دومین کشتی حمل خودروی شرکت بی وای دی توانایی حمل حدود ۷ هزار خودروی هیبریدی و برقی این شرکت به قاره اروپا را دارد.
کشتی موردبحث که چانگژو نام دارد از چند روز پیش عملیاتی شده و یکی از مدیران بی وای دی اعلام کرده این کشتی سریعاً پس از تحویل به خودروساز یاد شده فعالیت خود را آغاز نموده است. با طول حدود ۲۰۰ متری، کشتی چانگژو توانایی حمل حداکثر ۷ هزار خودرو را دارد. این کشتی هماکنون در حال حمل حدود ۵ هزار خودروی برقی بی وای دی به مقصد اروپاست. بی وای دی چانگژو در اکتبر ۲۰۲۴ به آب انداخته شده و پس از کشتی هیفی دومین کشتی باری این خودروساز مشهور به شمار میرود.
کشتیهای موسوم به رو-رو از انواع کشتیهای تجاری و باری هستند که برای حمل محمولههای چرخدار از جمله خودروها، وانت پیکاپ ها، اتوبوسها و وسایل نقلیه ریلی طراحی شدهاند. این خودروها یا با اتکا به چرخهای خود در کشتیها جای میگیرند و یا اینکه یک وسیله نقلیه چرخدار دیگر آنها را به درون کشتیها حمل میکند. بی وای دی سه کشتی از نوع رو-رو را در اختیار دارد که اولی با نام اکسپلورر نامبر ۱ شناخته میشود و کشتی اجارهای است اما دو کشتی دیگر توسط این خودروساز خریداری شدهاند.
بی وای دی اولین کشتی خود را در ژانویه سال جاری میلادی سفارش داد هرچند همانطور که گفتیم مالکیت آن در اختیار شرکت یاد شده نیست و کمپانی بینالمللی زودیاک تملک آن را در اختیار داشته و بی وای دی آن را اجاره نموده است؛ اما اولین کشتی متعلق به خود بی وای دی با نام هیفی شناخته میشود و نام آن از روی کارخانهای به همین نام برداشته شده است. کشتی هیفی اولین بار در بیستم سپتامبر امسال به آب انداخته شد و سازنده آن شرکت گوانگژو شیپیارد است. نام کشتی چانگژو هم از روی کارخانه چانگژو بی وای دی انتخاب شده و فرایند تولید آن از سال ۲۰۲۲ کلید خورده بود. سازنده این کشتی شرکت CIMC است.
شایان ذکر است بی وای دی در ماه نوامبر بیش از ۵۰۶ هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی به فروش رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد فراتر از ۶۷ درصد را نشان میدهد. برند موردبحث تا به اینجای سال جاری میلادی حدود ۳.۷۵ میلیون دستگاه خودرو فروخته که حاکی از رشد بیش از ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ است. از این تعداد حدود ۳۱ هزار خودرو در کشورهای دیگر فروخته شده و ۲۸ هزار دستگاه آنها از انواع صادراتی کشور چین بودهاند. چینیها میخواهند هفت کشتی رو-رو دیگر را به عنوان بخشی از برنامههای گسترش حضور خود در بازارهای جهانی خریداری کنند.
source