در این مقاله به بررسی سوپرشارژر تولیدی پروشارژر میپردازیم و مزیتهای آن نسبت به نمونههای معمولی را ذکر میکنیم.
این روزها خودروهای مطمئنی را میبینیم که از موتورهای توربوشارژر استفاده میکنند اما تا چند سال قبل اکثر خودروسازان ترجیح میدادند به منظور افزایش پرفورمنس محصولات خود از سوپرشارژر استفاده کنند. نتیجه نهایی استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر یکسان است و آنهم افزایش قدرت و گشتاور موتور خواهد بود اما روش دستیابی این دو قطعه به اهداف خود بسیار متفاوت است. با اینکه استفاده از توربوشارژرها کاملاً فراگیر شده اما هنوز هم افراد زیادی به سوپرشارژر علاقه دارند. البته انتخاب نهایی در این بخش به خودروسازی که انتخاب میکنید بستگی خواهد داشت زیرا به احتمال زیاد امکان سفارش تکی این قطعات از خود کارخانه وجود ندارد. برای خرید توربوشارژر یا سوپرشارژر باید به شرکتهایی همچون ورتک یا ویپل مراجعه کنید هرچند شرکت پروشارژر یکی از بهترین کمپانیهایی است که به تولید سوپرشارژر خودروها میپردازد.
پروشارژر در حال گرامی داشت سالگرد ۳۰ سالگی تأسیس خود است و جزو بهترین برندها در این زمینه به شمار میرود. شاید با خود فکر کنید تمامی برندهای تولید کننده سوپرشارژر وضعیت و شرایط یکسانی دارند اما وقتی بحث پروشارژر باشد دلایل زیادی برای تمایز محصولاتش از دیگران وجود خواهد داشت. ما در ادامه به بررسی عملکرد سوپرشارژر میپردازیم و میخواهیم ببینیم آیا پروشارژر از کیفیت کافی برای تمایز از محصولات عادی دیگر برخوردار است یا خیر. همانطور که گفته شد اکثر خودروسازان به منظور بهبود قدرت و گشتاور محصولات خود از توربو استفاده میکنند. تفاوت بین توربوشارژر و سوپرشارژر شاید چشمگیر نباشد اما همین جزئیات کوچک است که تفاوتها را ایجاد میکند. هر دو قطعه هوا را متراکم کرده و به محفظه احتراق میفرستند تا قدرت تولیدی موتور افزایش یابد. توربوشارژر این کار را با استفاده از فن توربین و کمپرسور به همراه اگزوز انجام میدهد. زمانی که پرهها میچرخند هوا را متراکم کرده و به موتور میفرستند.
اما سوپرشارژر توسط موتور کنترل میشود. یک پولی تسمهای به میللنگ متصل شده و فن را میچرخاند تا هوا متراکم شود. خودروسازان در سالهای اخیر تمرکز بیشتری روی استفاده از توربوشارژر داشتهاند زیرا سبکتر هستند و مصرف سوخت را کاهش میدهند؛ اما افرادی که خواهان قدرت بیشتر و البته عدم تأخیر توربو هستند به سراغ سوپرشارژر میروند. با اینکه احتمال افزایش صدا و آلایندگی موتور در صورت استفاده از سوپرشارژر وجود خواهد داشت اما در عوض خروجی موتور بیشتر شده و تأخیر متداول توربوها نیز وجود ندارد.
اما کیت سوپرشارژر پروشارژر چیست؟ زمانی که بحث تفاوت محصولات برندهای مختلف باشد برخی ویژگیهای طراحی پروشارژر باعث میشوند تولیدات این شرکت در ردهبالاتری قرار گیرد. مهمترین ویژگی سوپرشارژر پروشارژر این است که برای روان کاری روغن به موتور تکیه ندارد و در عوض از سیستم روغنکاری خودش سود میبرد. زمانی که روغن بین موتور و سوپرشارژر بهصورت مشترک استفاده شود، مالک تعیین خواهد کرد که چه زمانی روغنموتور تعویض گردد و اگر این کار را انجام دهد موتور و سوپرشارژر شاید آسیب بینند درحالیکه سوپرشارژر پروشارژر اینگونه نیست.
یکی دیگر از ویژگیهای فابریک سوپرشارژر پروشارژر سیستم خنک کاری داخلی است که در سوپرشارژرهای دیگر وجود ندارد. سوپرشارژرها به خاطر دمای بالای خود میتوانند از اینترکولر بجای سیستمهای خنک کاری دیگر استفاده کنند و با اینکه سیستمهای خنک کاری داخلی برای سوپرشارژرها کاملاً فراگیر شده اما پروشارژر اولین شرکتی بوده که چنین سیستمی را پیاده کرده است. سوپرشارژر پروشارژر همچنین دارای گیربکس مخصوص خود است که میتواند نسبت تراکم را افزایش دهد. با اینکه چنین سیستمی استهلاک را در روی کاغذ افزایش میدهد اما این گیربکسها با متریال قویتری تولید شدهاند. سوپرشارژرهای پروشارژر امکان نصب روی طیف وسیعی از خودروها، از محصولات فورد گرفته تا جیپ و تویوتا را دارند و بسته به مشخصات خود میتوانند قدرت موتور را ۱۷۰ تا ۳۱۵ اسب بخار افزایش دهند.
source