بازار؛ گروه خودرو: خودروسازان چینی جهت مقابله با تعرفه های سنگین اروپا برای خودروهای برقی (EV)، صادرات خودروهای هیبریدی خود را افزایش و مدل های جدیدی را برای این بازار کلیدی طراحی کردند. برنامه صادراتی جدید خودروسازان چینی به اروپا با سوءاستفاده از خلا قانونی این اتحادیه ایجاد شده است، زیرا تعرفه های قاره سبز مشمول خودروهای هیبریدی ساخت چین نمی شود. از همین رو خودروسازانی مانند «بی وای دی» از این فرصت نهایت استفاده را جهت نفوذ به بازار اروپا خواهد داشت.
تحلیلگران بازار خودرو اروپا معتقد هستند که صادرات خودروهای هیبریدی تولید چین به اتحادیه اروپا در سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافته و این رشد در سال آینده نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.
تعرفه های ۴۵.۳ درصدی اتحادیه اروپا از ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ برای واردات خودروهای برقی چینی اعمال شد تا از صنعت خودرو این قاره حمایت شود. این اقدام باعث تغییر استراتژی برخی خودروسازان چینی و تمایل توام با ترغیب صادرات محصولات هیبریدی شده است.
بر اساس داده های انجمن خودروهای مسافری چین، صادرات خودروهای هیبریدی به اروپا از ماه جولای (تیرماه) تا ماه اکتبر (مهرماه) سال میلادی جاری رشد سه برابری داشته و به ۶۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است
نگاهی به صادرات خودروهای هیبریدی از چین به اروپا
بر اساس داده های انجمن خودروهای مسافری چین، صادرات خودروهای هیبریدی به اروپا از ماه جولای (تیرماه) تا ماه اکتبر (مهرماه) سال میلادی جاری رشد سه برابری داشته و به ۶۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است. سهم خودروهای هیبریدی در صادرات چین به اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به ۱۸ درصد افزایش یافته، این در حالی است که سهم خودروهای برقی جهت واردات به این اتحادیه کاهش یافته است.
بی وای دی، گروه سایک موتور و جیلی خودروسازان چینی هستند که صادرات محصولات هیبریدی به اتحادیه اروپا را دنبال کرده و در این میان نام شرکت خودروسازی هوندا که محصولات خود در چین را مونتاژ کرده نیز وجود دارد.
خودروسازان چینی با عرضه خودروهای ارزان تر و کارآمد تر، سلیقه بازار خودروهای هیبریدی های اروپا را تغییر خواهند داد. با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که رقابت شدید قیمتی می تواند باعث اعمال تعرفه های جدید اتحادیه اروپا شود.
source