بررسی بازار خودرو در بیش از یک ماه گذشته نشان میدهد اوج اثرگذاری مجموع اتفاقات رخداده (انتخاب رئیسجمهور و ابلاغ قانون واردات خودروهای کارکرده) در روزهای ابتدایی مرداد بوده است. اما بازار خودرو بهفاصله کوتاهی از این دوره، بار دیگر وارد فاز افزایشی شد و بهای انواع خودرو در نیمه مرداد بهاوج رسید. پس از آن و در نیمه دوم مرداد، بازار خودرو وارد فاز کاهشی شد و سرعت افت قیمت بعد از اعلام خبر فروش جدید خودرو بالا رفت. درواقع اعلام خبر طرح فروش بزرگ خودرو سبب کاهش تقاضا در بازار آزاد شد؛ ضمن اینکه اعمال شرط وکالتی کردن حساب با مبلغ ۲۳۰ میلیونتومان نیز به نوعی مانع ورود این سیل نقدینگی بهبازار خودرو شد.
از طرفی در بحث خودروهای وارداتی باید گفت ثبت سفارش واردات از ابتدای سال جاری تاکنون متوقف شده است. ورود خودروهای خارجی برخلاف سال گذشته از نخستین ماه ۱۴۰۳ سرعت قابل ملاحظهای گرفته؛ بهطوری که در پنج ماه گذشته بیش از ۱۵ هزار خودرو ترخیص قطعی شده است.
ثبت سفارش خودروهایی که امسال بهکشور وارد شدند، مربوط بهسال گذشته است. گفته میشود دلیل اصلی توقف ثبت سفارش جدید، عدمتقاضا برای برخی محصولات وارداتی است و تا تعیینتکلیف این خودروها، ثبت سفارشها همچنان متوقف خواهد ماند. سرعت ورود خودرو بهکشور طی سال جاری نسبت بهپارسال اوج گرفته؛ اما واردکنندگان میگویند از ابتدای سال تا بهامروز هیچ ثبت سفارش جدیدی انجام نشده است. طبق آخرین آمار اعلامی از سوی گمرک، واردات قطعی بهکشور طی پنج ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه بوده؛ حال آنکه در کل سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو وارد شده بود. این آمار نشان میدهد سرعت ورود خودرو بهکشور در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته و بهنظر میرسد دلیل اصلی آن، تخصیص ارز بیشتر بهواردات است.
البته بهگفته برخی واردکنندگان خودرو، از ابتدای امسال تا بهامروز، هیچ ثبت سفارش جدیدی برای خودرو انجام نشده و این درشرایطی است که محدودیت و ممنوعیت خاصی (جز موارد قیدشده در آییننامه) بر سر راه واردات وجود ندارد. واردکنندگان میگویند هر تعداد خودرو در سال جاری وارد کشور شده، مربوط بهثبت سفارشهای قبلی (پیش از سال ۱۴۰۳) است.
درحال حاضر با وجود باز و مجاز بودن ثبت سفارش واردات خودرو، هیچ ثبت سفارشی پذیرفته نمیشود. یکی از واردکنندگان خودرو بهکشور در این مورد میگوید: «هرچه خودرو در سال جاری وارد شده، متعلق بهثبت سفارشهای قبل از امسال است و در سال جاری حتی یک مورد ثبت سفارش جدید نیز انجام نشده است.»
بهگفته وی، روال درخواست ثبت سفارش از سوی واردکنندگان ادامه دارد؛ اما سازمان توسعه تجارت مجوز ثبت سفارش جدید نمیدهد و از فعالان واردات خودرو خواسته فعلا صبر پیشه کنند.
یکی از واردکنندگان خودرو میگوید دلیل اصلی توقف ثبت سفارش واردات خودرو در سال جاری، احتمال فروش نرفتن خودروهای ثبتسفارششده یا وارداتی قبلی است. این واردکننده خودرو تاکید میکند: «در ادامه با توجه به اینکه تنوع خودروهای وارداتی بیشتر شد و برندهای محبوب نیز آمدند، بازار از خودروهای وارداتی اولیه فاصله گرفت. بسیاری از کسانی که در اوایل واردات مشتری خودروهای وارداتی بودند، با گرفتن این سیگنال که خودروهای بهتر و برندهای معتبرتری در راه بازار کشور هستند، از خودروهای اولیه استقبال نکردند.
افزایش قیمت ۵۰ میلیونتومانی دیگنیتی پرستیژ
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان کاهش ۷۶۲ میلیونتومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش ۸۹۰ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان کاهش ۹۹۲ میلیونتومان، سهند (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان کاهش ۵۳۰ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان کاهش ۷۶۲ میلیونتومان و اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۲ میلیونتومان کاهش ۵۵۲ میلیونتومان اعلام قیمت شدند.
همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۴ تا ۳۰ میلیونتومانی و رشد قیمت ۵ تا ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و ۸۸۵ میلیونتومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۰ میلیونتومان و امویام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و ۴۶۰ میلیونتومان رسید. از طرفی دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیونتومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۴۶۵ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
در میان خودروهای وارداتی نیز شاهد رشد بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان، تویوتا کرولا – ۱۲۰۰ سیسی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به یـــکمیلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان، جیایسی امکو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان و جیایسی امپو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان رسید.
source