Wp Header Logo 1510.png

آیا می‌دانید استفاده از رنگ‌های متفاوت در رفلکتورهای جاده‌ای یا همان چشم گربه ای ترافیکی به چه معناست؟


اگر راننده یا حتی سرنشین یک خودرو باشید بی‌شک در طول سفرهای خود نشانگرهای پلاستیکی با رنگ های مختلف را در مرکز یا کناره‌های جاده‌ها دیده‌اید. این نشانگرها در کشورهای مختلف نام‌های متفاوتی دارند. برای مثال در کشور آمریکا از نشانگرهای موردبحث با نام رفلکتور یا بازتابنده جاده‌ای شناخته می‌شود درحالی‌که در کشورمان به این نشانگرهای جاده‌ای چشم گربه ای ترافیکی گفته می‌شود. با اینکه برنامه‌های ناوبری موبایلی می‌توانند درباره خطرات جاده‌ای هشدارهای مختلفی را به اطلاع راننده برسانند اما این رفلکتورهای جاده‌ای شما را از مرز دقیق جاده مطلع کرده و خطرات را نشان می‌دهد. زمانی که چراغ‌های جلوی خودرو را در شب روشن می‌کنید، چشم گربه ای ترافیکی نور چراغ‌ها را بازتاب می‌کند تا به شما در حفظ لاین حرکتی و تشخیص جهت جاده کمک کند. رفلکتورها عملکردهای مشابهی در روز دارند و مواردی همچون جهت جاده پیش رو را نشان داده و به رانندگان بازخوردهای متنوعی را ارائه می‌کنند.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید:

احتمالاً متوجه شده‌اید که چشم گربه ای ترافیکی در رنگ‌های مختلف از جمله سفید، زرد، قرمز، آبی و سبز تولید می‌شوند. همان‌طور که حدس می‌زنید هریک از این رنگ‌ها معنی خاصی دارند و برای کمک به رانندگان در تشخیص خطرات و حریم جاده‌ها بکار می‌روند. این چشم گربه ای ها همچنین به سرویس‌های اضطراری از جمله اورژانس و آتش‌نشانی و همچنین کارگران حفظ و نگهداری راه‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند محل خروجی آب، خروجی جاده و نقاط دسترسی به خودروهای اضطراری را در کمترین زمان ممکن پیدا کنند. رنگ چشم گربه ای ترافیکی بسته به محل زندگی افراد فرق می‌کند و بنابراین دانستن معنی هرکدام از آن‌ها مفید خواهد بود.

با اینکه تفاوت‌هایی بین رنگ و معنای رفلکتورهای جاده‌ای در کشورهای مختلف وجود دارد اما به یاد سپردن معنی آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند. در کشور آمریکا، چشم گربه ای سفید برای نشان کردن لاین حرکتی یا نمایش سمت راست جاده بکار می‌رود. به‌طور مشابه در اروپا و بریتانیا نیز این رفلکتورهای سفید رنگ برای تمایز لاین های حرکتی و یا مرکز جاده بکار می‌روند و به رانندگان در تشخیص لاین ها کمک می‌کنند. اگر در آمریکا چشم گربه ای زرد رنگ را ببینید به معنی جدا کردن مسیرهای رفت و برگشت جاده‌ها و یا نشان گذاشتن سمت چپ در جاده‌های تک بانده خواهد بود. در اروپا و بریتانیا، رفلکتورهای زرد رنگ مرکز جاده را نشان می‌دهند. اما چشم گربه ای ترافیکی قرمز رنگ در آمریکا نشان می‌دهد جاده پیش رو برای تردد باز نیست و شما در حال طی کردن مسیر اشتباهی هستید؛ اما در اروپا و بریتانیا، این رفلکتورهای قرمز رنگ در شانه‌های جاده و برای نشان دادن حریم آن به کار می‌روند. همچنین رنگ سبز در اروپا و بریتانیا نشان دهنده تقاطع‌ها، ورودی و خروجی جاده‌ها خواهد بود؛ اما چشم گربه ای ترافیکی سبز در آمریکا گاها برای نشان‌گذاری نقاط دسترسی برای خودروهای اضطراری است تا سرویس‌های اضطراری بدانند از کجا می‌توانند بدون تأخیر وارد جاده شوند.

زمانی که وضعیتی اضطراری وجود داشته باشد پلیس و سایر دستگاه‌ها باید بتوانند سریعاً محل وجود تجهیزات را پیدا کنند و اینجاست که رفلکتورها می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. این چشم گربه ای ها عملکردی مشابه نمونه‌های استاندارد بکار رفته برای رانندگان عادی دارند با این تفاوت که فقط محل مواردی همچون خروجی آب و نقاط دسترسی را نشان می‌دهند و مأموران پلیس و آتش‌نشانی و اورژانس به راحتی می‌توانند محل آن‌ها را پیدا کنند. در آمریکا و استرالیا، رفلکتور آبی رنگ به سرویس‌های اضطراری اجازه می‌دهد نزدیک‌ترین خروجی آب را پیدا کنند. این رفلکتورها به آتش‌نشان‌ها و سایر مأموران کمک می‌کند در شرایطی همچون تاریکی شب سریعاً بتوانند به منبع آب دسترسی داشته باشند؛ اما در اروپا و بریتانیا، چشم گربه ای آبی رنگ محل توقف خودروهای اضطراری است و پلیس معمولاً در آنجا برای بررسی ترافیک توقف می‌کند.

استرالیا معمولاً از نظر رنگ‌های مورد استفاده برای چشم گربه ای ترافیکی مشابه اروپا عمل می‌کند و تنها استثنا به چشم گربه ای آبی رنگ مربوط می‌شود. در پایان باید گفت گاهی اوقات ترکیبی از رنگ‌های مختلف برای این رفلکتورها بکار می‌رود. برای مثال چشم گربه ای مشکی و سفید برای نشان گذاشتن لاین اضطراری عبور خودروهای امدادی استفاده شده و رنگ‌های سفید، زرد و یا قرمز به رانندگان اعلام می‌کند در حال طی مسیر اشتباهی هستند و یا اینکه نباید وارد این مسیر شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *