مزدا رسماً اعلام کرده است که کوپهٔ جذاب آیکونیک SP در آیندهای نزدیک تولید خواهد شد. این خودرو میتواند به پیشرانهٔ وانکل مجهز باشد.
حدود یک سال پیش، مزدا با رونمایی از کانسپت آیکونیک SP، سروصدای زیادی به راه انداخت. این یک کوپهٔ جذاب و چشمگیر با موتور الکتریکی و پیشرانهٔ وانکل بهعنوان ژنراتور برای افزایش برد بود. حال پس از ماهها شایعه و گمانهزنی، سرانجام مزدا رسماً اعلام کرده است که این خودرو تولید خواهد شد. «ماساشی ناکایاما» مدیر طراحی مزدا با اعلام این خبر گفته است:
این کانسپت صرفاً یکی از آن خودروهای نمایشی نیست. این با هدف خاصی طراحی شده است تا در آیندهای نهچندان دور به مدلی تولیدی تبدیل شود.
بهعبارتدیگر، این صرفاً کانسپتی برای نمایش در نمایشگاههای خودرو نیست و مزدا بودجهای کامل برای تبدیل آن به یک خودروی تولیدی در نظر گرفته است.
نسخهٔ تولیدی آیکونیک SP میتواند جانشینی برای مدلهای اسپرت RX-7 و RX-8 باشد هرچند که مزدا اشاره کرده این خودرو میتواند کوچکتر و تقریباً هماندازهٔ رودستر MX-5 باشد. اگر در نسخهٔ تولیدی این کوپهٔ ژاپنی همچنان خطوط صریح و منحنیهای اغواکنندهٔ نسخهٔ کانسپت همراه با آن چراغهای جلو مخفی متمایز حفظ شود، آیکونیک SP میتواند به یکی از جذابترین کوپههای بازار تبدیل شود.
مزدا فعلاً هیچ حرفی در مورد قوای محرکهٔ آیکونیک SP نزده است ولی کانسپت این خودرو به یک پیشرانهٔ وانکل دو موتوره همراه با موتور الکتریکی مجهز بود که ۳۶۵ اسب بخار قدرت داشت. البته پیشرانهٔ وانکل صرفاً بهعنوان ژنراتور به شارژ باطریها میپردازد یعنی مثل چیزی که در کراساوور مزدا MX-30 میبینیم. به گفتهٔ این شرکت ژاپنی، پیشرانهٔ وانکل میتواند برای کار با هر نوع سوخت کربن خنثی سازگار شود و تولید گازهای گلخانهای را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.
مدیر اجرایی بخش تحقیق و توسعهٔ مزدا «نائوهیتو ساگا» دراینباره گفته است:
موتور وانکل میتواند بسیار جمعوجور و درعینحال بسیار قدرتمند باشد. این موتور همچنین میتواند با انواع مختلف سوخت کار کند و این میتواند به ما در رقابت برای یافت راهحلی کاربردی برای آیندهٔ حملونقل برتری بدهد.
علاوه بر این، مزدا هماکنون در حال آزمایش تکنولوژی جدیدی است که میتواند دیاکسید کربن خروجی از اگزوز را جذب کند.
source