پس از حدود دو دهه خداحافظی با بازار، قرار است نیسان دوباره نام سیلویا را احیا کند و ما در این مقاله تمامی اطلاعات موجود درباره نیسان سیلویا جدید را گردآوری کردهایم.
یکی از نامهای مشهور در صنعت خودروی ژاپن سیلویا است. این محصول نیسان در چند نسل خود هیجان کمهزینهای را به ماشین بازها اعطا کرده است. البته باید دانست سیلویا در بازار آمریکای شمالی با نامهای ۲۰۰SX و ۲۴۰SX عرضه شده هرچند در بازار داخلی و اروپا با همان نام نمادین خود در دسترس بوده است. ژاپنیها بیش از دو دهه قبل سیلویا را بازنشسته کردند تا ۳۵۰Z جای آن را بگیرد و سپس نوبت به GT-R برسد. البته این دو خودروی جدید از نظر قیمتی مشابه سیلویا نبودهاند. حالا و پس از انتشار شایعات بیشمار، نیسان بهصورت رسمی توسعه سیلویا جدید را اعلام کرده است. این خبر را ایوان اسپینوزا نایبرئیس استراتژی تولید جهانی نیسان اعلام کرده و گفته که سیلویا جدید فعلاً در مراحل اولیه توسعه قرار دارد. از آنجایی که بازار خودروهای اسپرت ارزانقیمت و کوچک با گزینههای محدودی روبرو است بنابراین تولید سیلویا جدید میتواند خبری هیجانانگیز باشد. با توجه به اینکه سیلویا جدید هنوز در آغاز راه توسعه است بنابراین جزئیات رسمی زیادی از آن در دست نیست اما نیسان برخی اطلاعات اولیه را منتشر کرده است.
پاسخ بدیهی این سؤال سیلویا است هرچند موضوع فراتر از یک نام ساده است. خودروی موردبحث قبلاً در بازارهای مختلف نامهای گوناگونی داشته و شاید سیلویا جدید نیز در کشورهای دیگر از جمله آمریکا با نام SX عرضه شود. همچنین باید قوای محرکه را نیز در نظر داشت که احتمالاً از نوع هیبریدی یا برقی خواهد بود و شاید همین موضوع روی نام خودرو هم تأثیر بگذارد.
احتمالاً نیسان هم فعلاً نمیداند طراحی نهایی نسل جدید سیلویا چگونه خواهد بود هرچند فکر میکنیم کانسپت Idx نیسمو که چند سال قبل رونمایی شد نقطه آغاز خوبی برای طراحی خواهد بود. حتی اگر طراحان همان طرح را برای نسخه نهایی سیلویا در نظر بگیرند تعجب نخواهیم کرد. البته کانسپت موردبحث حدود یک دهه قبل معرفی شده و شاید همه عناصر طراحی آن مناسب یک خودروی مدرن نباشند اما شاید برخی ویژگیهای بصری آن در سیلویا بکار روند. در رندرهایی که مشاهده میکنید Idx به عنوان مدل پایه در نظر گرفته شده و خطوط مستقیم و ساده بدنه با جلوپنجره V موشن کوچک همراه شدهاند.
ما به قوای محرکه برقی اشاره کردیم زیرا نیسان قبلاً استراتژی برقی سازی محصولاتش را اعلام کرده است. البته این به معنی استفاده از پیشرانه تمام برقی برای سیلویا نیست اما قطعاً این خودرو سیستم کمکی برقی را به همراه خواهد داشت. هنوز خبری رسمی از قدرت و توان پیمایش خودروی موردبحث منتشر نشده اما اگر نیسان بخواهد سیلویا را در جایگاهی پایینتر از Z عرضه کند بنابراین نباید انتظار محصولی رادیکال و ساختارشکن را داشته باشیم. احتمالاً قدرت محصول جدید نیسان کمتر از ۳۰۰ اسب بخار خواهد بود اما اگر ژاپنیها بخواهند خودرویی تمام برقی تولید کنند احتمالاً یک موتور برقی در دل سیلویا قرار خواهد گرفت. شاید هم نیسان به دنبال رقابت با تویوتا ۸۶ و سوبارو BRZ باشد و یک پیشرانه درونسوز و موتور برقی و باتری کوچک را در کنار آن ارائه کند. با این تفاسیر محصول تازهنفس نیسان میتواند رقیبی برای هوندا پریلود هیبرید نیز باشد.
شاید این سؤالی عجیب به نظر برسد اما خودروهای اسپرت هزینه توسعه بالای دارند و فروش آنها نیز نسبتاً محدود است. به همین خاطر است که در سالهای اخیر چندین خودروساز به ویژه برندهای ژاپنی با شرکتهای دیگر برای کاهش هزینهها همکاری داشتهاند. تویوتا سوپرا در واقع از زیرساخت بی ام و استفاده میکند و همکاری تویوتا و سوبارو برای تولید ۸۶ و BRZ نیز کاملاً شناخته شده است. البته اسپینوزا علاقه زیاد خود به تولید کامل سیلویا توسط نیسان را ابزار کرده است.
اسپینوزا در گفتوگوی خود با رسانهها زمان دقیق معرفی نسل جدید سیلویا را اعلام نکرده اما به پایان دهه جاری میلادی اشاره داشته است. با توجه به اینکه سال ۲۰۲۵ میلادی تا چند ماه دیگر آغاز میشود بنابراین از دیدن پروتوتایپ های استتار شده این خودرو در سال ۲۰۲۶، رونمایی رسمی در سال ۲۰۲۸ و یا ۲۰۲۹ سورپرایز نخواهیم شد. البته همهچیز به فرایند توسعه خودرو بستگی دارد و مکرراً در سالهای اخیر شاهد تأخیرهای گوناگون در معرفی خودروهای جدید بودهایم.
با توجه به جایگاه نسلهای پیشین سیلویا در بازار، نسل جدید این خودرو باید پایینتر از Z قرار گیرد. نیسان Z فعلی قیمت پایه حدود ۴۳ هزار دلاری دارد و از طرفی ارزانترین خودروی برقی نیسان نیز لیف با قیمت ۲۸ هزار دلار است. اگر نیسان سیلویا جدید بتواند توازنی بین این دو مدل ایجاد کند شاید با قیمت حدود ۳۵ هزار دلاری خود گزینهای عالی برای طرفداران باشد.
توضیح: تمامی تصاویر منتشر شده رندرهای دیجیتالی و غیر رسمی از نیسان سیلویا جدید هستند.
source