هیوندای سانتافه یکی از مهمترین خودروهای وارداتی به کشورمان است و میخواهیم شما را با ۱۰ نکته مهم درباره این شاسیبلند کرهای آشنا کنیم.


سبد محصولات کنونی هیوندای شامل طیف وسیعی از کراس اورها و شاسیبلندهاست و یکی از محبوبترین آنها را میتوان سانتافه میان سایز دانست. این خودرو در کلاسی بسیار رقابتی حضور دارد و تا به اینجا نیز عملکرد موفقیتآمیزی داشته است. سانتافه از فضای بار و کابین مناسب، مصرف سوخت پذیرفتنی و راحتی خوب سود برده و قیمت آن نیز از اکثر رقبا کمتر است. این خودرو همچنین اخیراً وارد نسل جدید خود شده هرچند شاید طراحی آن باب میل همه نباشد. مدلهای کارکرده هیوندای سانتافه نیز مناسب خریدارانی است که به دنبال گزینهای ارزان در بازارهای جهانی هستند. البته برخی نسلهای سانتافه گزینهای بهتر از نسلهای دیگر آن هستند و ما نیز میخواهیم با توجه به دادههای موجود درباره قابلیت اطمینان و ارزش فروش مدلهای کارکرده سانتافه شما را راهنمایی کنیم. درصورتیکه واردات خودرو بهصورت کامل و بدون محدودیت آزاد شود احتمال دارد سانتافه بازهم به یکی از محبوبترین گزینههای خریداران بدل شود.
دگرگونی کامل سانتافه در سال ۲۰۲۴
نسلهای پیشین سانتافه از نظر طراحی خیلی متمایز و چشمگیر نبودهاند اما نسل جدید این خودرو داستان دیگری دارد. سانتافه جدید ظاهر جعبهای خود را از آفرودرهای کلاسیک گرفته و درعینحال شکیل و پر زرق و برق به نظر میرسد. چراغهای H شکل جزو ویژگیهای منحصربهفرد سانتافه جدید هستند. در بدنه این خودرو نشانههایی از لندرور دیفندر به چشم میخورند و همچنین برخی عناصر کابین نیز از مرسدس بنز گرفته شدهاند. واقعیت این است که چنین چیزی ضرورتاً بد نیست مخصوصاً اینکه سانتافه بهطورکلی کار خود در ارائه پکیجی منسجم را به خوبی انجام داده است. با اینکه طراحی ظاهری نسل جدید سانتافه کاملاً جدید است اما شاید مالکان نسل قبلی این خودرو تجربه رانندگی مشابهی را تجربه کنند که یکی از دلایل آن استفاده از پلتفرم مدل قبلی است. پیشرانهها نیز تغییر چندانی نسبت به نسل قبل ندارند و امکان انتخاب دو پیشرانه ۴ سیلندر توربو وجود دارد. نسخه استاندارد سانتافه جدید از پیشرانه ۲.۵ لیتری استفاده میکند هرچند امکان انتخاب گزینه ۱.۶ لیتری هیبریدی هم وجود خواهد داشت.
قیمت پایه حدود ۳۵ هزار دلاری
ارزانترین نسخه سانتافه جدید که از نوع SE بدون هیبرید است با قیمت حدود ۳۴ هزار دلار عرضه میشود. به این مبلغ باید هزینه تحویل ۱۴۱۵ دلاری را نیز افزود که قیمت شاسیبلند هیوندای را به فراتر از ۳۵ هزار دلار میرسد. یک پله بالاتر مدل SEL قرار دارد که حدود ۲۵۰۰ دلار گرانتر است و از تجهیزات بیشتری همچون شارژر بیسیم و کلید دیجیتال هیوندای سود میبرد. تریم XRT نیز با قیمت ۴۲ هزار دلاری عرضه شده و بهصورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک و لاستیکهای کاراتر سود میبرد. مدلهای لوکستر بعدی با نامهای لیمیتد و کالیگرافی شناخته میشوند. مدل کالیگرافی به عنوان فول ترین نسخه سانتافه جدید از صندلیهای چرم ناپا و صندلیهای کاپیتانی ردیف دوم برخوردار است. برای این مدل باید ۴۸ هزار دلار پرداخت کرد و در صورت انتخاب همه آپشن ها بهای آن حدود ۵۲ هزار دلار خواهد بود. نسخههای هیبریدی سانتافه تیپهای کمتری دارند و تنها به مدلهای SEL، لیمیتد و کالیگرافی خلاصه میشوند. قیمت مدل پایه از حدود ۳۷ هزار دلار شروع شده اما برای مدل کالیگرافی باید حداقل ۴۷ هزار دلار پرداخت کرد.
مصرف سوخت بهتر سانتافه هیبرید
با اینکه هیچیک از نسخههای سانتافه جدید مصرف سوخت بالایی ندارند اما نسخه هیبریدی آن بهترین گزینه برای خریدارانی خواهد بود که به هزینه سوخت اهمیت زیادی میدهند. کممصرفترین گزینه در این خانواده از نوع سانتافه هیبریدی دیفرانسیل جلوست که مصرف سوخت شهری/بزرگراهی ترکیبی آن بر اساس تخمینهای EPA برابر با ۶.۵/۶.۷/۶.۵ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. انتخاب سیستم چهار چرخ محرک اندکی مصرف سوخت را بالا میبرد. باید دانست نسخه بنزینی این شاسیبلند هم مصرف سوخت ۱۱.۷/۸.۱/۹.۸ لیتری خواهد داشت. پرمصرفترین نسخه سانتافه جدید هم از نوع XRT است که علت آن به لاستیکهای کاراتر و سیستم چهار چرخ محرک مربوط خواهد بود. به این ترتیب سانتافه XRT مصرف بیشتری نسبت به رقبای غیر هیبریدی همچون تویوتا گرند هایلندر و فولکسواگن اطلس خواهد داشت.
نسل قبل سانتافه با ویژگیهای خوب
افرادی که طراحی نسل جدید سانتافه را دوست ندارند میتوانند نسل پیشین را انتخاب کنند. این مدل با پیشرانه پلاگین هیبریدی هم عرضه شده و در حالت برقی توان پیمایش حدود ۵۰ کیلومتری دارد. نسخه استاندارد سانتافه نسل قبل هم گزینهای مطلوب است زیرا تجهیزات استاندارد زیاد و فضای کابین خوبی دارد. به لطف گارانتی طولانیمدت هیوندای، خریداران از این بابت نگرانی خاصی نخواهند داشت. بزرگترین تغییر نسل قبلی و جدید سانتافه به جز طراحی ظاهری به پیکربندی کابین مربوط میشود به گونهای که نسل قبلی فقط بهصورت دو ردیفه عرضه شده درحالیکه نسل جدید دارای ردیف سوم صندلیها نیز هست.
قیمت پایین نسلهای پیشین سانتافه
درحالیکه نسلهای قبلی سانتافه در کشورمان با قیمتهای گزافی خرید و فروش میشوند اما این مدلها در بازارهای جهانی قیمت نازلی دارند. چهارمین نسل این خودرو به عنوان مدل سال ۲۰۱۹ عرضه شد و تا مدل ۲۰۲۳ روی خط تولید قرار داشت. البته خریدارانی که بودجه محدودتری دارند میتوانند سه نسل اول را در نظر بگیرند. سانتافه اولین بار با مدل سال ۲۰۰۱ عرضه شد و نسل دوم آن با مدل ۲۰۰۷ و سومین نسل هم با مدل ۲۰۱۳ راهی بازار شدند. هر نسل بر پایه موفقیتهای نسل پیشین خود توسعه یافت و با پیشرفت هیوندای شاهد تولید محصولاتی باکیفیتتر و کاراتر بودیم. قیمت سانتافه کارکرده به عوامل متنوعی همچون شرایط بدنه و کارکرد بستگی دارد اما در مجموع این خودروها را میتوان با قیمتهای پایینی خریداری کرد. برای مثال KKB آمریکا قیمت فروش سانتافه نسل دوم ۲۰۱۰ را حدود ۴ هزار دلار تعیین کرده درحالیکه قیمت مدل ۲۰۱۵ آن نیز حدود ۶۵۰۰ دلار است. البته همانند خرید هر محصول دستدوم دیگر باید در زمان خرید سانتافه کارکرده نهایت دقت را داشت تا درگیر هزینههای سنگین تعمیر و نگهداری نشد.
عدم انتخاب برخی مدلهای کارکرده مشکلدار
با اینکه بسیاری از نسخههای دستدوم سانتافه را میتوان با قیمتهای نازل خریداری کرد اما همه آنها گزینههای مناسبی نیستند. همانند هر خودروساز دیگری هیوندای نیز با برخی مشکلات کیفیتی درگیر بوده و برخی مدلهای سانتافه میزان شکایت مشتری بیشتری داشتهاند. بر اساس دادههای NHTSA، مدلهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷ این خودروی کرهای بدترین عملکرد از نظر کیفیت را داشتهاند. اکثر شکایات سانتافه ۲۰۱۷ به خرابی زودهنگام پیشرانه مربوط بوده درحالیکه مالکان سانتافه ۲۰۰۷ هم بیشتر از مشکلات برقی و سیستم کنترل پایداری و روشن ماندن چراغ هشدار پیشرانه گلایه کردهاند. از دیگر مدلهای سانتافه که میزان شکایت آنها بیشتر از حد متوسط بوده میتوان به مدلهای ۲۰۰۸، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ اشاره کرد. اکثر مدلهای سانتافه حداقل یک یا دو بار فراخوان شدهاند و بنابراین باید این موضوع را بررسی نمود.
تولید سانتافه در آمریکا
از نسل اول سانتافه تابهحال، فرایند طراحی و تولید آن با در نظر گرفتن ذائقه و سلایق مشتریان آمریکایی صورت گرفته است. طراحی نسل اول این خودرو حاصل همکاری استودیو طراحی هیوندای در کره و هیوندای بوده هرچند نسلهای بعدی با طراحی جهانیتر تولید شدهاند. کار طراحی نسل جدید این خودرو را نیز مرکز طراحی جهانی هیوندای در کره جنوبی انجام داده است. سانتافه یکی از سه خودروی هیوندای است که در آمریکا تولید میشود. کرهایها ۱۹۰ میلیون دلار را صرف بازسازی و ارتقای کارخانه خود جهت تولید نسل جدید این شاسیبلند کردهاند و بنابراین سانتافه تا آیندهای نسبتاً درازمدت همچنان در آمریکا تولید خواهد شد. دو محصول دیگر هیوندای که در این کشور تولید میشوند توسان و سانتاکروز هستند.
افت قیمت متوسط
اگرچه چنین چیزی در کشور ما رخ نمیدهد اما تقریباً تمامی خودروهای صفرکیلومتر در دنیا با گذشت زمان افت قیمت پیدا میکنند هرچند افت قیمت برخی خودروها شدیدتر و سریعتر است. سابقه هیوندای در تولید خودروهای اقتصادی و ارزان کمکی به حفظ ارزش محصولاتش در گذشته نمیکرد اما محصولات مدرن این کمپانی وضعیت بسیار بهتری دارند. بر اساس دادههای KBB، یک خودروی صفرکیلومتر پس از ۵ سال بهطور متوسط حدود ۶۰ درصد ارزش اولیه خود را از دست میدهد و این رقم برای سانتافه جدید حدود ۵۹ درصد خواهد بود. این رقم فقط یک تخمین است و ارزش واقعی خودرو به فاکتورهای زیادی بستگی دارد هرچند بهطورکلی خریداران سانتافه نباید نگران چنین چیزی باشند.
وجود یک شاسیبلند میان سایز دیگر در سبد محصولات هیوندای
سانتافه تنها شاسیبلند میان سایز هیوندای نیست و پالیسید را میتوان در کنار آن جزو گزینههای مطلوب این برند دانست. با اینکه پالیسید کمی گرانتر است اما فضای کابین بهتر و استایل عامهپسندتری را ارائه میکند. این خودرو در تیپهای متنوعی عرضه شده و همچنین با پیشرانه بزرگتر و قویتری در دسترس است. البته خبری از گزینه هیبریدی نیست و به همین خاطر پالیسید مصرف سوخت بیشتری دارد.
وجود گزینههای متنوع در کلاس شاسیبلندهای میان سایز
افرادی که به دنبال بررسی گزینههای مختلف هستند میتوانند با پرداخت پول بیشتر خودروهای بهتری بخرند. برای مثال کیا تلوراید از پلتفرم مشترک با پالیسید استفاده کرده و چند هزار دلار گرانتر از سانتافه است. کارشناسان تحت تأثیر نسخه فول تلوراید قرار گرفتهاند چراکه از متریال باکیفیت در کابین این خودرو استفاده شده است. گزینه عالی دیگر در این کلاس مزدا CX-90 است که یکی از خودروهایی خواهد بود که لذت رانندگی در آن اولویت بالایی دارد. تریم های فول این خودرو نیز کیفیت بالایی دارند.
source