اسب بخار، ضعیف‌ترین سوپراسپرت این مقایسه محسوب می‌شود. این در حالی است که قدرت آرتورا به‌تازگی در به‌روزرسانی اخیر ۲۰ اسب بخار بیشتر شده و پیش‌ازاین تنها ۶۸۰ اسب بخار قدرت داشت.

لامبورگینی و فراری مجموع گشتاور قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی سوپراسپرت‌های خود را اعلام نکرده‌اند ولی اگر صرفاً گشتاور پیشرانهٔ بنزینی را در نظر بگیریم، برتری با فراری خواهد بود زیرا موتور V6 آن به‌تنهایی ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این رقم برای تمراریو ۷۳۰ نیوتن متر و برای مک‌لارن تنها ۵۸۵ نیوتن متر است. از سوی دیگر، مک‌لارن بزرگ‌ترین باطری را دارد که با ظرفیت ۹.۲ کیلووات ساعت، امکان پیمودن تا ۳۳ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند درحالی‌که این رقم برای فراری با باطری ۷.۴ کیلووات ساعتی، ۲۵ کیلومتر است. تمراریو کوچک‌ترین باطری را با ظرفیت ۳.۸ کیلووات ساعت دارد ولی از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی برخوردار است که البته هنوز مسافت آن اعلام نشده است.

لامبورگینی تمراریو فراری ۲۹۶ GTB مک‌لارن آرتورا
پیشرانه بنزینی ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو
تعداد موتور الکتریکی ۲ در جلو ۱ در عقب ۱ بین گیربکس و پیشرانه ۱ در گیربکس
قدرت پیشرانه بنزینی ۸۰۰ اسب بخار ۶۶۳ اسب بخار ۶۰۵ اسب بخار
گشتاور پیشرانه بنزینی ۷۳۰ نیوتن متر ۷۴۰ نیوتن متر ۵۸۵ نیوتن متر
ردلاین ۱۰,۰۰۰ rpm ۸,۵۰۰ rpm ۸,۵۰۰ rpm
مجموع قدرت ۹۲۰ اسب بخار ۸۳۰ اسب بخار ۷۰۰ اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ عقب عقب
باطری ۳.۸ کیلووات ساعت ۷.۴ کیلووات ساعت ۹.۲ کیلووات ساعت
برد تمام الکتریکی نامشخص ۲۵ کیلومتر ۳۳ کیلومتر
شتاب صفرتاصد ۲.۷ ثانیه ۲.۹ ثانیه ۳.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت

وزن و ابعاد

لامبورگینی هرچند بیشترین قدرت را دارد اما در وزن هم در بین این سه خودرو با ۱۷۱۵ کیلوگرم، بسیار سنگین‌تر است درحالی‌که فراری ۱۴۷۰ کیلوگرم و مک‌لارن تنها ۱۳۹۵ کیلوگرم وزن دارد. به همین دلیل، از لحاظ نسبت قدرت به وزن، فراری با ۵۶۴ اسب بخار بر تن، نسبت به لامبورگینی با ۵۳۶ اسب بخار بر تن برتری دارد درحالی‌که آرتورا با ۵۰۱ اسب بخار بر تن هم در جایگاه آخر قرار می‌گیرد. از لحاظ ابعاد نیز تمراریو بزرگ‌تر از دو سوپراسپرت دیگر است.

لامبورگینی تمراریو فراری ۲۹۶ GTB مک‌لارن آرتورا
وزن خشک ۱۷۱۵ کیلوگرم ۱۴۷۰ کیلوگرم ۱۳۹۵ کیلوگرم
طول ۴,۷۰۶ میلی‌متر ۴,۵۶۵ میلی‌متر ۴,۵۳۹ میلی‌متر
عرض ۱,۹۹۶ میلی‌متر ۱,۹۵۸ میلی‌متر ۱,۹۱۳ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۰۱ میلی‌متر ۱,۱۸۷ میلی‌متر ۱,۱۹۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۸ میلی‌متر ۲,۶۰۰ میلی‌متر ۲,۶۴۰ میلی‌متر

رینگ، لاستیک، ترمز

با توجه به اینکه تمراریو بزرگ‌ترین، سنگین‌ترین و قوی‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود، تعجبی ندارد که زیر گلگیرهای خود، بزرگ‌ترین لاستیک‌ها را پنهان کرده باشد. این سوپرکار جدید ایتالیایی در عقب به رینگ‌های ۲۱ اینچی مجهز است که با لاستیک‌های ۳۲۵ پوشیده شده‌اند. جانشین هوراکان همچنین از بزرگ‌ترین ترمزها هم بهره می‌برد که دیسک‌های ۳۹۰ میلی‌متری آن در عقب هم‌اندازهٔ دیسک‌های جلوی آرتورا است.

لامبورگینی تمراریو فراری ۲۹۶ GTB مک‌لارن آرتورا
لاستیک جلو ۲۵۵/۳۵ ۲۴۵/۳۵ ۲۳۵/۳۵
لاستیک عقب ۳۲۵/۳۰ ۳۰۵/۳۵ ۲۹۵/۳۵
رینگ جلو ۲۰ اینچی ۲۰ اینچی ۱۹ اینچی
رینگ عقب ۲۱ اینچی ۲۰ اینچی ۲۰ اینچی
ترمز جلو ۴۱۰ میلی‌متر ۳۹۸ میلی‌متر ۳۹۰ میلی‌متر
ترمز عقب ۳۹۰ میلی‌متر ۳۶۰ میلی‌متر ۳۸۰ میلی‌متر
Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۳ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *