شورولت گروو Groove به عنوان کراس اوری ارزانقیمت، در تستهای تصادف لاتین انکپ هیچ ستاره ایمنی را کسب نکرده است.
گروو یکی از محصولات ناشناخته شورولت به شمار میرود. این خودرو حدود ۴ سال قبل و با قیمت احساسبرانگیز ۱۲ هزار دلار معرفی شد. البته باید گفت گروو اساساً نسخه ریبج شده از بائوجون ۵۱۰ محسوب میشود، خودرویی که توسط جوینت ونچر سایک-جنرال موتورز-وولینگ در کشور چین تولید شده است. این خودرو با نشان شورولت به کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه صادر میشود. اما آنچه باعث تأسف شده ایمنی بسیار پایین شورولت گروو در تستهای تصادف لاتین انکپ است. در واقع کراس اور موردبحث حتی یک ستاره ایمنی را نتوانسته به دست آورد. گروو در تست تصادف از جلو ساختاری ناپایدار داشته و میزان حفاظت از قفسه سینه، زانوها و پاهای او فقط در حد امتیاز “مرزی” بوده است. در تست برخورد از کناره، کارشناسان لاتین انکپ شاهد نفوذ به بخش کابین و سرنشینان بودهاند.
این موسسه ایمنی میگوید گروو از چهار کیسه هوا سود برده اما خبری از سیستمهای کمکراننده پیشرفته حتی بهصورت سفارشی نیست. در ارزیابی حفاظت از عابران پیاده نیز خودروی موردبحث امتیاز ضعیف و مرزی را برای سر عابر پیاده کسب نموده و حفاظت از بخش بالایی پای او نیز ضعیف بوده است. البته امتیاز حفاظت از بخش پایینی پاهای عابر پیاده خوب و مرزی اعلام شده است. شورولت گروو در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال، کودکان، عابران پیاده و سیستمهای ایمنی به ترتیب ۳۹.۴، ۶۸.۵، ۳۶.۳ و ۵۸.۱ درصد امتیازها را دریافت نموده و به همین خاطر لاتین انکپ به خریداران توصیه میکند تا زمانی که شورولت محصولی ایمنتر ارائه نکند گروو را نخرند. استفان بروزیاک رئیس لاتین انکپ میگوید:
ما بهصورت فوری از شورولت میخواهیم تا نقصهای ایمنی جدی گروو را رفع کند، خودرویی که علیرغم محبوبیت خود در آمریکای لاتین هیچ ستاره ایمنی را کسب نمیکند. تستهای ما نشان دهنده ساختارهای ناپایدار و حفاظت اندک این خودرو از سرنشینان بزرگسال، خردسال و عابران پیاده بوده و تکنولوژیهای ضروری همچون سیستمهای کمکراننده وجود ندارند. به عنوان پرفروشترین کراس اور بازار شیلی، گروو ریسک استفاده بالایی برای مصرفکنندگان دارد.
او ادامه میدهد:
ما از شورولت میخواهیم با بهبود یکپارچگی ساختاری، حفاظت بیشتر از سرنشینان و نصب تجهیزات ایمنی پیشرفته در تمامی نسخهها، ایمنی گروو را بهبود بخشد. ما قویاً به مصرفکنندگان توصیه میکنیم تا زمان رفع این مشکلات از خرید گروو خودداری کنند.
برخی افراد معتقدند یک خودروی ارزانقیمت نمیتواند به اندازه مدلهای گرانتر ایمن و مجهز باشد. اگرچه چنین چیزی دست است اما این به معنی عدم کسب حتی یک ستاره ایمنی در تست تصادفات نیست. خودروی ارزانقیمت داچیا ساندرو چند سال پیش توانست از یورو انکپ دو ستاره ایمنی کسب کند. حتی داچیا اسپرینگ که در چین تولید میشود هم یک ستاره را به دست آورده است. واقعیت این است که همیشه ایمنی قربانی تولید خودروهای ارزانتر و پرفروشتر میشود. البته اگر برنامههای ایمنی خودروها در دولتهای مختلف جدی گرفته شود احتمالاً علاقه خودروسازان به تولید چنین خودروهایی کمتر خواهد شد. از طرف دیگر نتایج هشدار دهنده چنین تستهایی میتواند مردم را متقاعد کند محصول دیگری را انتخاب نمایند.
البته شورولت تنها برند مشهوری نیست که با این وضعیت مواجه میشود. تویوتا رایز نیز چند هفته قبل بدون دریافت هیچ ستاره ایمنی تستهای لاتین انکپ را ترک کرد؛ اما سخنگوی شورولت در پاسخ به نتایج این تستها گفته است:
شورولت گروو بهصورت استاندارد با ۴ کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل چهار چرخ و ترمزهای دیسکی با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز عرضه میشود. همچنین این خودرو از کنترل پایداری، دوربین دندهعقب و یادآور کمربند صندلی مشابه سایر خودروهای بازار سود میبرد. گروو همانند تمامی خودروهایی که بهصورت جهانی تولید میشوند تمامی قوانین ایمنی دولتی را در کشورهای گوناگون رعایت کرده است.
source