پس از ۱۴ سال، نیسان سرانجام نسل جدید پاترول را با تغییرات فراوان، پیشرانهٔ جدید V6، کابین پر از تکنولوژی و طراحی متمایز معرفی کرده است.
نسل جدید پاترول در ابوظبی رونمایی شده است یعنی جایی یکی از محبوبترین خودروهای منطقه محسوب میشود و فروش بیشتری نسبت به تویوتا لندکروزر دارد. پاترول جدید مثل نسل قبلی در بازار ایالاتمتحده هم با نام آرمادا عرضه خواهد شد. یکی از تغییرات مهم نسل جدید این شاسیبلند ژاپنی، کنار گذاشتن پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی قبلی و جایگزینی آن با یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی جدید است که از اینفینیتی QX80 قرض گرفته شده است. این پیشرانه در سینهٔ پاترول ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که افزایش ۲۵ اسب بخاری و ۱۴۰ نیوتن متری را نسبت به نسل قبلی نشان میدهد. انتقال نیرو هم حالا توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک جدید صورت میگیرد.
این پیشرانه بخشی از خانوادهٔ موتورهای VR نیسان است که اولین بار به شکل ۳.۸ لیتری توئین توربو در سال ۲۰۰۷ در GT-R معرفی شد. به گفتهٔ نیسان، پاترول با این پیشرانهٔ جدید ۲۴ درصد مصرف سوخت کمتری خواهد داشت و در هر صد کیلومتر بین ۹.۹ تا ۱۰.۳ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد. علاوه بر این، در برخی بازارها یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 تنفس طبیعی هم ارائه میشود که ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۳۸۶ نیوتن متر گشتاور دارد.
پاترول مدل ۲۰۲۵ هرچند طراحی کاملاً جدیدی دارد که لوکستر و زیباتر به نظر میرسد اما تناسبات جعبهای شکل خود را حفظ کرده است. در جلوی خودرو چراغهای C شکل LED جدیدی جلبتوجه میکنند درحالیکه جلوپنجرهٔ V-Motion نیسان هم عریضتر شده است. در عقب هم چراغهای عمودی را میبینیم که بیشباهت به شاسیبلندهای فول سایز آمریکایی نیستند و توسط یک نوار LED که روی پانلی مشکیرنگ کار شده به هم متصل شدهاند. در نسل جدید پاترول / آرمادا، استحکام پیچشی ۲۵ درصد نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده و به گفتهٔ نیسان، کیفیت سواری بهتر شده است. حداکثر ظرفیت یدک کشی این خودرو نیز به ۳۸۵۰ کیلوگرم میرسد.
نیسان برای آرمادا در بازار آمریکا یک نسخهٔ آفرودی جدید بنام Pro-4X را تدارک دیده است که با ویژگیهایی مثل لاستیکهای ۲۰ اینچی آلترین، سیستم تعلیق بادی تطبیقی، صفحات محافظ فلزی و قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی، این شاسیبلند را در خارج از جاده حتی توانمندتر خواهد کرد. در این نسخه، وقتی تعلیق بادی در حالت حداکثر ارتفاع قرار گیرد، فاصلهٔ خودرو از زمین به ۲۴۴ میلیمتر خواهد رسید که ۵۳ میلیمتر از نسخهٔ استاندارد بیشتر است. علاوه بر این، آرمادا Pro-4X از سپرهای جلو و عقب متفاوتی بهره میبرد که زاویهٔ ورود را به ۳۳.۹ درجه و زاویهٔ خروج را به ۲۴.۳ درجه میرسانند.
پاترول جدید از تکنولوژی کاپوت نامرئی بهره میبرد که در هنگام آفرود امکان تنظیم دقیق جهت چرخهای جلو را برای راننده فراهم میکند. این خودرو همچنین میتواند حداکثر تا عمق ۷۰ سانتیمتری آب حرکت کند. نیسان برای شاسیبلند پرچمدار خود شش حالت رانندگی مختلف شامل اقتصادی، اسپرت، استاندارد، صخره، ماسه و گلولای را هم در نظر گرفته است. در بازار آمریکا، کسانی که علاقهٔ چندانی به آفرود رفتن با آرمادا ندارند، میتوانند سراغ تیپ لوکس پلاتینوم رزرو بروند که با رینگهای ۲۲ اینچی اختصاصی، سیستم تعلیق بادی تطبیقی و ماساژور صندلی راننده، در صدر این خانواده قرار میگیرد.
در داخل پاترول جدید شاهد طراحی لوکس و زیبایی با دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی هستیم که همراه با امکاناتی مثل نمایشگر هدآپ ۷ اینچی، کنترل تهویهٔ چند منطقهای، نورپردازی ۶۴ رنگ، گرمکن صندلیهای جلو، نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی برای عقب، سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو و… ارائه میشود. برای انتخاب دنده نیز دکمههایی روی کنسول مرکزی در نظر گرفته شده است.
در بخش ایمنی، نیسان تجهیزاتی مثل ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، سیستم پایش نقاط کور، دوربین جلوی ۱۷۰ درجه و پکیج کمکرانندهٔ ProPilot با سیستمهایی مثل کروز کنترل تطبیقی را بهصورت استاندارد برای پاترول و آرمادا در نظر گرفته است. در تیپهای بالاتر، پکیج ProPilot 2.1 هم ارائه خواهد شد که با کنترل ترمز، پدال گاز و فرمان، امکان رانندگی بدون نیاز به دخالت دست را در بزرگراه فراهم میکند.
قیمت نسل جدید نیسان پاترول در خاورمیانه از حدود ۶۵ هزار دلار آغاز میشود و تا ۱۰۵ هزار دلار بالا میرود. قیمت آرمادا برای بازار آمریکا هنوز اعلام نشده است ولی نیسان رقابت با خودروهایی مثل شورلت تاهو، فورد اکسپدیشن و تویوتا سکویا را در نظر دارد. این خودرو اواخر امسال راهی بازار ایالاتمتحده خواهد شد ولی خریداران بازارهای فرمان راست مثل استرالیا باید تا اواخر سال ۲۰۲۶ برای عرضهٔ پاترول صبر کنند.
source