کوییک GXR-H که گرانترین و فولترین تیپ کوییک گیربکس دستی محسوب میشود، چه ویژگیها، امکانات و مشخصاتی دارد؟
درحالیکه شناسایی و تشخیص ویژگیها و تفاوتهای تیپهای متعدد کوییک از حل معادلات چند مجهولی هم سختتر شده، سایپا برای اینکه همهچیز را پیچیدهتر کند، حدود یک سال پیش یعنی در پاییز ۱۴۰۲، چهار تیپ جدید را برای این خودرو معرفی کرد که شامل GX L، GX H، GXR L و GXR H میشود. دراینبین، تیپ GXR H گرانترین و فولترین تیپ کوییک گیربکس دستی محسوب میشود که از امکانات بیشتر، طرح دورنگ بیرونی، پیشرانهٔ ارتقاءیافته و تغییری در طراحی داشبورد بهره میبرد. در ادامه بیشتر با مشخصات و ویژگیهای کوییک GXR H آشنا خواهیم شد.
همچنین بخوانید:
مشخصات فنی کوییک GXR H
کوییک GX درواقع نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ کوییک S محسوب میشود که اصلیترین ویژگی آن تجهیز به نسخهٔ جدید موتور ۱.۵ لیتری آشنای سایپا است. این موتور ارتقاءیافته که با نام M15i شناخته میشود، هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما بهبودهایی را تجربه کرده است که شامل تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها، افزایش نسبت تراکم، تغییر میلسوپاپ و پیستونها، بازطراحی خروجی هوا و تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ میشود. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که افزایشی جزئی را نسبت به ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور نسخهٔ قبلی نشان میدهد.
همچنین حداکثر قدرت و گشتاور این موتور در دور کمی پایینتری تولید میشود و به گفتهٔ سایپا، مصرف سوخت موتور هم کمتر شده و به ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است درحالیکه این رقم در نسخهٔ قبلی ۷.۲ لیتر بود. بااینوجود، پشت فرمان کوییک GXR H، افزایش قدرت و گشتاور موتور در رانندگیهای معمولی ملموس نخواهد بود و صرفاً در هنگام اوج فشار، موتور رفتار بهتری نسبت به قبل از خود نشان میدهد. علاوه بر این، سروصدا و لرزش موتور M15 نیز همچنان بر قوت خود باقی است و تغییر قابللمسی از این لحاظ دیده نمیشود هرچند که در برخی دورها، لرزش و سروصدای آزاردهندهٔ موتور کمتر شده است.
طراحی و امکانات کوییک GXR H
چهار تیپ کوییک GX را بهطور خلاصه اینگونه میتوان تشریح کرد که GX L تیپ لو آپشن، GX H تیپ فول آپشن، GXR L تیپ لو آپشن دورنگ و GXR H تیپ فول آپشن دورنگ هستند. این تیپها در طراحی بیرونی هیچ تفاوتی با کوییک S ندارند و از همان نمای جلویی با دو خط مشکی در زیر چراغها استفاده میکنند. کوییک GXR-H با سقف مشکی و سقف قرمز تولید میشود که نمونهٔ سقف مشکی در دیگر قسمتهای بدنه تفاوتی با کوییک GX ندارد ولی در نمونهٔ سقف قرمز، قاب آینههای جانبی و تریم نقرهای زیر سپرها هم به رنگ قرمز درمیآید. در داخل، سایپا برای دو تیپ فول آپشن یعنی GX H و GXR H اقدام به طراحی پانل میانی جدیدی برای داشبورد کرده که با تریم مشکی براق، دریچههای تهویهٔ دایرهای و نمایشگر ایستاده در بالا، کمی فضای تکراری و خستهکنندهٔ کابین کوییک را بروزتر و بهتر کرده است. همچنین دریچههای تهویهٔ جدید پرتاب باد بسیار بهتری نسبت به نمونههای قبلی دارند. بااینحال، دیگر قسمتهای داشبورد تغییری نداشته و همچنان شاهد همان فضای سیاه پلاستیکی و بیکیفیت هستیم.
در بخش امکانات، غیر از مواردی که در تیپ لو آپشن GXR L وجود دارد مثل فرمان هیدرولیک D شکل، سیستم پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، پنجرههای برقی، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور دنده عقب، چراغهای خودکار، دیلایت، کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز کمکی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و نشانگر تعویض دنده، در تیپ GXR H چند آپشن بیشتر هم ارائه میشود که عبارتاند از:
- دکمههای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان
- صندلیهای چرم و پارچه
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی
- دوربین دید عقب
- شیشههای دودی عقب
مزایا و معایب کوییک GXR H
اصلیترین مزیت کوییک GXR H نسبت به نسخههای قبلی این خودرو، برخورداری از پیشرانهٔ ارتقاءیافته با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر است هرچند که این موتور همچنان قدیمی و پرسروصدا است. استهلاک پایین، هزینههای تعمیر و نگهداری کمتر نسبت به خودروهایی مثل پژو ۲۰۶، فراوانی قطعات، کابین جادار و امکانات نسبتاً مناسب هم از دیگر نقاط قوت این خودرو هستند. از سوی دیگر، هرچند با پانل میانی جدید داشبورد، نمای داخلی کوییک GXR H کمی بهتر و بروزتر شده ولی یکی از مشکلات اصلی کوییک یعنی داشبورد پلاستیکی سیاه و بیکیفیت همچنان بر قوت خود باقی است. کیفیت ساخت پایین، ارگونومی ضعیف، جلوبندی ضعیف، پلتفرم قدیمی و لرزش و سروصدای بالای موتور هم از دیگر معایب کوییک GXR H هستند.
مزایا
- استهلاک پایین
- کابین جادار
- امکانات نسبتاً مناسب
- فراوانی قطعات
- موتور ارتقاءیافته
- پانل میانی جدید داشبورد
معایب
- تکنولوژی قدیمی موتور
- داشبورد پلاستیکی بیکیفیت
- کیفیت ساخت پایین
- سروصدا و لرزش بالا در کابین
- پلتفرم قدیمی
- جلوبندی ضعیف
تفاوت کوییک GXR-H با کوییک GX H چیست؟
تنها تفاوت کوییک GXR-H با کوییک GX H برخورداری از طرح دورنگ بدنه است که با سقف قرمز یا مشکی ارائه میشود.
تفاوت کوییک GXR-H با کوییک GXR-L چیست؟
کوییک GXR-H درواقع نسخهٔ فول آپشن تیپ GRX-L محسوب میشود که از چند آپشن بیشتر مثل دکمههای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، صندلیهای چرم و پارچه، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و دوربین دید عقب بهره میبرد. در کوییک GXR-H همچنین شاهد طراحی جدید پانل میانی داشبورد با دریچههای تهویهٔ دایرهای و تریم مشکی براق هم هستیم.
قیمت کوییک GXR-H
تیپهای GX H و GXR H کوییک عرضهٔ محدودی داشتهاند و قیمت کارخانهای جدید آنها مشخص نیست ولی در بازار در حال حاضر، کوییک GXR H حدود ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. با وجودی که این تیپ آپشنهای بیشتری برخوردار است ولی چندان از تیپ GXR L گرانتر نیست و به همین دلیل، میتواند ارزش خرید بیشتری داشته باشد. همچنین کوییک GXR H میتواند برای اطلس هم جایگزین ارزانتری باشد زیرا درحالیکه از پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ یکسانی با اطلس بهره میبرد و در امکانات هم بهجز سانروف و آینههای جانبی تاشو برقی، چیزی کمتر ندارد، در بازار حدود صد میلیون تومان ارزانتر است که اختلاف بسیار زیادی محسوب میشود؛ بنابراین، اگر خواهان آپشنهای بیشتری مثل نمایشگر لمسی و دوربین دید عقب هستید و میتوانید با طراحی بیرونی و داخلی کوییک کنار بیایید، تیپ GXR H انتخاب مناسبی خواهد بود.
جدول مشخصات فنی کوییک GXR-H
پیشرانه | M15i |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سیسی |
قدرت | ۹۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
وزن | ۱۰۶۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۰۰۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۷۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۳۲ میلیمتر |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچی ۱۸۵ |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
ظرفیت باک | ۴۲ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۵ لیتر ترکیبی |
source