Wp Header Logo 270.png

ونوسیا D60  پلاس با موتور و گیربکس نیسان تولید می‌شود؛ اما شاین مکث قدرت و گشتاور بیشتری دارد. این خودروها با قیمت ۱/۵ تا ۱/۶ میلیارد تومانی پیش‌فروش می‌شوند.

اکستریم VX اکستریم VX

ونوسیا دی 60 مکس موتور

با حضور کراس‌اورها در بازار ایران، تقاضا برای سدان‌های چینی کاهش یافته است. جک KMC X5 و چری تیگو ۷ و ایکس ۵۵ مدیران خودرو در بازه قیمت ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان پرفروش هستند؛ اما آریزو ۶ و KMC J7 متقاضی چندانی ندارند. حالا ایران خودرو و مکث موتور تلاش می‌کنند سدان‌های چینی از برندهای ناشناخته را به لطف ابعاد بزرگ و قیمت رقابتی، وارد بازار کشورمان کنند. ماموریتی که احتمال شکست آن بیشتر از موفقیت به نظر می‌رسد.

ایساکو کیش به عنوان زیرمجموعه‌ی ایران خودرو، سدان شاین مکس را در کشورمان عرضه می‌کند. بسیاری از قطعات فنی این مدل، مشابه لاماری ایما است. ایران خودرو در پروژه‌ی H30 کراس، همکاری با دانگ فنگ چین را آغاز کرد؛ اما فرایند مونتاژ با مدل‌های متنوع را ادامه نداد. حالا دانگ فنگ با محصولات جدید، شامل لاماری ایما و دیگنیتی، شاسی بلندهای فردا موتور و MPV سوبا حضور پر‌رنگ‌تر از گذشته در ایران دارد. ایران خودرو نیز به زودی، پیش‌فروش سدان ساخت دانگ فنگ به نام‌  شاین مکس را آغاز خواهد کرد.

ونوسیا دی 60 مکس

شرکت ونوسیا (ونوچیا: Venucia) سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز، زیرمجموعه دانگ فنگ باقی مانده است. بعضی افراد به اشتباه تصور می‌کنند خودروهای ونوسیا، محصول مشترک دانگ فنگ چین و نیسان ژاپن هستند؛ اما هرچندکه شرکت دیگری به نام دانگ فنگ –نیسان، با سرمایه‌گذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان، ونوسیا را بنیان نهاده است؛ تمام فرایند طراحی و تولید خودروهای ونوسیا، در چین انجام می‌شود. طبیعتا موتور و گیربکس بعضی مدل‌های ساخت نیسان در چین با تولیدات ونوسیا مشابه هستند؛ اما هیچ‌کدام ژاپنی نیستند. ونوسیا D60 نیز روی پلتفرم نیسان سیلفی تولید می‌شود.

مقایسه طراحی بدنه شاین مکس و ونوسیا D60 پلاس

باوجود اینکه هردو خودرو توسط زیرمجموعه‌های دانگ فنگ عرضه می‌شوند؛ اما تفاوت ظاهری و فنی دارند. شاین مکس کمی بزرگ‌تر است و حس اسپرت بیشتری فراهم می‌کند؛ اما ونوسیا لوکس‌تر به نظر می‌رسد.

هر دو خودرو از سبک طراحی مرسوم در سدان‌های چینی استفاده می‌کنند. با این شرایط، چراغ‌های اصلی ظاهرا جدا از بدنه‌ی فلزی هستند و بخشی از جلوپنجره‌ی بزرگ را تشکیل می‌دهند. شاین مکس و D60 پلاس، چندان وابسته به سپرهای پلاستیکی نیستند؛ ضمن اینکه لبه‌ی درپوش موتور را تا نزدیکی چراغ‌ها ادامه داده‌اند. هر دو سدان چینی، از جلوپنجره پلاستیکی استفاده می‌کنند و طراحی سطح بالا هماهنگ با استاندارد جهانی ندارند؛ اما می‌توان ظرافت در جزیئات بدنه و برش‌های شاین مکس را بهتر از ونوسیا D60 پلاس توصیف کرد.

مطابق انتظار، نمای جانبی و پشت برای سدان‌های چینی، چندان متفاوت نیست. ساختار پیوسته برای چراغ‌های عقب، مشابه به نظر‌ می‌رسد؛ اما شاین مکس همراه خطوط شکست و برجستگی‌های اضافی، جوان‌پسندتر است. از دید عقب، ونوسیا D60 پلاس، بسیار کم‌هیجان و قدیمی دیده می‌شود.

