اسپید دیمن با پیشرانهٔ ۳۱۵۵ اسب بخاری V8، با ثبت رکورد ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت، سریعترین خودروی جهان با موتور پیستونی محسوب میشود.
درحالیکه بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰+ با رکورد ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت سریعترین خودروی تولیدی جهان و Thrust SSC با سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت سریعترین خودروی جهان محسوب میشود، دراینبین، خودروی رکوردشکن دیگری هم وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. این خودرو اسپید دیمن نام دارد و سریعترین خودروی جهان با پیشرانهٔ پیستونی محسوب میشود. این خودرو در سال ۲۰۲۰ در دریاچهٔ نمک بونویل توانست به سرعت ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در ادامه خواهیم دید که اسپید دیمن چطور با یک پیشرانهٔ V8 توانست به چنین سرعتی دست یابد.
شروع داستان
داستان اسپید دیمن در سال ۲۰۱۰ آغاز شد یعنی زمانی که «جورج پوتیت» تصمیم به شکستن رکورد سریعترین خودروی جهان با پیشرانهٔ پیستونی گرفت. اولین تلاش برای این کار با پیشرانهای بر اساس بلوک آلومینیومی موتور ۴.۹ لیتری هلفایر صورت گرفت که توسط «کنی داتوایلر» ساخته شد. آنها نهایتاً در هفتهٔ سرعت بونویل ۲۰۱۱ به سرعت ۶۸۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کردند و رکورد سریعترین خودروی مجهز به موتور پیستونی جهان را شکستند. پسازاین، اسپید دیمن در سال ۲۰۱۲ با دستیابی به سرعت ۷۰۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و نهایتاً در سال ۲۰۲۰ موفق به ثبت رکورد ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت شد.
داتوایلر با استفاده از پیشرانهٔ بلوک بزرگ شورلت توانسته اسپید دیمن را به چنین سرعت فوقالعادهای برساند درحالیکه در ابتدا به دلیل اندازهٔ این موتور تمایلی به استفاده از آن نداشت. وی معتقد بود یک موتور V8 بزرگ برای خودرویی باریک، تکنفره، سبکوزن و موشکی مناسب نیست ولی توانایی چشمگیر نسخههای جدیدتر این موتور، نظر داتوایلر را تغییر داد. بدین ترتیب، بلوک موتور از آهن گرافیت فشرده ساخته شد تا برای تجهیز به توربوشارژرهای بوست بالا مناسب شود. این آلیاژ مقاومت بلوک موتور را بدون افزایش وزن نسبت به بلوک چدنی دو برابر میکند. جورج پوتیت پس از ثبت رکوردی دستنیافتنی با خودروی پیستونی، امیدوار بود در تلاشهای بعدی بتواند به مرز افسانهای ۵۰۰ مایل بر ساعت معادل ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد ولی درگذشت وی در جولای ۲۰۲۴ در سن ۷۵ سالگی، به این برنامهها پایان داد. البته تیم اسپید دیمن هنوز امیدوار است بتواند به چنین رکوردی دست پیدا کند.
ویژگیهای اسپید دیمن
همانطور که در ابتدا گفتیم، رکورد سریعترین خودروی جهان در اختیار Thrust SSC با سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت است ولی این خودرو با استفاده از موتورهای جت هواپیما موفق شد به چنین سرعتی دست پیدا کند درحالیکه اسپید دیمن این کار را با استفاده از پیشرانهٔ درونسوز پیستونی معمولی انجام داده است که نیروی آن مثل خودروهای عادی به چرخها منتقل میشود. به همین دلیل است که رکورد اسپید دیمن اهمیت بالایی دارد. در این خودرو هیچ نیروی کمکی الکتریکی، موتور توربینی یا بوستر موشکی وجود ندارد و همهچیز توسط پیشرانهٔ پیستونی معمولی انجام میشود. این یک نیروگاه ۹.۱ لیتری V8 توئین توربو است و همانطور که گفته شد، بر اساس موتور بلوک بزرگ شورلت ساخته شده است. این موتور عظیم، قدرت ویرانگر ۳۱۵۵ اسب بخاری تولید میکند که به چرخهای عقب منتقل میشود.
توربیناتور II، سریعترین خودروی چرخ محرک
برای پرداختن به این خودروی رکوردشکن، بازهم باید به Thrust SSC اشاره کنیم. این خودرو با استفاده از نیروی رانش دو موتور جت توانست به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و چرخهای آن نیرویی دریافت نمیکردند ولی «دیو اسپنگلر» با خودرویی بنام توربیناتور II توانست با دستیابی به سرعت ۸۱۰ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی چرخ محرک جهان را بنام خود ثبت کند. این اولین خودروی چرخ محرکی بود که توانست از مرز ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رود. توربیناتور II همانطور که از نامش پیداست، از پیشرانهٔ توربین گازی استفاده میکند و در کتاب رکوردهای خودروهای پیستونی جایی ندارد. این خودرو به یک پیشرانهٔ هانیول T55 متعلق به هلیکوپتر شینوک مجهز است که بیش از ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد. بااینحال، در توربیناتور II برخلاف Thrust SSC، نیروی عظیم موتور توربین گازی به چهارچرخ منتقل میشود.
source