تویوتا لوین هیبریدی که توسط دو شرکت معین خودرو و برساوش وارد میشود، چه مشخصاتی دارد و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
واردات تویوتا کرولا به کشورمان داستان پیچیدهای پیدا کرده است زیرا نهتنها چندین شرکت مختلف سراغ واردات این سدان ژاپنی رفتهاند بلکه کرولا با دو نام مختلف به ایران آمده که یکی از آنها لوین نام دارد. برای اینکه همهچیز پیچیدهتر شود، تویوتا لوین در دو نسخهٔ ۱.۲ لیتری توربو و ۱.۸ لیتری هیبریدی توسط دو شرکت برساوش و معین خودرو وارد شده است! در ادامه به بررسی لوین ۱ هیبریدی خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
معرفی اجمالی تویوتا لوین
تویوتا در چین با دو شرکت گک و فاو جوینت ونچر دارد و کرولا در این کشور توسط هردو جوینت ونچر مذکور تولید میشود. نمونههای تولید فاو، با همان نام اصلی کرولا تولید میشوند درحالیکه برای نمونههای تولید گک نام لوین در نظر گرفته شده است. در کشورمان نیز هردوی این مدلها وارد شدهاند. البته این دو نمونه در طراحی بیرونی تفاوتهایی باهم دارند زیرا کرولای تولید فاو درواقع نسخهای از این خودرو است که با نام کرولا پرستیژ شناخته میشود. این نسخه در بازارهای چین، تایوان، بازارهای اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی عرضه میشود و در طراحی جلو و عقب نمای متفاوتی با نسخه بینالمللی کرولا دارد. از سوی دیگر، لوین از همان طراحی اصلی کرولا استفاده میکند.
مشخصات فنی تویوتا لوین هیبریدی
همانطور که اشاره شد، لوین در دو نسخهٔ ۱.۸ لیتری هیبریدی و ۱.۲ لیتری توربو به ایران وارد شده که در اینجا به بررسی نسخهٔ هیبریدی میپردازیم. قوای محرکهٔ این مدل از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی تشکیل شده است که بهتنهایی ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در کنار این، یک موتور الکتریکی هم با ۹۵ اسب بخار قدرت وجود دارد. مجموع خروجی این سیستم ۱۳۷ اسب بخار است که باعث میشود لوین هیبریدی هم از نسخهٔ ۱.۲ لیتری توربو و هم کرولای ۱.۵ لیتری سه سیلندر قویتر باشد. بااینوجود، چنین قدرتی هنوز هم رقم چندان چشمگیری نیست و وقتی در کنار وزن ۱۴۲۰ کیلوگرمی کرولا قرار میگیرد که به خاطر وزن باطری و موتور الکتریکی ۶۰ کیلوگرم از نسخهٔ ۱.۲ لیتری سنگینتر است، نباید انتظار شتاب چندان بالایی را داشته باشیم. همچنین انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس E-CVT صورت میگیرد تا پکیج اقتصادی قوای محرکهٔ لوین وارداتی تکمیل شود.
عملکرد، رانندگی و مصرف سوخت تویوتا لوین هیبریدی
همانطور که گفتیم، لوین درواقع کرولای تولید چین است و به همین دلیل، انتظار کیفیت تویوتاهای تولید ژاپن یا آمریکا را نباید از آن داشت. این موضوع در کیفیت پایینتر برخی قطعات داخلی و همینطور رنگ بدنه به چشم میخورد هرچند که درمجموع، این خودرو هنوز هم یک تویوتا است و از لحاظ کیفیت و متریال شرایط بهتری نسبت به خودروهای چینی دارد. به لطف قوای محرکهٔ اقتصادی هیبریدی، لوین خودروی بسیار کممصرفی است و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۴.۰ لیتر بنزین مصرف میکند. همچنین باک ۴۳ لیتری هم بهخوبی جوابگوی این مصرف خواهد بود.
هرچند قدرت ۱۳۶ اسب بخاری قوای محرکهٔ هیبریدی برای یک سدان اقتصادی قابلتوجه به نظر میرسد ولی از لوین هیبریدی نباید انتظار رانندگی هیجانانگیز و درگیر کنندهای را داشته باشید. شتاب گیریهای سریع با این خودرو به صبر نیاز دارد و با تحتفشار قرار دادن پیشرانه، سروصدا را به اوج میرساند ولی وقتی به سرعتهای بالا برسید، موتور بسیار ساکتتر خواهد شد. در مسیرهای صاف بزرگراهی، پیشرانه آنقدر نرم و بیصدا کار میکند که بهسختی متوجه روشن بود آن خواهید شد. البته در این سرعتها، کمی سروصدای باد از اطراف آینههای جانبی به گوش میرسد و آوای لاستیکها هم به کابین وارد میشود ولی این صداها آزاردهنده نیستند و لوین هنوز هم یک خودروی ساکت در پیمایشهای طولانی محسوب میشود.
در جادههای پرپیچوخم اما تجربهٔ رانندگی با لوین خیلی لذتبخش نخواهد بود و دلیل این موضوع بیشتر به پیشرانهٔ هیبریدی بازمیگردد تا ضعف شاسی. البته خودرو در پیچها پایداری خوبی دارد ولی محدودیتهای گیربکس CVT مانع لذت بردن از رانندگی میشود. در داخل کابین، صندلیهای جلو فضای کافی برای دو بزرگسال را ارائه میکنند درحالیکه فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلیمتری، فضای زانو و پای مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهد ولی خط سقفی که شیب ملایمی به سمت پایین دارد، میتواند فضای سر عقب را برای سرنشینان بلندقد محدود کند. صندوق بار لوین هیبریدی ۴۷۱ لیتر ظرفیت دارد که مناسب و برای قرار دادن چند چمدان و کیفدستی کافی خواهد بود.
