Wp Header Logo 1457.png

اکثر خودروهای مدرن به سیستم اطلاعات سرگرمی و مولتی‌مدیا مجهز هستند و ما می‌خواهیم تاریخچه جذاب آن‌ها را تقدیم شما عزیزان کنیم.
آی درایو بی ام و

در دنیای امروزی که خودروها به دستگاه‌های الکترونیکی و پیچیده روی چهار چرخ تبدیل شده‌اند، نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی نقش بسیار مهمی دارد. کنترل ویژگی‌های کلیدی همچون سیستم تهویه مطبوع، صندلی‌های گرم شونده، ناوبری و… توسط این سیستم صورت می‌پذیرد و بنابراین اهمیت آن به اندازه موتور و گیربکس خودروست. البته داستان سیستم اطلاعات سرگرمی و مولتی‌مدیا خودروها به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. این سیستم‌ها به مرور زمان تکامل یافته‌اند و به آن چیزی تبدیل شده‌اند که هم‌اکنون می‌بینیم.

اکستریم VX اکستریم VX

تاریخچه اولین سیستم‌های صوتی و سرگرمی در خودروها

قبل از سیستم‌های اطلاعات سرگرمی، رادیو در خودروها بکار رفته بود. این فرم از تکنولوژی در دهه ۳۰ میلادی پدیدار شد. رادیوهای اولیه بسیار ساده و البته بسیار گران بودند. حدود دو دهه بعد رادیو FM پدیدار شد. در دهه ۵۰ میلادی بود که کرایسلر سیستم رکورد پلیر را عرضه کرد که رانندگان با آن می‌توانستند به موسیقی باب میل خود گوش دهند. به دلیل مشکلاتی که این سیستم داشت، کرایسلر در مدت کوتاهی آن را از محصولاتش حذف کرد.

گوشی داخل خودرو

اولین نمونه از تکنولوژی گوشی داخل خودرو به‌طور سورپرایز کننده‌ای در سال ۱۹۴۶ عرضه شده است. این سیستم توسط موتورولا و در شیکاگو معرفی شد و از تکنولوژی رادیو برای ارتباط خودرو با شبکه گوشی استفاده می‌کرد. با اینکه سیستم جدید از نظر نوآوری قدم رو به جلوی بسیار بزرگی بود اما هنوز هم مشکلات زیادی داشت که یکی از آن‌ها به وزن بالا و ابعاد بزرگش مربوط می‌شود. در حقیقت نصب این سیستم نیازمند یک تکنسین حرفه‌ای بود. همچنین زمان انتظار طولانی برای اتصال هم جزو معایب گوشی خودرو به شمار می‌رفت. تکنولوژی گوشی داخل خودرو تکامل یافت اما در دهه ۸۰ میلادی بود که واقعاً به گزینه‌ای کاربردی بدل شد. البته همان زمان هم افراد کمی این آپشن را ترجیح می‌دادند. با فراگیر شدن گوشی‌های همراه، این تکنولوژی تقریباً به فراموشی سپرده شد.

اولین نمایشگر لمسی

همانند گوشی داخل خودرو، تاریخچه نمایشگرهای لمسی نیز به مدت‌ها قبل از آنچه تصور می‌کنید بازمی‌گردد. اگرچه این نمایشگرها به جز جدایی‌ناپذیر خودروهای امروزی تبدیل شده‌اند اما اولین خودروی تاریخ که به نمایشگر لمسی مجهز شده بیوک ریویرا ۱۹۸۶ بوده است. نیازی به گفتن نیست که این نمایشگر بسیار ابتدایی بوده و بیوک از آن به عنوان مرکز کنترل گرافیک نام برده است. این نمایشگر با هر بار لمس کاربر صدا ایجاد کرده و تنها چهار سال در بازار حضور داشته است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات نمایشگر لمسی ریویرا به حواس‌پرتی راننده مربوط می‌شد که هنوز هم پابرجاست.

تولد سیستم اطلاعات سرگرمی

واژه infotainment که ترکیبی از دو واژه information و entertainment است اولین بار در اوایل دهه ۸۰ میلادی بکار رفت. به زودی دنیا شروع به استفاده از این تکنولوژی کرد. سیستم اطلاعات سرگرمی مجموعه‌ای است که چندین عملکرد مرتبط با اطلاعات سفر همچون ناوبری و سرگرمی همچون رادیو و موسیقی را ارائه می‌کند. سیستم iDrive بی ام و که در سال ۲۰۰۱ عرضه شد یکی از اولین سیستم‌های اطلاعات سرگرمی مدرن به شمار می‌رود و چندین ویژگی همچون موسیقی، ناوبری و تماس گوشی‌ها را در یک اینترفیس ادغام کرده است. سایر خودروسازان نیز سریعاً دست به کار شده و سیستم‌های خاص خود را تولید کردند.

بلوتوث و ارتباط گوشی هوشمند

با حذف گوشی‌های داخل خودرو و خیزش گوشی‌های هوشمند، خودروسازان به دنبال یافتن راه‌هایی برای برقراری ارتباط بین خودروها و گوشی‌های هوشمند بودند. تکنولوژی بلوتوث یک راه‌حل جالب بود که همچنان هم بکار می‌رود. اولین برندی که ارتباط بلوتوث گوشی را در محصولات خود ارائه کرد کرایسلر بود که بلوتوث را به عنوان بخشی از سیستم اطلاعات سرگرمی Uconnect خود در سال ۱۹۹۹ معرفی کرد. نهایتاً سایر خودروسازان هم بلوتوث را در محصولات خود بکار بردند و تا سال ۲۰۱۰ این تکنولوژی در اکثر خودروهای پرفروش دنیا به چشم می‌خورد. امروز بلوتوث همچنان وجود دارد و پایه و اساس ارتباطات پیچیده‌تری همچون اپل کارپلی و اندروید اتو محسوب می‌شود.

اپل کارپلی و اندروید اتو

پس از ارتباط ساده بلوتوث که باعث انتقال صوتی تماس‌های گوشی و موسیقی به خودرو می‌شد، روش دیگری برای ارتباط خودروها با گوشی‌ها پیدا شد که اپل کارپلی و اندروید اتو نام داشتند. هر دو سیستم باعث می‌شوند گوشی هوشمند راننده به سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو تبدیل شود و او بتواند از عملکردهای گوشی در خودرو استفاده نماید. اگرچه اپل کارپلی در سال ۲۰۰۸ روی برخی خودروها دیده شد اما در سال ۲۰۱۴ بود که اولین خودروی مجهز به نسخه کامل کارپلی یعنی فراری FF در نمایشگاه ژنو معرفی گردید. اندروید اتو هم یک سال بعد و روی هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ نصب شد. این دو سیستم هم‌اکنون در اکثر خودروهای مدرن وجود دارند.

همچنین بخوانید: مقایسه جامع اپل کارپلی و اندروید اتو؛ کدام‌یک بهتر است؟

قدم بعدی در توسعه سیستم اطلاعات سرگرمی چیست؟

اگرچه سیستم‌های اطلاعات سرگرمی به مرور زمان بهتر و پیشرفته‌تر شده‌اند اما هنوز هم راه زیادی پیش روی آن‌ها وجود دارد. جی دی پاور در سال ۲۰۱۴ نتایج مطالعه پرفورمنس و طراحی خودروی آمریکا را منتشر کرد. این مطالعه رضایت مالک از چندین ویژگی خودروی صفرکیلومتر از جمله عملکرد و طراحی آن را می‌سنجد و بر این اساس سیستم‌های اطلاعات سرگرمی یکی از مشکل‌سازترین ویژگی‌های خودروها بوده‌اند. رانندگان می‌گویند این سیستم‌ها بیش از حد پیچیده هستند و گاها خطاهای زیادی دارند. همچنین سیستم‌های اطلاعات سرگرمی بیش از حد به نمایشگرهای لمسی تکیه کرده‌اند و دکمه‌های فیزیکی کمتری در خودروها وجود دارد. البته مطالعات جدید نشان می‌دهند این سیستم‌ها در حال بهبود هستند.

اگرچه به‌کارگیری نرم‌افزارهایی همچون اپل کارپلی و اندروید اتو اقدامی مثبت بوده اما هنوز هم فضا برای بهبود تکنولوژی‌های جدید وجود دارد. حتی برخی کارشناسان پیشنهاد داده‌اند نمایشگرهای لمسی حذف شده و یا حداقل از دکمه‌های فیزیکی در کنار آن‌ها استفاده شود تا رانندگان بدون برداشتن چشمان خود از جاده با این سیستم‌ها کار کنند و خطرات عدم توجه به جاده کاهش یابد. یکی دیگر از تحولات مهم سیستم‌های اطلاعات سرگرمی را می‌توان به‌روزرسانی از راه دور دانست که می‌تواند از راه دور و با دانلود نرم‌افزارهای جدید باعث ارتقای سیستم شود. در این حال نیازی به مراجعه به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان نیست. از آنجایی که خودروها بیش از هر زمان دیگری ارتباطی‌تر می‌شوند بنابراین حتی مفهوم اولیه سیستم اطلاعات سرگرمی هم دستخوش تغییر شده و نمایشگرهای لمسی به بخش اساسی خودروها تبدیل شده‌اند و اهمیتی به اندازه موتور و گیربکس دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *