Wp Header Logo 1984.png

در بازار خودروهای کارکرده، مزدا ۳ همچنان پرتقاضا و محبوب است. این محصول با تیپ‌های مختلف توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ شد.

اکستریم VX اکستریم VX

فقدان خودروهای صفر کیلومتر با قیمت منطقی، مشکل عجیب بازار ایران است. این شرایط از سال ۱۳۹۶ تا کنون ادامه داشته و معضلی ۷ ساله است که ظاهرا امیدی به حل آن نیست. مدل‌های اقتصادی از برندهای ژاپنی، مثل تویوتا و هوندا و مزدا، در سراسر دنیا توسط افراد با درآمد متوسط جامعه قابل خرید هستند اما مردم ما چنین امکانی ندارند.

بیشتر بخوانید:

↵مزدا EZ6 هیبریدی و برقی آفتاب خودرو
↵مزدا ۳ جدید مشخصات مدل ۲۰۲۴ در ایران

سال ۱۳۸۰ مزدا ۳۲۳ مونتاژ بهمن به تعداد بالا در ایران عرضه شد و مورد توجه قرار گرفت. حدود ۵ سال بعد، اولین سری مزدا ۳ به مصرف کننده ایرانی رسید و نسل جدید با نام مزدا ۳ نیو از ۱۳۸۹ وارد بازار شد. تا سال ۱۳۹۸ انواع مزدا ۳ نیو با دو نوع بدنه‌ی هاچبک و صندوق‌دار وجود دارند. حدود ۱۰ سال مونتاژ این خودروها توسط بهمن موتور، باعث فاصله قیمتی نسبتا زیاد یک تا ۲/۵ میلیارد تومان شده است. به بیان ساده‌تر، نسخه‌ی فول تولید ۱۳۹۸ کم‌کار ۲/۵ برابر مزدا ۳ مدل ۸۹ قیمت دارد!

دیگر نکته‌ی مهم اینکه مزدا ۳  هاچبک در ایران، فقط تا سال ۱۳۹۱ تولید شد و بعد از آن، فقط نسخه‌ی سدان توسط بهمن موتور به بازار ایران رسید. به همین دلیل، خریدار مزدا ۳ سدان مدل ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ معمولا امکانات و آپشن‌های بیشتری در اختیار دارد.

نسل چهارم مزدا ۳ نیز به تازگی وارد ایران شده اما هنوز تحویل مشتری نشده است. آفتاب‌خودرو واردکننده‌ی مدل ۲۰۲۴ خواهد بود و احتمالا برای خریدار اولیه، قیمت ۲/۵ تا ۳ میلیارد وجود خواهد داشت. همچنین می‌توان اطمینان داشت مزدا ۳ های جدید بازار ایران، مونتاژ چین باشند و فعلا فقط با نسخه‌ی سدان، همراه موتور ۲ لیتر ۱۸۶ اسب بخار عرضه شوند.

طراحی بیرونی و نمای بدنه مزدا ۳ نیو

برای مدل سدان، طول ۴۵۸۰ و عرض ۱۷۵۵ و ارتفاع ۱۴۷۰ با فاصله محوری ۲۶۳۹ میلی‌متر وجود دارد. طول نسخه‌ی هاچبک، ۱۲ سانتی‌متر کمتر است و از دیگر زوایا، تفاوتی با مزدا ۳  سدان ندارد.

از نکات جالب در طراحی مزدا ۳ موجود در ایران (نسل دوم) تشابه ادوات بدنه برای مدل‌های صندوق‌دار و هاچبک در نمای روبرو است. این خودروها، از نظر چراغ عقب و سپر پشت، متفاوت هستند؛ پس مدل هاچبک که تیراژ تولید کمتری نسبت به نسخه‌ی سدان دارد؛ بیشتر با کمبود لوازم یدکی روبرو است.

از سویی دیگر، علاوه‌بر گلگیر شیشه‌ی پشت و درپوش صندوق، تفاوت‌های خاصی بین مزدا ۳  هاچبک و صندوق‌دار وجود دارد. اگر به ستون وسط و درهای عقب نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که حتی شیشه‌ و پنجره‌ی این خودروهای نیز متفاوت است. برش‌های بدنه به خوبی نشان‌ می‌دهند که تصادف احتمالی برای مزدا ۳ هاچبک، روی نیمه‌ی عقبی خودرو، هزینه‌ی بیشتری نسبت به مزدا ۳  سدان خواهد داشت.