امکانات و تجهیزات تویوتا لوین هیبریدی
لوین هیبریدی از امکانات بیشتری نسبت به نسخهٔ ۱.۲ لیتری بهره میبرد. در این نسخه، شاهد سیستم تهویهٔ اتوماتیک، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر لمسی بزرگتر ۱۰.۲۵ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی و چند سیستم ایمنی بیشتر مثل ترمز اضطراری هوشمند و سیستم تشخیص تابلوهای رانندگی هستیم هرچند که متأسفانه برخلاف نسخهٔ ۱.۲ لیتری، خبری از ایربگ زانو نیست. بهطورکلی، امکانات و تجهیزاتی لوین هیبریدی شامل موارد زیر میشود:
- ۶ ایربگ شامل جلو، جانبی، پردهای
- کنترل کشش و کنترل پایداری
- هشدار خروج از خط
- سیستم پیشگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده
- کروز کنترل پویا
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- هشدار خروج از خط
- ترمز اضطراری خودکار
- نوربالای هوشمند
- سیستم کمکراننده فعال
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- دوربین دید عقب
- سانروف
- نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
- اندروید اتو و اپل کارپلی
- ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سیستم پایش باد تایرها
- سیستم صوتی با ۴ بلندگو
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی
- سیستم تهویه خودکار
مزایا و معایب تویوتا لوین هیبریدی
ازجمله مزیتهای لوین هیبریدی وارداتی میتوان به قوای محرکهٔ اقتصادی کممصرف، کابین جادار، برند معتبر تویوتا، سواری نرم و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر اما توان پایین پیشرانه که شتاب گیری کندی را به دنبال دارد و رانندگی کسلکننده هم ازجمله معایب این سدان وارداتی هستند. علاوه بر این، لوین هیبریدی از لحاظ امکانات و تجهیزات هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و هرچند از آپشنهای ایمنی مناسبی بهره میبرد اما در بازار آپشن پسند ایران خصوصاً با توجه به قیمتی بیش از ۳ میلیارد تومان، کاستیهای بزرگی مثل تنظیم برقی صندلیها دارد.
مزایا
- برند مطمئن
- مصرف سوخت پایین
- کابین جادار
معایب
- کمبود برخی امکانات
- کیفیت پایینتر از استاندارد تویوتا
- رانندگی کسلکننده
قیمت و رقبا
آخرین قیمتی که برساوش برای لوین هیبریدی اعلام کرده، ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان در اردیبهشت امسال بوده ولی در بازار این رقم بسیار بیشتر است و در حال حاضر لوین با قیمتی در حدود ۳ تا ۳.۲ میلیارد تومان در بازار خریدوفروش میشود. این در حالی است که لوین ۱.۲ لیتری در بازار با قیمت حدود ۲.۶ میلیارد تومانی، با اختلاف قابلتوجهی ارزانتر است. با توجه به اینکه لوین هیبریدی بهجز کمی قدت بیشتر و چند آپشن بیشتر تفاوت دیگری با نسخهٔ ۱.۲ لیتری ندارد، به نظر میرسد ارزش لوین بنزینی ۱۲۰۰ سیسی در برابر قیمت بیشتر از نسخهٔ هیبریدی باشد. تویوتا کرولا هیبریدی وارداتی معین خودرو هم که از همین قوای محرکه استفاده میکند نیز در بازار همین قیمت حدود سه میلیارد تومانی را دارد. از بین دیگر سدانهای کامپکت وارداتی مثل هیوندای النترا و کیا اما لوین هیبریدی رقیب مستقیمی را مقابل خود نمیبیند.
جمعبندی
بهطورکلی، لوین هیبریدی با کمبود برخی امکانات و پیشرانهٔ نهچندان قدرتمند، در قبال قیمت گزاف بیش از ۳ میلیارد تومانی ارزش چندانی برای خرید ندارد و ویژگی مثبت بزرگ آن صرفاً برخورداری از برند معتبر تویوتا خواهد بود که البته آنهم از چین میآید. با چنین رقمی، میتوانید سراغ سدانهای چینی بسیار قویتر، مجهزتر و بزرگتری مثل چری آریزو ۸ بروید ولی اگر خواهان یک سدان وارداتی کماستهلاک و کممصرف از برندی معتبر هستید، میتوانید به لوین هیبریدی فکر کنید هرچند که از لحاظ تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خیلی نمیتوان روی این شرکتهای واردکننده حساب کرد.
جدول مشخصات فنی تویوتا لوین هیبریدی
پیشرانه | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی |
قدرت موتور بنزینی | ۹۸ اسب بخار |
گشتاور موتور بنزینی | ۱۴۲ نیوتن متر |
قدرت موتور الکتریکی | ۹۵ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۱۳۸ اسب بخار |
گیربکس | E-CVT |
محور محرک | جلو |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۱ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۳ لیتر |
وزن | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۶۴۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۸۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۵۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۷۱ لیتر |
source