امید محمدی؛ بازار: «افت» تولید خودرو در حالی رخ داده که وزارت صمت علاقه ای به شنیدن یا توجه به این مساله ندارد. عدم تعیین سیاست های خودرویی در وزارت صمت منجربه پدیده سردرگمی در صنعت و بازار خودرو شده است. تکلیف تحقق برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو که وزارت صمت ابتدا سال جاری اعلام کرد؛ به دلیل «کمبود نقدینگی»، «قیمت گذاری دستوری» و «عدم تخصیص ارز» مشخص نیست. کمبود نقدینگی در خودروسازان کشور تبدیل به بحران مالی در زنجیره تامین شده است، ظاهرا سیاستگذاران صنعتی تغییر رویکرد فعلی را در وزارت صمت دنبال نمی کنند، برای بررسی وضعیت تولید خودرو و چالش های قطعه سازان خودرو با سیامک مقتدری مدیر عامل شرکت مهندسی «خور» و عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو نشستیم؛
* صنایع خودروسازی در شش ماهه نخست سال جاری چالش های عدیده ای را تجربه کردند، در نیمه نخست امسال تولید خودرو چند درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است؟
متاسفانه طی شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۰ درصد افت تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کردیم. این افت تولید نیز ناشی از چالش های نقدینگی، انرژی و ارزی در خودروسازان ایجاد شد.
معضل تکراری کمبود نقدینگی طی ماه های گذشته سال جاری پررنگ تر از گذشته شده است؛ به بیانی بهتر ورودی مالی خودروسازان بسیار کمتر از هزینه های تولیدشان است
* درحال حاضر وضعیت نقدینگی صنایع خودروسازی با گذشت بیش از شش ماه از سال جاری چگونه است؟
معضل تکراری کمبود نقدینگی طی ماه های گذشته سال جاری پررنگ تر از گذشته شده است؛ به بیانی بهتر ورودی مالی خودروسازان بسیار کمتر از هزینه های تولیدشان است. متاسفانه تغییری در سیاست «قیمت گذاری دستورِ» برای خودروها ایجاد نشده است. از سوی بانک ها نیز با اعمال سیاست های انقباضی روند عدم ارائه تسهیلات به صنایع خودروسازی را دنبال می کنند.
در سال جاری اگر دو معضل اساسی صنعت خودرو یعنی «نقدینگی» و «تخصیص ارز» برای تامین مواداولیه یا قطعات بهبود یابد، می توان انتظار تولید افزایشی داشت، در غیر اینصورت باید منتظر افت تولید خودرو نسبت به سال گذشته باشیم
* باتوجه به چالش های مالی صنعت خودرو که شما پیشتر به آن اشاره داشتید، آیا در شش ماهه دوم سال جاری باید انتظار رشد تیراژ تولید خودرو را داشت؟
معمولا تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال نسبت به نیمه نخست افزایشی می شود، البته در اینجا باید اشاره کنم که جز سال های استثنایی روند تولید خودرو در شش ماهه دوم افزایشی بوده است. در سال جاری اگر دو معضل اساسی صنعت خودرو یعنی «نقدینگی» و «تخصیص ارز» برای تامین مواداولیه یا قطعات بهبود یابد، می توان انتظار تولید افزایشی داشت، در غیر اینصورت باید منتظر افت تولید خودرو نسبت به سال گذشته باشیم.
مقاومت خودروسازان در برابر اصلاح قیمت قطعات برای زنجیره تامین ناشی از تکلیف «قیمت گذاری دستوری» است
* بسیاری از قطعه سازان نسبت به عدم اصلاح قراردادهای میان خودروسازان و زنجیره تامین گلایه دارند، به نظر شما این وضعیت در نیمه دوم سال تغییر خواهد کرد؟
مقاومت خودروسازان در برابر اصلاح قیمت قطعات برای زنجیره تامین ناشی از تکلیف «قیمت گذاری دستوری» است. زیرا تولید خودرو توسط دو غول بزرگ خودروساز با ضرر و زیان مواجه بوده و از همین رو در شرایط فعلی توان مالی اصلاح قیمت قراردادها را ندارند. خودروسازان معمولا در اواسط یا اواخر هرسال قراردادهای زنجیره تامین را بازنگری می کنند؛ هزینه تمام شده خودرو براساس نرخ تورم و رشد نهاده های تولید، افزایش نیافته است. بنابراین امیدواریم در نیمه دوم سال جاری چالش های تولید خودرو حداقل نسبت به نیمه نخست امسال کمتر شود.
source