در مجموع، می‌توان سدان وارداتی ایران خودرو را کمی جذاب‌تر از رقیب چینی مونتاژ مکث موتور دانست. کاتالوگ ارایه شده برای این خودروها، رینگ اسپرت ۱۷ اینچ برای شاین مکس را نشان می‌دهد؛ اما ونوسیا D60 پلاس از نمونه‌ی ۱۶ اینچ استفاده می‌کند.

مقایسه طراحی داخلی شاین مکس و ونوسیا D60 پلاس

در کابین می‌توان هر دو خودرو را نسبت به سدان‌های مدرن چینی، عقب‌مانده و قدیمی توصیف کرد. شاین مکس برخلاف ونوسیا D60 پلاس، پنل پشت فرمان دیجیتال دارد؛ ضمن اینکه مانیتور لمسی بزرگ‌تر هم ارایه می‌کند.

هر دو سدان چینی، پلاستیک سخت در بخش بالایی داشبورد دارند و در قسمت میانی، از مواد نرم با پوشش چرم مصنوعی استفاده می‌کنند. در مجموع، می‌توان کیفیت متریال شاین مکس را کمی بهتر از ونوسیا D60 دانست؛ ضمن اینکه دسته‌ی دنده‌ی اهرمی، نکته‌ی منفی برای سدان وارداتی مکث موتور محسوب می‌شود. نمایشگر لمسی ۱۲/۲۵ اینچ و پنل پشت فرمان ۱۲/۳ اینچ برای شاین مکس استفاده شده است؛ اما D60 پلاس، مانیتور ۱۰ اینچ بدون پنل دیجیتال دارد.

نمونه‌های ارایه شده از خودروهای فوق در نمایشگاه‌های ایران، برتری شاین مکس را از نظر طراحی صندلی و فرمان نشان می‌دهند. کمی فاصله محوری بیشتر برای سدان وارداتی ایران خودرو، احتمالا باعث افزایش راحتی سرنشینان نسبت به ونوسیا D60 پلاس می‌شود؛ اما در مجموع هر دو مدل مناسب سفر با ۴ فرد بلند قد هستند.

مقایسه پیشرانه و تجهیزات شاین مکس و ونوسیا D60 پلاس

مکث موتور برای ونوسیا پیشرانه ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با گیربکس CVT ارایه کرده که تنها افتخار آن، اشتراک نصب روی خودروهای نیسان مونتاژ چین است. این مجموعه، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه، دیگر اطلاعات فنی منتشر شده برای ونوسیا D60 پلاس هستند. وزن خالص این خودرو ۱۲۳۰ کیلوگرم است.

در نسخه‌ی اصلی شاین مکس، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر وجود دارد. این مدل با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌کند و در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. نهایت سرعت شاین مکس تمام بنزینی، ۲۱۰ کیلومتر برساعت عنوان شده است.

احتمال واردات شاین مکس هیبرید وجود دارد اما ونوسیا D60 با فناوری هیبرید ساخته نشده و نسخه تمام برقی نیز، فعلا در برنامه‌ی واردات مکث موتور دیده نمی‌شود. شاین مکس هیبریدی از یک موتور برقی در کنار پیشرانه بنزینی استفاده می‌کند. این سیستم، بیشتر به عنوان ژنراتور کاربرد دارد و باعث می‌شود مجموع قدرت شاین مکس هیبریدی به ۱۷۴ اسب بخار محدود شود. این خودرو نسبت به مدل بنزینی، ۷۴ کیلوگرم سنگین‌تر است اما میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر  را فراهم می‌کند. شرکت سازنده ادعا می‌کند، زمان لازم برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاین مکس هیبریدی و بنزینی، تفاوتی ندارد. در تست رانندگی توسط پدال هم شتاب نسخه هیبریدی با اعداد اعلامی مطابقت داشت.

مقایسه پیشرانه و تجهیزات فنی شاین مکس و ونوسیا D60 پلاس

پیش‌تر گفته شد که هر دو خودرو با قیمت ۱/۶ میلیارد تومان پیش‌فروش می‌شوند. نگاهی به تجهیزات فنی، امکانات و قدرت پیشرانه‌، برتری واضح شاین مکس را ثابت می‌کند. سدان وارداتی مکث موتور، شاید بتواند با تبلیغات وسیع، موتور و گیربکس CVT نیسان را برای ونوسیا D60 به عنوان نکات مثبت جلوه دهد؛ اما شبکه‌ی خدمات پس از فروش ایران خودرو، برای مشتری ایرانی مهم‌تر است.
تماشای معرفی شاین مکس هیبریدی در یوتیوب پدال:

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۹ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *