به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۴۱ درصد تصادفات در پنج سال اخیر مربوط به موتورسواران است و همانطور که کمربند ایمنی را توانستیم جا بیندازیم به کمک شهروندان و مسوولان میتوانیم کلاه ایمنی را نهادینه کنیم.
وی در مورد آسیبشناسی تردد موتوسوران پایتخت هم گفت: راکبان تصور میکنند موتورسیکلت جزو وسایل نقیله نیست و برخی از آنها قوانین و مقررات را رعایت نمیکنند و درک کافی از مخاطرات مرتبط ندارند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهداف و راهکارهای این مجموعه برای حل این موضوع، تاکید کرد: کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت، کاهش آلودگی و رعایت قوانین از اهداف ماست و آرزو داریم تردد موتورسواران انضباط داده شود البته میخواهیم فرد احساس مسوولیت نسبت به خود، خانواده و جامعه داشته باشد.
وی یادآور شد: راهکارهای انضباط بخشی تردد موتوسوران زیاد است از باز کردن چرخهها تا ۶ ماه توقیف موتوسواران و آموزش، استفاده از کفی (۷۵هزار موتور توقیفی در پارکینگها) و طرح موتوریار را تجربه کردهایم بنابراین به ۱۰ راهکار رسیدیم تا به انضباط بخشی موتورسواران در پایتخت و جایی برسیم که آنها را برخط کنترل کنیم اگر چه هنوز به راهکار قطعی نرسیدهایم ولی این کار انجام شدنی است.
سرهنگ موسوی پور این را هم گفت که ۲۰ درصد تصادفات منجر به مرگ در سه بزرگراه پایتخت رخ میدهد که به ترتیب آزادگان با ۹ درصد، امام علی(ع) با هفت درصد و امام رضا(ع) با چهار درصد است.
وی افزود: ۷۱۵ هزار و ۱۷۸ موتورسیکلت در چهار ماه اخیر اعمال قانون شدند که سه هزار و ۳۲۱ دستگاه آن توسط کفی به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل شدند.
به گفته سرهنگ موسوی پور، ۵۹ هزار و ۸۵۱ دستگاه موتورسیکلت هم در این مدت رفع اثر پوشش پلاک شدند ضمن اینکه از دیروز در ۱۵ محور طرح رفع اثر پوشش پلاک را با حضور ماموران شهرداری، آگاهی، انتظامی و راهنمایی از شروع کردیم.
وی یادآور شد: جریمه ۷۰۰ هزار تومانی پوشش پلاک برای متخلفان دیگر صرف ندارد و یکی از علتها تصادفات شفاف دیده نشدن موتورسواران و چراغ ندارند ما در کنار رفع اثر، موتورسواران آشکارسازی مناسب سازی نیست در محل آشکارسازی را برای آنها انجام میدهیم مثلا با چسباندن برچسب و البته باید این آمار را بدهم که ما ۲۱ هزار دستگاه موتورسیکلت را آشکارسازی کردیم.
سرهنگ موسویپور «سوت» را جزو ابزارهای پلیس راهور دانست و گفت: این راهکار قدیمی از موثرترین ابزارهای پلیس راهنمایی و رانندگی در جهان است. ابزار بخشی از لباس و علائم شناسایی پلیس بهکار میرود و ما در تمامی مناطق و در میان تمامی معاونین از آن استفاده میکنیم.
وی با اشاره به کارگیری «چیپ» (تراشه) برای کنترل تردد موتورها، گفت: از دیروز واحد ویژه برخورد و ساماندهی مرحله دوم را تشدید کرد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه به شکل سلبی و ایجابی ۱۰ راهکار را پیگیری میکنیم، گفت: ۷۱۵۱۷۸ موتورسیکلت در ۴ ماه اخیر اعمال قانون و۳۳۲۱ موتورسیکلت توسط کفی به پارکینگ راهنمایی شدند. همچنین ۵۹۸۵۱ موتور سیکلت رفع اثر پوشش پلاک شدند که از دیروز در ۱۵ محور طرح رفع اثر پوشش با حضور شهرداری، آگاهی، انتظامی و راهنمایی شروع کردیم.
سرهنگ موسویپور از ادارات، بیمهها و شرکتهای خصوصی و خیران خواست در مسیر پیاده روی اربعین در ۲۰۰۰ ایستگاه صلواتی نذر فرهنگی داشته باشند و کلاه ایمنی هدیه کنند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در ۴ ماه اخیر شاهد ۳۹ نفر تصادف منجر به فوت بودیم که این تعداد نشاندهنده کاهش ۱۶ درصدی در مدت مشابه است تصادفات منجر به فوتی که ۵۸ درصد آن در شبها به ویژه در بزرگراهها رخ میدهد.
وی افزود: روزانه یک میلیون و چهارصد تا پانصد تردد خودرو از اطراف شهر به پایتخت را داریم و ۹۰۰ هزار تردد هم مربوط خروج خودروها از تهران است.
source