امید محمدی؛ بازار: افزایش نرخ ارز طی چند روز اخیر صنعت خودرو و صنایع وابسته را با چالش های جدی روبه رو کرده است. بحران ناشی از رشد نرخ ارز منجر به کاهش نقدینگی صنعتگران و کاهش قدرت خرید مشتریان شده که این امر تاثیرات منفی در صنعت خودرو و بازار قطعات مصرفی، به ویژه لاستیک خودرو، داشته است. با توجه به اینکه قیمت گذاری دستوری برای تایر خودرو همچنان پابرجاست، رشد نرخ ارز می تواند مشکلات بیشتری را در این بازار ایجاد کند. البته این افزایش قیمت ممکن است باعث حذف سوداگری در بازار تایر شود. در همین راستا، برای بررسی وضعیت این صنعت با جمال میرزایی، عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز، به گفت و گو پرداختیم؛
بهای مواد اولیه صنعت تایر بین ۱۵ تا ۲۳ درصد افزایش یافته است
* با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت تایر در کارخانه و بازار چند درصد افزایش خواهد یافت؟
با توجه به رشد نرخ ارز، قیمت تایر خودرو بر اساس گروه مصرفی متفاوت خواهد بود. در گروه خودروهای سواری، نرخ تایر باید به طور میانگین حدود ۲۵ درصد افزایش یابد. برای خودروهای سنگین نیز این افزایش به حدود ۴۵ درصد می رسد. این در حالی است که پیش از افزایش نرخ ارز، وزارت صمت وعده هایی برای اصلاح قیمت ها داده بود، اما متاسفانه این وعده ها عملی نشدند. همچنین باید اشاره کرد که بهای مواد اولیه این صنعت نیز بین ۱۵ تا ۲۳ درصد افزایش یافته است.
* پیشتر در مصاحبه ای با این رسانه اعلام کردید که آزادسازی قیمت تایر منوط به تایید وزارت صمت است. با توجه به رشد نرخ ارز، آیا احتمال آزادسازی قیمت ها وجود دارد؟
قیمتگذاری دستوری از نظر منطقی توجیه پذیر نیست. با توجه به عدم پرداخت یارانه به تولیدکنندگان و همچنین عدم انحصار در حوزه تایر، چرا باید چنین روشی ادامه یابد؟ این در حالی است که دولت چهاردهم بارها شعار آزادسازی قیمت ها را مطرح کرده، اما در عمل چنین چیزی مشاهده نمی شود.
در حال حاضر، مواد اولیه داخلی صنعت تایر بین ۲۰ تا ۵۰ درصد گران تر از مشابه جهانی آن هستند
* صنایع خودروسازی نسبت به گران فروشی صنایع بالادستی و عرضه مواد اولیه گلایه دارند، آیا تایرسازان نیز چنین چالشی دارند؟
بله، متاسفانه مواد اولیه ای که در داخل کشور تامین می گردد نیز اغلب با قیمتی بیشتر از نرخ جهانی خریداری می شود. در حال حاضر، مواد اولیه داخلی صنعت تایر بین ۲۰ تا ۵۰ درصد گران تر از مشابه جهانی آن هستند. اگر این مشکلات به درستی مدیریت نشوند، مصرفکننده توان خرید لاستیک خودرو از بازار را نخواهد داشت.
source