Wp Header Logo 1426.png

در برخی خودروهای امروزی از درب باک بنزین زرد رنگ استفاده شده است اما آیا می‌دانید چرا از این نوع درب باک استفاده می‌شود؟
درب باک بنزین زرد رنگ

شاید درب باک بنزین در نگاه اول خیلی به چشم نیاید اما نقش مهمی در سیستم سوخت‌رسانی خودرو ایفا می‌کند و حتی در صورت خرابی یا عدم باز و بست صحیح در حین سوخت‌گیری می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. البته همان‌طور که گفته شد این قطعه به‌طور معمول نادیده گرفته می‌شود. اکثر درب‌های باک بنزین مشکی و ساده هستند اما در برخی خودروها درب‌های باک زرد رنگ بکار رفته که معنی خاصی دارند. درب باک بنزین زرد رنگ نشان دهنده یک هشدار به راننده است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدانند امکان سوخت‌گیری خودرو با E85 یا سوخت زیستی وجود دارد. درب‌های باک زرد رنگ معمولاً روی خود نوشته E85 یا E85/بنزین را به همراه دارند تا به راننده یادآوری کنند امکان استفاده از بنزین بدون سرب معمولی هم در خودرو وجود دارد. استفاده از این نوع درب باک مفید است زیرا همه جایگاه‌های سوخت در سراسر دنیا سوخت زیستی را عرضه نمی‌کنند. البته در جایگاه‌هایی که این نوع سوخت وجود دارد پمپ‌های زرد رنگی تعبیه شده که در کنار پمپ‌های معمولی سوخت زیستی را ارائه می‌کنند.

اکستریم VX اکستریم VX

اما چرا رنگ درب باک بنزین خودرو اهمیت دارد؟ رنگ زرد برای تمایز سوخت‌های زیستی از سوخت‌های عادی در وسایل نقلیه بکار می‌روند. واضح است که استفاده از سوخت زیستی در خودرویی معمولی که از بنزین استفاده می‌کند آسیب‌هایی را به موتور آن وارد خواهد کرد. E85 معمولاً حاوی ۱۵ درصد بنزین و ۸۵ درصد اتانول است هرچند بنا به دلایل مختلف این ترکیب می‌تواند تا ۵۱ درصد اتانول نیز کاهش یابد. اتانول در واقع همان الکل است که اکثراً از گیاهانی همچون ذرت به دست می‌آید اما دانشمندان راه‌هایی برای تولید آن از ضایعات مختلف پیدا کرده‌اند.

از جمله مزایای سوخت‌های زیستی در خودروهایی که برای استفاده از این نوع سوخت طراحی شده‌اند می‌توان به افزایش قدرت و گشتاور نسبت به بنزین اشاره کرد. این سوخت همچنین آلایندگی کمتری دارد و احتمال ناک زدن موتور را کاهش می‌دهد؛ اما استفاده از سوخت زیستی با درصد اتانول بالا در خودروی معمولی می‌تواند مشکلاتی همچون زنگ‌زدگی سیستم سوخت‌رسانی را ایجاد کند. همچنین خودروهای معمولی دارای زمان‌بندی احتراق و نسبت ترکیب سوخت و هوای متفاوتی نسبت به موتورهای E85 دارند. به همین خاطر موتورهای عادی نخواهند توانست از مزایای سوخت‌های زیستی استفاده کنند. در خاتمه باید گفت اگر به کشورهای خارجی سفر کردید باید بدانید که پمپ مشکی رنگ برای خودروهای بنزینی استاندارد، پمپ زرد رنگ برای خودروهایی با سوخت زیستی و نهایتاً پمپ سبز رنگ برای خودروهای دیزلی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *