Wp Header Logo 627.png








واکنش سازمان غذا و دارو به تاثیر چای سبز بر لاغری / چقدر می توان به تبلیغات اعتماد کرد؟


سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو خاصیت درمانی چای سبز برای لاغری را تایید نکرد و گفت: سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای نظارتی موظف به برخورد با تخلفات تبلیغاتی در این حوزه هستند.




به گزارش تجارت نیوز،

مدتی است که یک چای سبز بین عده‌ای از افراد که درصد کاهش وزن هستند، سروصدا ایجاد کرده است. حتی تبلیغاتی از سوی بلاگرهای اینستاگرامی برای استفاده از این محصول صورت گرفته است. این برند در معرفی محصول خود ادعا می‌کند که استفاده از این محصول در کاهش وزن موثر است و مجوز سازمان غذا و دارو را دارد. این در حالی است که برخی از مصرف کنندگان بیان کردند پس از استفاده از این محصول نتیجه‌ای برای آن‌ها در بر نداشته و زمانی که از برند درخواست رسیدگی داشتند، پاسخگوی آن‌ها نبوده و این افراد را در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام مسدود کرده است. در این راستا خبرنگار ایلنا موضوع خاصیت درمانی این چای سبز برای لاغری را از سازمان غذا و دارو پیگیری کرده است. 

«محمد هاشمی» سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو در راستای ادعای درمانی این محصول برای کاهش وزن، بیان کرد: در زمینه تبلیغات محصولات سلامت مانند غذا، نوشیدنی، دارو و مکمل‌ها، قوانین و مقررات دقیق و مشخصی وجود دارند که هدف آن‌ها حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از گمراهی مصرف‌کنندگان است. هر محصولی که در دسته‌بندی سلامت قرار می‌گیرد، چه دارویی باشد و چه مکمل یا نوشیدنی، باید تنها بر اساس مجوزهایی که از مراجع معتبر به‌ویژه سازمان غذا و دارو دریافت کرده است، ادعاهای خاصی را مطرح کند. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال، اگر یک محصول مانند دم‌نوش یا چای قصد تبلیغ و ادعای اثرات خاصی مانند کاهش وزن یا درمان بیماری‌های خاص را دارد، باید این ادعا به‌طور علمی و مستند تأیید شده و در مجوز صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو به‌صراحت قید گردد. در صورتی که یک محصول بدون داشتن مجوز معتبر و مستند به‌طور غیرقانونی چنین ادعاهایی را مطرح کند، این عمل تخلف محسوب می‌شود. 

هاشمی اضافه کرد: در این راستا، مطابق با موازین قانونی، مسئولان و نهادهای مربوطه مانند سازمان غذا و دارو موظف به نظارت بر تبلیغات و استفاده از مجوزهای قانونی هستند. هر گونه تبلیغ که فاقد مجوز معتبر باشد، یا ادعای اثربخشی غیرمجاز مطرح کند، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان شود و ممکن است منجر به نقض حقوق مصرف‌کنندگان و حتی آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سلامت افراد گردد. 

وی تاکید کرد: بر همین اساس، سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای نظارتی موظف به برخورد با تخلفات تبلیغاتی در این حوزه هستند. این برخوردها می‌تواند شامل جریمه‌های مالی، توقف تبلیغات و حتی اقداماتی قانونی علیه تولیدکنندگان یا تبلیغ‌کنندگان محصولات فاقد مجوز باشد. هدف اصلی این اقدامات، حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از گمراهی مصرف‌کنندگان است. 

او متذکر شد: در نهایت، مسئولان باید بر تبلیغات و ادعاهای مربوط به محصولات سلامت نظارت دقیقی داشته باشند و از پخش اطلاعات نادرست که ممکن است به سلامت افراد آسیب برساند، جلوگیری کنند. 

سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا چای سبز برند امیر اعلم مجوز سازمان غذا و دارو را دارد؟ گفت: این محصول مجوز سازمان غذا و دارو را دارد، اما نباید ادعای درمانی داشته باشد. سازمان غذا و دارو مجوز درمانی بودن این محصول را تایید نمی‌کند.





منبع :


ایلنا





source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *