یکی از جذابترین خودروهای وارداتی در سال جاری، هوندا سیویک است که توسط شرکت آذریوردسال عرضه میشود.
تاکنون چند محصول هوندا شامل سدان اقتصادی سیتی و کراساور ZR-V توسط آذریوردسال وارد ایران شدهاند. هوندا آکورد و HR-V و C-RV هم مجوز واردات گرفتهاند. هرچند که خودروهای جدید هوندا هنوز به تعداد بالا در خیابانهای ایران دیده نمیشوند و مشخص نیست چند نفر موفق به خرید شدند؛ اما همچنان امیدواری به افزایش واردات خودرو وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
↵هوندا آکورد وارداتی آدریوردسال؛ مشخصات و قیمت
↵هوندا وزل وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا هیبرید؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی بهمن موتور
هرچند که هوندا در سراسر دنیا، به عنوان یک خودروساز درجه یک ژاپنی شناخته میشود، برای مردم ایران به حاشیه رفته است. شهروندان کشورمان با تویوتا و مزدا و نیسان آشنایی بیشتری دارند. حتی در زمان آزادسازی نسبی واردات خودرو که از اوایل دههی ۸۰ خورشیدی تا سال ۱۳۹۶ ادامه داشت، تعداد بسیار محدودی از محصولات هوندا به بازار ایران رسیدند. هوندا در گروه ۱۰ خودروساز مهم دنیا است.
سرمایهگذاری شرکتهای ژاپنی در چین و هند، علاوهبر افزایش تولید مدلهای مختلف، رونمایی از محصولات اقتصادی ویژه کشورهای کمتر توسعهیافته را به دنبال داشت. امروزه تولید خودرو با برند سوزوکی ژاپن در هند، بیش از دیگر نقاط دنیا است و عملا کارخانههای این برند در ژاپن، به حاشیه رفتهاند. این شرایط، هنوز برای هوندا شکل نگرفته و تولید داخل ژاپن با تیراژ بسیار بالا ادامه ادامه دارد؛ اما بعید نیست شرایط طی سالهای آینده تغییر کند. هوندا چین، سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد و حالا همکاری تجاری با گک (GAC) و دانگ فنگ دارد؛ اما هنوز ۶۵ درصد سهام این مجموعه تحت مالکیت طرف ژاپنی است. تیراژ تولید هوندا چین، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در سال برآورد میشود و تلاش میکند تمرکز ویژه بر مدلهای برقی را افزایش دهد.
سیویک برای غالب مردم دنیا، کاملا شناخته شده است. زمانی که بحران سوخت دههی ۷۰ میلادی در امریکا شکل گرفت، این هاچبک کممصرف ۲در و ۴در ژاپنی توانست وارد بازار کشورهای غربی شود. اولین سیویک سال ۱۹۷۲ رونمایی شد و حالا نسل یازدهم را تجربه میکند. امروزه ۲ نسخه سیویک سدان و هاچبک تولید میشوند که البته هردو ۴در هستند. کشورهای مختلف دنیا، نمونههای مختلفی از هوندا سیویک را با کمی تفاوت ظاهری شامل چراغهای عقب و سپرها مونتاژ میکنند. این خودرو علاوهبر چین، در مالزی، کانادا، امریکا، ژاپن، تایلند و پاکستان تولید میشود.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی هوندا سیویک وارداتی
مدل ۲۰۲۴ نسبت به نسلهای قبل، حس اسپرت و تهاجمی کمتری دارد؛ اما زیباتر به نظر میرسد. این خودرو در نمونهی پایه، سدان اقتصادی بازار جهانی محسوب میشود و به همین دلیل، ادوات پلاستیکی سیاه برای قسمتهای مختلف دارد.
چراغهای اصلی و جلوپنجرهی سیویک حالت یکپارچه دارند. روشنایی روز با نوار باریک و بلند داخل کاسه چراغ ارایه میشود و در غالب مدلها، مهشکن طرفین سپرها با نمونهی کوچک دایرهای، مشابه نسلهای قدیمی است. بخش اصلی هوای مورد نیاز موتور و خنککنندهی رادیاتور، از طریق حفرهی بزرگ وسط سپر تامین میشود. این شرایط باعث شده است بسیاری از تجهیزات فنی خودرو از نمای روبرو، در دید بیننده باشند. دیگر نکات عجیب، حجمدهی ساده برای کاپوت جلو و عدم کشیدگی این بخش تا لبهی چراغها هستند.
برای عامهی مردم، تشخیص سیویک هاچبک و سدان از نمای جانبی مشکل است. این خودروها کابین و برش درهای مشابه دارند؛ اما نسخهی وارداتی از نوع سدان، طبیعتا کشیدهتر است و فضای صندوق بیشتری فراهم میکند. برای ایران، چرخهای ۱۶ اینچ و تایرهای ۲۱۵ میلیمتر ارایه میشوند که البته ارزانترین نمونهها خواهند بود. خطوط عمیق کشیده شده از چراغ عقب تا کاپوت جلو، عدم استفاده از قابهای پلاستیکی برای گلگیر و رکاب، نکات مثبت در طراحی هوندا سیویک ۲۰۲۴ هستند؛ هرچند که فریم پنجرهها از مواد سیاه ارزانقیمت ساخته شدهاند.
در نمای پشت، مدل سدان و هاچبک کاملا متفاوت هستند. در نسخهی سدان، پیوستگی چراغهای عقب دیده نمیشود و منابع نور، ابعاد بزرگتر دارند. نسخهی وارداتی از سپر تمام فلزی همرنگ بدنه استفاده میکند و دارای برآمدگی شبیه باله (اسپویلر) روی درپوش صندوق است. حجمدهی بدنه در نمای پشت سیویک ۲۰۲۴ چندان پیچیده نیست و محل نصب پلاک نیز مشابه دیگر خودروهای امروزی است.
