از بین افراطیترین نسخههای آئودی A6، مرسدس بنز E کلاس و بامو سری ۵ با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت، کدامیک سریعتر خواهد بود؟
وقتی حرف از خودروهای خانوادگی اسپرت میشود، بدون شک برندهای آلمانی اولین نامهایی هستند که به ذهن میآیند زیرا شرکتهایی مثل مرسدس بنز، بامو و آئودی دههها است که به تولید بهترین سدانها و استیشنهای اسپرت جهان مشغول هستند. حال سه نمونه از بهترین و قویترین مدلهای خانوادگی پرفورمنس این سه شرکت گرد هم جمع شدهاند تا طی رقابتی جذاب و هیجانانگیز، یکبار دیگر سریعترین خودروی این مثلث افسانهای تمام آلمانی را مشخص کنند.
یکی از مدعیان بزرگ این جمع، بامو M5 CS است. این خودرو با ۱۸۲۵ کیلوگرم وزن و پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو که ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند، سبکترین و قویترین عضو گروه محسوب میشود. علاوه بر این، میدانیم که بامو معمولاً قدرت خودروهای خود را کمتر از واقعیت اعلام میکند و آزمایشهای داینو نشان دادهاند که M5 CS درواقع حدود ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
اگر اعداد اعلامی را برای بامو در نظر بگیریم، آئودی RS6 GT با موتور ۴ لیتری V8 توئین توربویی که ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، بسیار به آن نزدیک است درحالیکه گشتاور بسیار بیشتری برابر با ۸۵۰ نیوتن متر دارد. بااینحال، ازآنجاییکه RS6 یک استیشن است، با وزن ۲۰۷۵ کیلوگرم، از هردو سدان رقیب سنگینتر است. در آخر هم به ضعیفترین و قدیمیترین عضو گروه یعنی مرسدس E63 S AMG میرسیم که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این ماشین کمی از آئودی سبکتر و از بامو سنگینتر است. هر سه خودرو هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.
ازآنجاییکه لانچ کنترل بامو زمانی که چرخها دچار هرزگردی میشوند انتقال نیرو را قطع میکند، در دو درگ اول آئودی بهراحتی پیروز شد درحالیکه مرسدس حرفی برای گفتن نداشت. خوشبختانه اما رانندهٔ M5 CS قسمتی از مسیر که کمتر خیس باشد را پیدا میکند و حالا بامو توان واقعی خود را نشان میدهد. در هر سه درگی که از این طریق انجام میشود، M5 به پیروزی میرسد و تایم ۱۱ ثانیه را ثبت میکند درحالیکه آئودی با وجود که تلاش زیادی از خود نشان داد ولی نتوانست تایمی بهتر از ۱۱.۳ ثانیه ثبت کند. جایگاه سوم هم به مرسدس با تایم ۱۱.۵ ثانیه رسید.
در مسابقات رولینگ بازهم بامو از همه سریعتر است ولی حالا مرسدس آئودی را پشت سر میگذارد. البته در ادامه E63 به دلیل روشن شدن چراغ چک، از رقابت خارج شد و مسابقات رولینگ بعدی فقط بین آئودی و بامو انجام شد. M5 CS در این مسابقات همچنان پیشتاز ماند و RS6 GT صرفاً در آزمایش ترمز توانست انتقام ضعیف از رقیب باواریایی بگیرد.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS6 GT | بامو M5 CS | مرسدس E63 S | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار | ۶۳۵ اسب بخار | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۰۷۵ کیلوگرم | ۱۸۲۵ کیلوگرم | ۱۹۹۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۹۸,۹۰۰ دلار | ۱۴۳,۹۹۵ دلار | ۱۱۳,۹۵۰ دلار |
source