Wp Header Logo 2048.png

اگر به دنبال خرید کوییک هستید و از تنوع بالای تیپ‌های مختلف این خودرو گیج شده‌اید، این مطلب را مطالعه کنید تا با ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر تیپ آشنا شوید.
انواع کوییک

اکستریم VX اکستریم VX

در اواخر سال ۱۳۹۵، سایپا با حضور وزیر صنعت و رئیس مجلس، محصول جدید خود را با نام کوییک معرفی کرد. این خودرو اما اساساً فیس‌لیفتی روی تیبا ۲ محسوب می‌شد که با ویژگی‌هایی مثل ریل‌های روی سقف و روکش‌های پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها، حال و هوایی کراس مانند به خود گرفته بود. کوییک به لطف بازار انحصاری، ظاهر نسبتاً جوان‌پسند و قیمت ارزان‌تر از دیگر خودروهای داخلی، خیلی زود موردتوجه خریداران قرار گرفت و به پرفروش‌ترین خودروی بازار ایران تبدیل شد. سایپا نیز طی سال‌ها تیپ‌های بسیار مختلفی از این خودرو را با پسوندهایی مثل R، S و GX به بازار عرضه کرد که هرکدام صرفاً تفاوت‌هایی جزئی باهم دارند. عرضه این‌همه تیپ و مدل مختلف بشدت گیج‌کننده شده و انتخاب تیپ مناسب برای خریداران را دشوار می‌کند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به معرفی و مقایسه تمام تیپ‌های کوییک بپردازیم تا شاید برای خریداران این خودرو راهگشا باشد.

سایپا کوییک

مشخصات فنی کوییک

کوییک از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ آشنای سایپا استفاده می‌کند که با نام M15 شناخته می‌شود و نسخه ارتقاءیافته موتور پراید به‌حساب می‌آید. این موتور ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس پنج سرعته دستی متصل می‌شود. البته سایپا نسخه اتوماتیک این خودرو را هم با گیربکس CVT تولید می‌کند. این شرکت همچنین در تیپ‌های جدیدتر کوییک که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، نسخه ارتقاءیافته این پیشرانه را ارائه کرده که با نام M15i شناخته می‌شود و بهبودهایی شامل تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها، افزایش نسبت تراکم، تغییر میل‌سوپاپ و پیستون‌ها، بازطراحی خروجی هوا و تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ را تجربه کرده است. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده است. همچنین حداکثر قدرت و گشتاور این موتور نیز در دور کمی پایین‌تری تولید می‌شود. علاوه بر این، به گفتهٔ سایپا، مصرف سوخت این موتور هم کمتر شده و به ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است درحالی‌که این رقم در نسخهٔ قبلی ۷.۲ لیتر بود.

همچنین بخوانید: معرفی پیشرانه جدید سایپا M15i؛ ساینا GX و کوییک GX با موتور ارتقا یافته

آشنایی با انواع تیپ‌های کوییک

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، سایپا طی سال‌ها تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی از کوییک را به بازار عرضه کرده که هرکدام تفاوت‌هایی جزئی باهم دارند. در ادامه به معرفی همهٔ این تیپ‌ها و بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

کوییک معمولی

این اولین مدل کوییک بود که در سال ۱۳۹۷ به بازار عرضه شد. در این تیپ شاهد امکانات معمولی مثل پنجره‌های برقی، دو ایربگ، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، سنسورهای پارک عقب، دماسنج و ترمز ABS بودیم. این کوییک با گیربکس پنج سرعته دستی تولید و عرضه شد.

سایپا کوییک

کوییک اتوماتیک و اتوماتیک پلاس

مدت کوتاهی پس از عرضه کوییک به بازار، سایپا نسخه اتوماتیک آن را هم به بازار فرستاد. همان‌طور که گفتیم، کوییک اتوماتیک از گیربکس CVT استفاده می‌کند که ساخت شرکت بلژیکی پانچ است. کوییک اتوماتیک از امکانات بیشتری هم نسبت به نسخهٔ دستی بهره می‌برد که ازجملهٔ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، رینگ آلومینیومی، فرمان برقی با غربیلک D شکل و دکمه‌های کنترلی، دی‌لایت و شیشه‌های دودی عقب اشاره کرد. کوییک اتوماتیک ابتدا در دو تیپ معمولی و پلاس عرضه می‌شد که تیپ پلاس از امکانات بیشتر و کاملی بهره می‌برد ولی سایپا خیلی زود به عرضهٔ تیپ پلاس پایان داد و کوییک اتوماتیک فقط در تیپ پلاس به بازار عرضه شد.

کوییک R

سایپا با الهام از طرح دورنگ بدنهٔ سیتروئن C3 که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ مونتاژ می‌کرد، در سال ۱۳۹۸ نسخهٔ دورنگ کوییک را با پسوند R به بازار عرضه کرد. این نسخه که با ترکیب رنگ‌هایی مثل سفید و قرمز و مشکی و قرمز عرضه شد، در بیرون از سقف، قاب آینه‌های جانبی، قاب مه شکن‌های جلو، صفحات محافظ زیر سپرها و برچسب‌های جانبی قرمزرنگ بهره می‌برد. در داخل کوییک R نیز قاب دریچه‌های تهویه، قاب ضبط و کنترل‌های سیستم تهویه و دستگیرهٔ درها قرمزرنگ هستند. کوییک R از لحاظ امکانات تفاوتی با کوییک معمولی ندارد و تنها آپشن اضافی آن رینگ آلومینیومی است.

سایپا کوییک R

کوییک S

سایپا در سال ۱۳۹۹ فیس‌لیفتی جزئی روی کوییک انجام داد و آن را با پسوند S به بازار عرضه کرد. در این فیس‌لیفت، در طراحی جلوی کوییک با سپر و جلوپنجرهٔ جدید و خطوطی که از زیر چراغ‌ها به قاب مه شکن‌ها متصل شده کمی تغییر کرده است. کوییک S غیرازاین، در دیگر قسمت‌های طراحی بیرونی تفاوتی با کوییک معمولی ندارد. کوییک S در داخل از همان داشبورد کوییک معمولی استفاده می‌کند ولی به غربیلک فرمان D شکل مشابه کوییک اتوماتیک و صفحه آمپر جدید با کامپیوتر سفری مجهز است. البته فرمان کوییک S فاقد دکمه‌های کنترلی است. در ابن تیپ در پانل دکمه‌های سمت چپ فرمان هم تغییراتی ایجاد شده و پنج دکمه شامل تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، برف‌پاک‌کن عقب، آب‌پاش برف‌پاک‌کن عقب، قفل شیشه‌های عقب و صندوق پران در آن تعبیه شده است. کوییک S به‌جز برخورداری از کامپیوتر سفری با نمایش وضعیت سنسورهای دنده‌عقب و وضعیت دنده و سوئیچ تاشو در امکانات تفاوت دیگری با کوییک معمولی ندارد.

سایپا کوییک S

کوییک SR

این تیپ درواقع نسخهٔ دورنگ کوییک S محسوب می‌شود که از همان ویژگی‌های کوییک R به همراه رینگ آلومینیومی بهره می‌برد.

سایپا کوییک GXR L

کوییک R اتوماتیک پلاس

این تیپ هم نسخهٔ دورنگ کوییک اتوماتیک پلاس محسوب می‌شود و همان تریم دورنگ کوییک R را در کنار گیربکس CVT ارائه می‌کند.

کوییک GX L

سایپا در پاییز ۱۴۰۲ تیپ جدیدی از کوییک را با نام GX معرفی کرد که در اصل نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ کوییک S محسوب می‌شود. مهم‌ترین ویژگی کوییک GX برخورداری از پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15i است که در ابتدا ویژگی‌های آن را توضیح دادیم. کوییک GX در دو تیپ مختلف با نام‌های GX L و GX H تولید می‌شود که تیپ L به معنای لو آپشن است و به‌جز برخورداری از دی‌لایت، چراغ‌های خودکار و سیستم پایش باد تایرها، از لحاظ امکانات تفاوت دیگری با کوییک S ندارد.

همچنین بخوانید: بررسی کوییک GXR-L، ویژگی ها،قیمت و تفاوت‌ها

سایپا کوییک GXR H

کوییک GX H

GX H نسخهٔ فول آپشن کوییک GX محسوب می‌شود. در این تیپ، امکانات بیشتری شامل دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرم و پارچه، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دید عقب، شیشه‌های دودی عقب و رینگ آلومینیومی ارائه می‌شود. علاوه بر این، سایپا برای GX H اقدام به طراحی پانل میانی جدیدی هم برای داشبورد کرده که با تریم مشکی براق، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و نمایشگر ایستاده در بالا، کمی فضای تکراری و خسته‌کنندهٔ کابین کوییک را بروزتر و بهتر کرده است.

سایپا کوییک GXR H

کوییک GXR-L و GXR-H

همان‌طور که حرف R در نام این تیپ‌ها نشان می‌دهد، این دو تیپ در اصل نسخهٔ دورنگ کوییک GX L و GX H محسوب می‌شود و با ترکیب رنگ‌هایی مثل سفید و قرمز و سفید و مشکی عرضه می‌شوند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۲۸ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *