تیتر20 – کرمان موتور با طراحی و توسعه سه پلتفرم بومی PS1، KP1 و KP2، مسیری نوین در تولید خودروهای داخلی پیموده است. این پلتفرمها، که حاصل سالها تحقیق و توسعه و برنامهریزی استراتژیک هستند، توانستهاند زمینهساز نوآوری و ارتقای کیفیت محصولات کرمان موتور شوند و این شرکت را به یکی از پیشگامان صنعت خودروی ایران تبدیل کنند.
پلتفرم PS1 نخستین گام کرمان موتور در طراحی بومی و ایجاد محصولات متنوع بوده است. این پلتفرم قابلیت تولید خودروهایی با سه نوع بدنه شامل سدان، هاچبک و SUV را فراهم کرده و با در نظر گرفتن سه نوع قوای محرکه بنزینی، هیبریدی و تمام برقی، توانسته است پاسخگوی سلایق و نیازهای مختلف مشتریان باشد.
خودروهای تولید شده بر اساس این پلتفرم در دو سطح استاندارد و فول آپشن عرضه میشوند و انعطافپذیری بالایی در تامین نیازهای بازار دارند. از محصولات برجسته این پلتفرم میتوان به خودروی ایگل بنزینی اشاره کرد که با موفقیت به بازار عرضه شده است.
کرمان موتور همچنین در حال توسعه نسخههای تمام برقی و هیبریدی بر اساس پلتفرم PS1 است. این خودروها با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تولید میشوند و بر اساس فناوریهای پیشرفته طراحی شدهاند. نسخه هیبریدی این پلتفرم، با بهرهگیری از تکنولوژی DHD، کاهش مصرف سوخت تا ۳۵ درصد را به همراه دارد و به یکی از گزینههای برجسته در برنامه توسعه این شرکت تبدیل شده است.
پلتفرم KP1 با هدف افزایش تنوع و دسترسی به گروههای مختلف مشتریان طراحی شده است. این پلتفرم قابلیت تولید چهار نوع بدنه شامل سدان، هاچبک، کوپه و SUV را داراست و مانند PS1 از قوای محرکه بنزینی، هیبریدی و برقی پشتیبانی میکند.
طراحی خودروها در دو سطح استاندارد و فوق آپشن، این امکان را فراهم میکند که محصولات این پلتفرم در بازههای قیمتی مختلف عرضه شده و نیازهای متنوع بازار را پوشش دهند. کرمان موتور با استفاده از این پلتفرم، قصد دارد حضور خود را در بازارهای متنوع تقویت کند و با افزایش کیفیت و ویژگیهای فنی، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.
پلتفرم KP2،آخرین و پیشرفتهترین پلتفرم کرمان موتور، به تولید خودروهای سواری بزرگ و شاسیبلند اختصاص دارد. این پلتفرم قابلیت پشتیبانی از قوای محرکه متنوع شامل بنزینی، هیبریدی، تمام برقی و حتی نسخههای پلاگین هیبریدی (PHEV) و رنج اکستندر (REV) را دارد.
یکی از نقاط قوت این پلتفرم، امکان تولید خودروهایی با سیستمهای حرکتی دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک است که برای شاسیبلندهای بزرگ بسیار جذاب است.
کرمان موتور با اجرای این برنامهها، علاوه بر افزایش داخلیسازی، تمرکز ویژهای بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی داشته است. تاکنون میزان داخلیسازی در پلتفرم PS1 به ۶۸ درصد رسیده و هدفگذاری برای عبور از ۷۰ درصد انجام شده است. در سایر پلتفرمها نیز، کرمان موتور با دستیابی به ۷۰ درصد داخلیسازی، به دنبال تقویت زنجیره تامین داخلی و کاهش وابستگی به قطعات وارداتی است.
در بخش قوای محرکه، کرمان موتور تمرکز ویژهای بر بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی داشته است. موتورهای بنزینی کممصرف که با هدف کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت توسعه یافتهاند، یکی از اصلیترین دستاوردهای این شرکت به شمار میروند.
قوای محرکه هیبریدی نیز با کاهش ۳۵ درصدی مصرف سوخت و داخلیسازی ۷۰ درصدی، جایگاه ویژهای در سبد محصولات آینده این شرکت دارند. در زمینه قوای محرکه برقی، کرمان موتور توانسته است خودروهایی با آلایندگی صفر تولید کند که علاوه بر بهبود کیفیت محیط زیست، بهعنوان نمادی از توانمندیهای فناورانه این شرکت مطرح هستند.
پلتفرمهای کرمان موتور نهتنها در توسعه محصولات این شرکت نقش محوری دارند، بلکه به لحاظ استراتژیک میتوانند الگوی سایر شرکتهای خودروسازی داخلی نیز باشند. این پلتفرمها با طراحی نوآورانه و توجه به نیازهای بازار، مزایای متعددی از جمله کاهش هزینههای تولید، افزایش بهرهوری و تقویت رقابتپذیری محصولات را به همراه دارند.
کرمان موتور در مسیر توسعه این پلتفرمها از ظرفیتهای دانشگاهی و شرکتهای دانشبنیان بهره گرفته است. همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و تاسیس مرکز متا در این دانشگاه، یکی از نمونههای موفق این تعاملات است. این مرکز با هدف توسعه نرمافزارهای خودرو طراحی شده و نقش مهمی در بومیسازی فناوریهای پیشرفته خودرو ایفا میکند. همچنین با تشکیل صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر CVC، کرمان موتور از پروژههای نوآورانه شرکتهای دانشبنیان و فناور حمایت میکند.
پلتفرمهای اختصاصی کرمان موتور نهتنها نقطه عطفی در تاریخ این شرکت به شمار میروند، بلکه میتوانند به تحول در صنعت خودروی ایران نیز کمک کنند. این پلتفرمها با قابلیتهای پیشرفته و طراحی انعطافپذیر، مسیر جدیدی برای تولید محصولات با کیفیت بالا، قیمت مناسب و سازگار با محیط زیست در ایران فراهم کردهاند و به برگ برندهای برای کرمان موتور در بازارهای داخلی تبدیل شدهاند.
در برنامه توسعهای کرمان موتور تا پایان برنامه هفتم (۱۴۰۷)، کاهش مصرف سوخت و داخلیسازی قابلتوجه در بخش قوای محرکه پیشبینی شده است. در قوای محرکه بنزینی کممصرف، کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت و داخلیسازی ۷۰ درصدی هدفگذاری شده است.
در قوای محرکه هیبریدی، این میزان به ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت و تولید ۱۲۵ هزار دستگاه در سال میرسد. همچنین در قوای محرکه برقی، داخلیسازی ۷۰ درصد و تولید ۲۵ هزار دستگاه سالانه برنامهریزی شده است.
source