Wp Header Logo 970.png

در مسابقهٔ درگ رفت و برگشتی، آیا سدان سنتی کادیلاک با ۶۶۸ اسب بخار قدرت حریف کراس‌اوور برقی هیوندای با ۶۵۰ اسب بخار قدرت خواهد شد؟

اکستریم VX اکستریم VX

قبل از پرداختن به مشخصات خودروها بگوییم که این یک درگ معمولی نیست بلکه مسابقهٔ U-Drag است که طی آن خودروها پس از پیمودن ۴۰۰ متر، دور می‌زنند و دوباره به خط شروع بازمی‌گردند. برای اینکه همه‌چیز عادلانه باشد، این مسابقه دو بار برگزار می‌شود و در رقابت دوم راننده‌ها جابجا می‌شوند. در دوران توربوشارژر، سیستم‌های هیبریدی و الکتریکی‌سازی، کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ همچنان به سنت‌ها پایبند باقی‌مانده و یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۶۶۸ اسب بخار قدرت و ۸۹۵ نیوتن متر گشتاور را در جلو قرار داده است که نیروی آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

برای این خودرو حتی گیربکس دستی هم قابل انتخاب است ولی نمونهٔ حاضر در این رقابت از گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که حدود ۳ هزار دلار به قیمت خودرو اضافه می‌کند. از سوی دیگر، هیوندای آیونیک ۵ N تمام سنت‌ها را کنار گذاشته و سراغ دو موتور الکتریکی رفته است که در حالت عادی مجموعاً ۶۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند اما با فشردن دکمهٔ N Grin Boost روی فرمان، برای ۱۰ ثانیه این قدرت با افزایشی ۴۰ اسب بخاری به ۶۵۰ اسب بخار می‌رسد تا قدرت آیونیک ۵ N به نزدیکی رقیب آمریکایی برسد. بااین‌حال، این کراس‌اوور کره‌ای با ۲.۲ تن وزن، بسیار از کادیلاک ۱۸۷۰ کیلوگرمی سنگین‌تر است.

در اولین مسابقه، هیوندای در کل ۴۰۰ متر جلو بود و حتی در مسیر برگشت نیز پیشتازی خود را حفظ کرد. البته کادیلاک هم خیلی فاصله نداشت ولی مهم نیست با اختلاف یک سانتی‌متر بازنده شوید یا یک کیلومتر. در مسابقهٔ دوم هم شرایط تغییری نکرد و بازهم آیونیک مثل موشک شلیک شد و با اینکه موتور V8 قدرتمند کادیلاک، این سدان اسپرت را به رقیب کره‌ای نزدیک می‌کرد ولی به دلیل قابلیت N Grin Boost بازهم نتوانست پیروز این تقابل برق و بنزین باشد. در این رقابت، هیوندای ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۲ ثانیه طی کرد درحالی‌که این اعداد برای کادیلاک به ترتیب ۳.۸ ثانیه و ۱۱.۵ ثانیه بودند.

کل مسابقهٔ U-Drag را هم آیونیک در ۳۲.۹ ثانیه طی کرد اما کادیلاک برای انجام این کار به ۳۳.۶ ثانیه زمان نیاز داشت؛ بنابراین، هیوندای با قیمت کمتر، پرفورمنس بهتری را به نمایش گذاشت اما قطعاً لذت رانندگی با یک سدان V8 سوپرشارژ دیفرانسیل عقب را نمی‌توان در یک کراس‌اوور الکتریکی تجربه کرد.

مشخصات فنی

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ هیوندای آیونیک ۵ N
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ الکتریکی دو موتوره
قدرت ۶۶۸ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۸۹۵ نیوتن متر ۷۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک تک سرعته
محور محرک عقب چهارچرخ
وزن ۱۸۷۰ کیلوگرم ۲۲۱۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۹۶,۹۹۰ دلار ۶۷,۴۷۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۳۲,۴۱۰ دلار ۶۷,۶۸۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *