موسسه جی دی پاور نتایج مطالعه رضایت فروش امسال خود را منتشر کرد و پورشه و مینی در صدر و جنسیس و کرایسلر در قعر جدول قرار گرفتند.
نتایج این مقاله نشان میدهد که مصرفکنندگان از فرایندهای خرید خودروهای جدید رضایت بیشتری دارند. شاخص رضایت فروش ۲۰۲۴ نشان داده مشتریان احساس بهتری از حضور در نمایندگیهای فروش خودرو در امریکا دارند و دلیل اصلی آن نیز خیلی سورپرایز کننده نیست زیرا جی دی پاور میگوید تعداد افرادی که مبلغ بیشتری برای خودروی جدید پرداختهاند در مقایسه با سال قبل به نصف کاهش یافته است. البته خریداران خودروهای برقی از نمایندگیها راضی نیستند و این موضوع هم درباره مدلهای برقی تولید انبوه و هم مدلهای لوکس صدق میکند چراکه اغلب مشتریان اظهار داشتهاند نمایندگیهای فروش فاقد اطلاعات کافی درباره محصولات بدون آلایندگی خود هستند. البته حتی تسلا که فاقد شبکه فروش مشابه خودروسازان سنتی است هم از شکایات مشتریان در امان نیست.
امسال ۸ درصد از خریداران خودروهای جدید گزارش کردهاند قیمت بیشتری برای خرید پرداختهاند که نسبت به ۱۵ درصد گزارشهای سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد افراد گزارش کرده بودند که مبلغ بیشتری برای خرید خودرو صرف کردهاند. همچنین تعداد گزارش خریداران خودروهای لوکس نیز از ۱۰ درصد سال ۲۰۲۳ به ۶ درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
دلیل این امر افزایش موجودی انبار خودروهای صفرکیلومتر است زیرا دیگر خبری از کمبود خودروی دوران کرونا و پس از آن نیست. در آن دوران شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم به گونهای که برخی نمایندگیها تا ۱۴۰ درصد بیشتر از قیمت پیشنهادی سازنده را برای خودرو طلب میکردند. همین امر باعث شده بود برخی خریداران ۱۰ هزار دلار و یا بیشتر را برای برخی مدلهای محبوب بپردازند. از طرفی افزایش قیمت خودرو به معنی کاهش مدلهایی با قیمت مناسب در بازار بود و مجموع این عوامل نارضایتی خریداران را در پی داشت. استوارت استراپ نایبرئیس بخش خردهفروشی خودروی جی دی پاور میگوید:
بهبودهای رخ داده در زمینه موجودی انبار و قیمت خودروها در سال ۲۰۲۳ باعث شد رضایت مشتریان نسبت به سال ۲۰۲۲ بهبود یابد و امسال نیز این موضوع تکرار شده است. در حقیقت بازار به حالت نرمال خود بازمیگردد. از آنجایی که خریداران تنوع زیادی را بین خودروها شاهد هستند بنابراین قیمتها رقابتیتر شده است؛ اما مطالعه امسال نشان داده رضایت مشتریان در دیگر بخشهای فروش به اندازه قیمتها بهبود نیافته است
جی دی پاور برای اندازهگیری رضایت مشتریان از نمایندگیها ۱۰ شاخص کلیدی را در نظر میگیرد و میگوید نظرسنجیها اهمیت این فاکتورها را نشان دادهاند. ۵۷ درصد خریداران گفتهاند نمایندگی شرکتهای برتر در ۹ یا ۱۰ مورد از این فاکتورها عملکرد خوبی داشتهاند و شاخص رضایت آنها ۹۰ امتیاز بیشتر از مشتریانی بوده که از ۸ فاکتور یا کمتر از آن رضایت داشتهاند. این فاکتورها شامل استفاده نمایندگی از تکنولوژیهای روز، درک نیازهای مشتریان و شرایط خودرو در زمان تحویل هم بوده است.
امتیاز رضایت خریداران خودروهای برقی ۸۲۲ و خریداران خودروهای درونسوز ۸۵۷ بوده است. خریداران خودروهای برقی گفتهاند از سطح دانش و اطلاعات نمایندگیها درباره این خودروها رضایت ندارند. جی دی پاور اظهار میدارد خریداران خودروهای تسلا بهطور خاص رضایت کمتری از تجربه خرید خود دارند و این امر نشان میدهد روش فروش مستقیم تسلا ضرورتاً خوب نیست؛ اما در بین لوکس سازان، پورشه برای دومین سال پیاپی توانسته با ۸۵۱ امتیاز بیشترین میزان رضایت خرید را به خود اختصاص دهد. اینفینیتی و جگوار نیز ردههای دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند و آکورا و لندرور در ردههای بعدی هستند. برندهایی با امتیاز کمتر از شاخص متوسط شامل آئودی، لکسوس، مرسدس بنز، آلفارومئو و جنسیس است. جنسیس ۷۸۱ امتیاز به دست آورده و در قعر جدول برندهای لوکس قرار دارد؛
اما در بین برندهای رده میانی هم مینی با کسب ۸۲۹ امتیاز در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن شرکتهای بیوک، سوبارو و نیسان قرار دارند. پایینترین رتبه هم به کرایسلر تعلق دارد.
source