طراحی داخلی و نمای کابین مزدا ۳  نیو

تیپ‌های مختلف مزدا ۳ در ایران، امکانات متفاوت دارند. پیش‌تر گفته شد که مدل هاچبک فقط تا ۱۳۹۱ روی خط تولید باقی ماند. این خودروها اصطلاحا تیپ ۳ هستند اما مزدا ۳ سدان‌ مدل ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ تیپ ۴ محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین تفاوت‌ تیپ ۳ و ۴ در کابین با نمایشگر لمسی مشخص است. ماینتور لمسی، طبیعتا با دوربین پارک ارایه می‌شود و مزدا ۳ سدان در سال‌های آخر تولید را جالب‌تر از مدل هاچبک نشان می‌دهد. همچنین، بعضی جزئیات مربوط به طرح سیلندری داخل پنل‌ها در تیپ ۳ و ۴ متفاوت است.

مزدا ۳ نیو در کلاس کامپکت عرضه شده و طبیعتا راحتی خودروهای سدان مثل کمری را فراهم نمی‌کند. مزدا ۳ با صندلی‌های چرم و راحت، مناسب استفاده‌ی طولانی مدت برای ۲ سرنشین بلند قد در ردیف جلو است. به این ترتیب، افراد درشت‌اندام روی صندلی‌های عقب، راحتی لازم برای سفرهای بین شهری ندارند. در مدل سدان، صندوق ۴۳۰ لیتر و نسخه‌ی هاچبک ۳۴۰ لیتر است که البته با جمع‌کردن ردیف دوم، بیش از ۱۰۰۰ لیتر فراهم می‌کند.

پیشرانه وتجهیزات فنی مزدا ۳ نیو سدان و هاچبک

موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی، شاید مهم‌ترین دلیل خریداران برای مزدا ۳ نیو باشد. قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن‌متر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه فراهم می‌کند که البته برای مدل هاچبک، حدود ۹ ثانیه است. گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک با امکان تعویض دستی (تیپ ترونیک)، میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت، دیگر اطلاعات فنی مزدا ۳ نیو در ایران هستند. برخلاف آنچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند، اختلاف وزن مزدا ۳ سدان و هاچبک مونتاژ بهمن، چندان زیاد نیست و در حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم است.

رینگ ۱۶ اینچ با تایر ۲۰۵ میلی‌متر، سیستم صوتی با ورودی AUX و  قابلیت کنترل از روی فرمان همراه ۶ بلندگو، فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در ۴ جهت،  کروز کنترل،   تهویه مطبوع خودکار،  گرمکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم در پنج دمای متفاوت، ساعت دیجیتال، مه‌شکن جلو و عقب، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم ضدسرقت و دزدگیر، آینه جانبی برقی تاشو همراه با چراغ راهنمای بغل و گرمکن آینه،  سانروف،  روشن شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور)، روکش چرم صندلی‌ها، استارت دکمه‌ای،  چراغ‌های جلو زنون، تنظیم خودکار زاویه چراغ‌های جل، برف‌پاک‌کن خودکار (سنسور باران) ،  چرخش همزمان چراغ‌های جلو با فرمان (AFS) ، شیشه شوی چراغ‌های جلو، قابلیت تعویض دنده بصورت دستی از روی فرمان، امکانات مزدا ۳ نیو تیپ ۳ و ۴ هستند.

در بحث ایمنی ۶ کیسه هوا شامل ۲ بالشتک پرده‌ای طرفین اتاق، سیستم کنترل پایداری (DSC)   ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع هوشمند (EBD) سیستم کنترل لغزش (TRC)  و ترمز کمکی  (BA)وجود دارند.

قیمت مزدا ۳ نیو سدان و هاچبک دسته دوم در بازار

هم‌اکنون برای خرید مدل هاچبک و صندوق‌دار ساخت ۱۳۸۹ با کارکرد ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار کیلومتر، بودجه‌ی یک میلیارد تومانی لازم است. نسخه‌های کم‌کار البته تا ۱/۵ میلیارد تومان نیز معامله می‌شوند. پرداخت ۲ میلیارد تومان برای مزدا ۳ مدل ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به شرط سلامت بدنه و کارکرد کمتر از ۱۲۰ هزار کیلومتر، انجام می‌شود.

در بازار ایران، خودروهای چینی صفر کیلومتر، مهم‌ترین رقبای مزدا ۳ دست دوم هستند. مثلا X55 مدیران خودرو با قیمت ۱/۴ میلیارد تومان، نه‌تنها یک کراس‌اور خانوادگی دارای گارانتی ۵ ساله محسوب می‌شود، شتاب و قدرت مشابه مزدا ۳ قدیمی فراهم می‌کند. انواع سدان‌های چینی، مثل آریزو ۶ مدیران خودرو، شاین مکس ایران خودرو، جک KMC J7 و ریسپکت بهمن موتور، ارزان‌تر از مزدا ۳ دست دوم مدل ۱۳۹۸ هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *