سید محمد اتابک که از سوی رئیس دولت چهاردهم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده بود، از مجلس رأی اعتماد گرفت.
به گزارش پدال، ساعتی قبل جلسه رأی اعتماد به وزرای کابینه مسعود پزشکیان برگزار شد و محمد اتابک به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت توانست با ۲۳۱ رأی از مجموع ۲۸۵ رأی از خانه ملت رأی اعتماد بگیرد. اتابک به عنوان هشتمین سکاندار وزارت ادغامی “صمت” از فردا به صورت رسمی وظایف مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور را بر عهده گرفته و صنعت خودرو نیز به عنوان بخش مهمی از این سازمان، در انتظار اقدامات وزیر جدید خواهد بود.
همچنین بخوانید: وزیر پیشنهادی صمت کیست و چه چیز در انتظار بازار خودرو است؟
سید محمد اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. او همچنین مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس (شامل ۶ شرکت سیمانی، ۴ شرکت فولادی، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و…) بود. مهندس اتابک دارای سوابقی چون ۱۲ سال حضور در اتاق بازرگانی و نایبرئیسی این اتاق، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، رئیس هیئتمدیره انجمن سیمان، رئیس هیئتمدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و… است.
پیش از این محمد اتابک در جلسات رأی اعتماد کمیسیون صنایع مجلس به صورت جداگانه به موضوع خودرو پرداخته بود و در اظهارات خود از پنج کلید واژه «خصوصیسازی»، «واردات»، «قیمتگذاری»، «رقابتپذیری» و «مشارکت خارجی» برای حل مشکلات صنعت خودرو استفاده کرد. مواردی که وزیر جدید صمت در برنامههای خود برای اصلاح بخش خودرو به آنها اشاره کرده جزو چالشهای بزرگ این حوزه به شمار میروند که در صورت حل یا تعدیل آنها، خودروسازی کشور میتواند شرایط بهتری را تجربه کند.
همچنین وزیر جدید صمت در نطق دفاعی خود گفت بود که «واردات خودرو از طرف قانون ابلاغ شده و ما برای ارتقای کیفیت خودروها راهی جز رقابتیسازیِ بازار خودرو نداریم؛ ما با واردات بازار خودرو را رقابتی میکنیم؛ ضمن اینکه صنعت خودرو باید بهسمت خصوصیشدن برود». با اینکه اتابک تخصص و سابقهای ندارد اما با مطرح کردن این موارد توانست نظر نمایندگان را جلب کند.
اظهارات خودرویی وزیر پیشنهادی صمت نشان میدهد که وی موافق واردات خودرو و رقابتی کردن بازار است و در عین حال، میخواهد خودروسازی کشور نیز همزمان به سمت ارتقای کیفی حرکت کند. در کنار اینها، اتابک طبق آنچه در نطق خود گفته، مدافع خصوصیسازی خودروسازان نیز هست. باید منتظر ماند و دید که سرنوشت وزیر جدید صمت به کجا میرسد؛ آیا وی میتواند به اظهارات پر زرق و برق خود جامه عمل بپوشاند یا او نیز عاقبتی مشابه گذشتگان دارد…
source