سیویک سدان واراتی با طول ۴۶۷۷ و عرض ۱۸۰۲ و ارتفاع ۱۴۰۷ و فاصله محوری ۲۷۳۳ میلیمتر تولید میشود. این خودرو نسبت به مدلهای ساخت ایران مثل سمند و دنا و تارا، طول بدنهی بیشتر و فاصله محوری بزرگتر دارد؛ اما ارتفاع سقف و عرض بدنهی کمتر ارایه میدهد.
طراحی داخلی و نمای کابین هوندا سیویک وارداتی
مهمترین تفاوت سیویک با رقبای ژاپنی مثل سیویک و مزدا ۳، حس اسپرت در طراحی و چیدمان ادوات داشبورد است. نمایشگر لمسی ۹ اینچ و پنل دیجیتال پشت فرمان هم، فناوریهای لازم برای خودروی مدل ۲۰۲۴ را فراهم میکنند.
پرهیز از خطوط مورب، همچنان در کابین سیویک دیده میشود. حتی خروجی هوای تهویه مطبوع و کنسول میانی، کاملا صاف هستند. سیویک ۲۰۲۴ به سنتها وفادار است و از فرمان دایرهای ساده میکند. کلیدهای گردان، دکمهها و تنظیم زاویه باد سیستم تهویه، مشابه نسخههای قدیمی ساخته شدهاند. سیویک مشابه بسیاری دیگر سدانهای اقتصادی ساخت ژاپن، از دسته دنده الکترونیک استفاده نمیکند؛ اما طبیعتا ترمز دستی برقی (دکمهای) و استارت کیلس (دکمهای) دارد.
ظاهرا برای نسخهی وارداتی، صندلیهای پارچهای ارایه شده و خبری از چرم باکیفیت نیست. البته سیویک اساسا خودروی ساده و غیرتجملی، فاقد مواد نرم برای داشبورد محسوب میشود. در عوض، فرمان و تودریها دارای چرم مصنوعی باکیفیت هستند؛ اما پلاستیک سخت داشبورد برای علاقهمندان خودروهای لوکس، ممکن است آزاردهنده باشد. استفاده از فلز برای کلیدهای گردان و طرح لانه زنبوری خروجی هوا، نکات جالب در طراحی داخلی هوندا سیویک ۲۰۲۴ هستند.
در نسخهی سدان ۴۳۰ لیتر فضای صندوق وجود دارد که نسبت به خودروهای هماندازه، قابل قبول است. ردیف جلو و عقب برای افراد بند قد را به خوبی جای میدهد و مناسب سفر با ۴ سرنشین است.
پیشرانه و تجیهزات فنی هوندا سیویک وارداتی
موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ برای سیویک وارد شده به ایران، ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. براساس اعلام شرکت وارد کننده، سیویک با این مشخصات همراه گیربکس CVT، در زمان ۸ تا ۸/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت سیویک وارداتی، ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود که برای خودرویی با وزن خالص ۱۳۹۰ کیلوگرم، مناسب است.
فهرست امکانات رفاهی و ایمنی هوندا سیویک وارداتی:
- رینگ ۱۶ اینچ با لاستیک ۲۱۵ میلیمتر
- سانروف برقی
- گرمکن صندلی های جلو
- تهویه اتوماتیک
- استارت دکمه ای
- فرمان کمکی برقی
- نمایشگر لمسی
- اندروید اتو و اپل کارپلی
- کروز کنترل تطبیقی با ترمز خودکار
- هشدار رانندگی بین خطوط
- رادار تابلوخوان
- ترمز پارک برقی
- اتوهلد
- سنسور نور و باران
- نور بالای اتوماتیک
- پدال تعویض دنده پشت فرمان
- ۸ کیسه هوا
- سامانه کنترل پایداری الکترونیکی
- ترمز اضطراری خودکار
- حسگر اخطار برخورد از جلو و عقب
- سامانه کنترل شروع حرکت در شیب
در اروپا و امریکا سیویک با موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی، ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. همچنین سیویک مجهز به موتور ۲ لیتر و سیستم هیبرید نیز عرضه میشود تا ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور داشته باشد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه، میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت محدودشده به ۱۹۰ کیلومتر برساعت، مهمترین مشخصات سیویک هیبرید هستند. این خودروها نیز مجهز به گیربکس CVT عرضه میشوند.
آذریوردسال خبر از واردات سیویک تایپ R نیز داده است؛ اما باتوجه به قیمت ۴۵ هزار دلاری این خودرو، محدودیت قانونی برای ورود تایپ R وجود دارد. این مدل از موتور ۲ لیتر توربو ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور میگیرد. سیویک تایپ R فقط با گیربکس ۶ سرعته دستی عرضه میشود و در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
قیمت سیویک بازار جهانی و وارداتی آذریوردسال
ارزانترین سیویک بازار جهانی، نسبت به مدل وارداتی آذریوردسال، پیشرانه ضعیفتری دارد. این خودرو برای مشتری بازار امریکا به قیمت ۲۵ هزار دلار فروخته میشود. نسخهی وارداتی توسط آذریوردسال به احتمال بالا مونتاژ چین است و حدود قیمت ۲۲ هزار دلار دارد. با این شرایط، پیشبینی بودجهی لازم برای سیویک توربو ۲۰۲۴ در بازار ایران، حدود ۲/۵ میلیارد تومان خواهد بود. در نمایشگاههای تهران، هماکنون برای هوندا سیویک دست دوم مدل ۲۰۱۳ با کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، حدود قیمت ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومان وجود دارد.
source