معمولاً در دنیای خودرو شاهد انتشار اخباری درباره شکایت مشتریان از خودروسازان هستیم اما این بار میخواهیم به شرکتهایی اشاره کنیم که از مصرفکنندگان شکایت کردهاند و این موضوع در دنیا بسیار خبرساز شده است.
زمانی که درباره دعواهای قضایی در دنیای خودرو فکر میکنیم، محتملترین سناریو شکایت مشتریان از خودروسازان است. فرقی نمیکند که موضوع شکایت قطعهای خراب باشد یا فراخوانی انجام نشده و… چراکه دلایل زیادی برای عدم رضایت مشتریان وجود دارد؛ اما سناریوی عکس این قضیه بسیار کمتر رخ داده است. فراری بزرگترین شاکی از مشتریان خود است و اگر با فراری خودرو رفتار درستی نداشته باشید و به آن احترام نگذارید با شکایت بخش حقوقی این برند ایتالیایی مواجه خواهید شد. هرچند باید دانست فراری تنها خودروسازی نیست که از مشتریان خود و برخی شرکتهای دیگر شکایت کرده است. در ادامه به ۱۰ پرونده مشهوری اشاره میکنیم که در آنها خودروسازان از مشتریان شکایت کردهاند.
فورد جی تی جان سنا
چهره مشهوری که با پرونده شکایت از سوی یک خودروساز مواجه شده کسی نیست جز جان سنا اسطوره کشتی آمریکا. تنها پس از خرید فورد جی تی ۲۰۱۷، او خودروی خود را به فروش گذاشت تا به سود خوبی برسد. طبق گفته فورد، سنا قراردادی را در زمان خرید امضا کرده بود که طی آن اجازه فروش جی تی را تا حداقل ۲ سال نداشت اما سنا اظهار داشت در نسخه نهایی این قرارداد چنین بندی وجود ندارد. در نهایت موضوع بین طرفین حلوفصل شد هرچند اشارهای به مبلغ ردوبدل شده بین فورد و سنا نشده است.
فراری ۴۵۸ زیمرمن
در سال ۲۰۱۴، دی جی معروف کانادایی با نام جول توماس زیمرمن با شکایت بخش حقوقی فراری مواجه شد. علت این شکایت هم ایجاد تغییرات ظاهری روی خودروی ۴۵۸ ایتالیا بود که بر اساس یک طرح مشهور اینترنتی شکل گرفت. زیمرمن خودروی خود را پوراری نامگذاری کرد و تغییرات آن شامل یک نوار رنگینکمانی روی بدنه، کفپوشهای جدید، پلاکهای متفاوت و حذف نشان اسب رقصان و استفاده از لوگوی گربه بود. با اینکه او مجبور شد خودرو را به حالت اولیه بازگرداند اما در ادامه فراری خود را فروخت و لامبورگینی پوراکان را خریداری کرد و بدون شکایت لامبورگینی همین تغییرات را روی آن اعمال نمود.
فراری ۸۱۲ سوپرفست فیلیپ پلین
فیلیپ پلین طراح مد معروف نیز از شکایت فراری در امان نبوده است. علت شکایت از او تصاویر تبلیغاتی منتشر شده از ۸۱۲ سوپرفست خودش بود که در روی آن برچسب محصولات پلین قرار داشت و لوگوی فراری نیز کاملاً به چشم میخورد. فراری اعلام کرد محصولات مربوط به سبک زندگی اصلاً با هویت برند خود سازگاری ندارند و پلین نیز مجبور شد حدود ۱.۳ میلیون دلار به عنوان خسارت بپردازد. مبلغ ۲۸ هزار دلار نیز به دلیل هزینههای دادرسی پرداخت شد تا نهایت این پرونده مختومه اعلام شود.
لامبورگینی و Gold Coast Exotics
در این پرونده لامبورگینی از یک نمایندگی در آمریکا با نام Gold Coast Exotics شکایت کرد. درحالیکه نمایندگی موردبحث به لامبورگینی اعلام کرده بود محصولاتش را به مشتریان قانونی فروخته اما در واقع این خودروها به دست دلالها و افرادی رسیده بود که جرائم گوناگونی انجام میدادند. با این کار نمایندگی چندین میلیون دلار به دست آورده بود. لامبورگینی در حال حاضر از رئیس این نمایندگی و یکی از کارکنانش به دلیل کلاهبرداری شکایت کرده است.
فراری F40 بارچتا ژان بلاتون
این فراری دیگر یک فراری نیست. F40 موردبحث یکی از ۱۹ دستگاه تولیدی از نسخه ایمسا LM است که توسط ژان بلاتون راننده موتور اسپرت خریداری شد. او از میچلوتو همکار مشهور فراری درخواست ارتقای خودرو را کرد و در نتیجه سقف خودرو حذف و یک محفظه فولادی لولهای به خودرو اضافه گردید. همچنین تغییراتی در سیستم تعلیق و اگزوز اعمال شد اما همین موارد منجر به شکایت فراری از بلاتون شد و ایتالیاییها از او خواستند نشانهای روی خودرو و تمامی موارد مربوط به فراری را حذف کند. F40 بارچتا همچنان موجود است اما دیگر به عنوان یک فراری شناخته نمیشود.
فراری ۴۸۸ منصوری
شرکت تیونینگ منصوری به خاطر پروژههای جنجالی خود شناخته میشود. این بار اما فراری ۴۸۸ منصوری باعث عصبانیت بخش حقوقی این برند شده است. شرکت موردبحث کیت بدنه جدیدی را برای ۴۸۸ GTB تولید کرد، کیتی که مشابه FXX-K بود. فراری متوجه شد چندین قطعه از طراحی لافراری FXX-K کپی شده و به همین خاطر از منصوری شکایت کرد و برنده شد. منصوری در نهایت مجبور شد تولید و فروش این کیت بدنه را متوقف کند.
فورد و وینتیج برانکوز
یکی از جدیدترین پروندههای حقوقی دنیای خودرو به فورد و یک شرکت بازسازی کوچک با نام وینتیج برانکوز مربوط میشود. شرکت یاد شده همانطور که نامش نشان میدهد برانکو جدید را به مدلهایی با ظاهر کلاسیک تبدیل میکند. جدای از مشکل بدیهی نصب کیت بدنه کلاسیک روی شاسی مدل ۲۰۲۴، فورد از استفاده بدون مجوز وینتیج برانکوز از نام و لوگوی خود ناراضی بوده است.
کپی فراری دیتونا میامی وایس
این خودروی کپی داستان مفصلی دارد. زمان فیلمبرداری سریال میامی وایس، تهیهکنندگان بجای خرید نسخه واقعی فراری دیتونا از کپی آن استفاده کردند و دلیل آن هم محدودیتهای بودجه بود. کپی موردبحث با استفاده از شاسی شورولت کوروت نسل سوم تولید شد و سریعاً نظر فراری را به خود جلب کرد. ایتالیاییها از مک بورین مسئول تولید این خودروی کپی شکایت کردند و بعداً به تیم تهیهکننده میامی وایس دو دستگاه تستاروسا واقعی ارسال نمودند تا در فصل سوم سریال بکار گرفته شوند. چند سال بعد همین کپی دوباره پدیدار شد و این بار برای فروش عرضه شده بود. فراری تلاش کرد خودرو را از بین ببرد اما پس از اینکه مالک ثابت کرد تفاوتهای زیادی بین آن و دیتونا واقعی وجود دارد، توانست خودروی خود را نگه دارد. البته او مجبور شد لوگوی فراری را حذف کند.
کپی جگوار سی تایپ کارل مگنوسن
پرونده حقوقی دیگر مرتبط به یک کپی بدون مجوز که بسیار هم عجیب بوده به کپی جگوار سی تایپ اختصاص دارد. حدود یک دهه پیش کارل مگنوسن تصمیم گرفت کپی دقیقی از سی تایپ در سوئد بسازد. بریتانیاییها نامهای به او ارسال کردند تا با حضور در مقر شرکت با یکدیگر گفتوگویی داشته باشند. پروژه موردبحث به مدت ۲ سال ادامه داشت و در این مدت هر دو طرف با یکدیگر مذاکره میکردند اما در سال ۲۰۱۸ بود که جگوار تصمیم به شکایت از مگنوسن گرفت. او پرونده را باخت و مجبور شد کلکسیون خودروی خود را برای پرداخت هزینههای دادرسی بفروشد. شاید دلیل تغییر نظر جگوار و شکایت از مگنوسن این بود که نمیخواست بین محصولات ساخت خود و کپیهای شخصی مشتریان رقابتی وجود داشته باشد.
فراری پورسانگوئه تاد کارلسون
جدیدترین پرونده شکایت خودروسازان از مشتریان مربوط به چند هفته پیش است و فردی به نام تاد کارلسون یک دستگاه پورسانگوئه را از نمایندگی هوستون خریداری کرده و اندکی بعد آن را فروخته است. او با این کار سود خوبی به جیب زده است. فراری میگوید کارلسون هنگام امضای قرارداد قول داده که در صورت تصمیم به فروش خودرو در کمتر از یک سال ابتدا آن را به نمایندگی بفروشد. ایتالیاییها میگویند این کار به وجهه فراری آسیب رسانده است.
source