بر اساس دادههای منتشر شده افت قیمت فورد رنجر و همچنین خودروهای ساخت تسلا بیشتر از سایرین بوده است.
به نظر میرسد سرعت افت قیمت وانت پیکاپ فورد رنجر در ماههای اخیر بیشتر از سایر خودروها بوده و همین موضوع در سال قبل نیز رؤیت شده است؛ اما آیا افت قیمت بالاتر از حد متوسط رنجر نشانهای از تغییرات در بازار خودروهای دستدوم آمریکاست؟ باید دانست رنجر در سال قبل افت قیمت محسوسی را تجربه کرده و یکی از ۲۰ خودروی دستدوم با بیشترین افت قیمت در بازار آمریکا بوده است. البته این موضوع خیلی تعجببرانگیز نیست زیرا نسل جدید خودروی موردبحث اخیراً راهی بازار شده است. با این وجود، مطالعه مقاله منتشر شده توسط iSeeCars اطلاعات جالبی درباره تغییرات قیمت محصولات دستدوم را ارائه میکند.
در سال قبل قیمت متوسط فورد رنجر دستدوم ۳۴۹۴ دلار کاهش یافته که به معنی افت ۱۰.۸ درصدی است. با این تفاسیر قیمت متوسط یک فورد رنجر دستدوم در بازار آمریکا ۲۸,۹۶۹ دلار بوده است. برای مقایسه باید گفت میزان افت قیمت متوسط بازار خودروی آمریکا ۴۳۱ دلار یا تنها ۱.۴ درصد بوده است. قطعاً افت قیمت قابلتوجه رنجر میتواند توجه افرادی را که خواهان یک وانت پیکاپ کارا هستند و نمیخواهند مدل صفرکیلومتر را بخرند جلب کند. با اینکه قیمت متوسط یک خودروی دستدوم با عمر ۱ تا ۵ ساله در سال جاری ۱.۴ درصد کاهش داشته اما در ۶ ماه قبل شاهد تثبیت نسبی قیمتها بودهایم. این اتفاق در حالی رخ داده که همین چند سال قبل و در دوران همهگیری کرونا قیمت خودروهای کارکرده به شدت افزایش یافته بود. البته باید دانست برخی برندها افت قیمت بیشتری را تجربه کردهاند به گونهای که قیمت خودروهای کارکرده تسلا ۲۱ درصد، مازراتی ۱۲.۳ درصد و آلفارومئو ۹.۳ درصد افت کردهاند. برندهای زیرمجموعه استلانتیس شامل رم، کرایسلر، دوج و جیپ نیز افت قیمت بالاتر از حد متوسط بازار را تجربه نمودهاند و افت قیمت خودروهای لینکلن، فولکسواگن، پورشه و مازراتی حداقل ۵ درصد گزارش شده است.
برخی خودروسازان در جهت مخالف عمل کردهاند و محصولات دستدوم آکورا، شورولت، تویوتا و جنسیس افزایش قیمت بیش از ۲ درصدی داشتهاند. تنها خودروی دستدومی که بیشترین افزایش قیمت را داشته نیسان پث فایندر (۱۵ درصد) بوده و پس از آن نیز میتسوبیشی اوت لندر پلاگین هیبریدی قرار گرفته است. قیمت اوت لندر دستدوم استاندارد نیز بیشتر شده هرچند این افزایش قیمت تنها ۴ درصد بوده است. جالب اینکه از بین ۲۰ خودروی دستدوم با بیشترین افزایش قیمت، ۵ خودرو ساخت بی ام و بودهاند.
نکته مهم اینکه افت قیمت خودروهای برقی در اوایل سال ۲۰۲۴ بیشتر بوده و همچنان این روند ادامه دارد. بر اساس دادههای حاصل از مطالعه خرید و فروش ۱.۳ میلیون خودروی دستدوم بین نوامبر ۲۰۲۳ تا نوامبر ۲۰۲۴، قیمت متوسط یک خودروی برقی دستدوم ۲۷,۶۱۵ دلار بوده که ۸ درصد ارزانتر از قیمت متوسط خودروهای درونسوز دستدوم (۲۹,۹۳۴ دلار) است. باید دانست قیمت خودروهای برقی کارکرده نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افت کرده و تسلا با افت قیمت متوسط ۵۶۶۰ دلاری نسبت به سال قبل بیشترین کاهش قیمت را به نام خود ثبت کرده است. نیسان لیف، کیا نیرو و هیوندای کنا در کنار تسلا مدل ۳ جزو ۲۰ خودروی برقی دستدوم با بیشترین افت قیمت هستند. برای مقایسه باید گفت خریداران خودروهایی با سن ۱ تا ۵ سال در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰ هزار دلار برای آنها پرداخت میکردند درحالیکه این رقم هماکنون به حدود ۳۰ هزار دلار رسیده است. کارل بروئر تحلیلگر iSeeCars میگوید:
خریداران خودروهای دستدوم که منتظر کاهش بیشتر قیمتها هستند میتوانند صبر کنند. قیمتها در سال قبل به ندرت تغییر کرده و به نظر میرسد قیمت متوسط یک خودروی صفرکیلومتر و دستدوم حدود ۳۰ و ۲۰ هزار دلار باشد. این ارقام احتمالاً باعث خواهد شد افراد زیادی نتوانند خودروهایی با سن ۱ تا ۵ سال را بخرند و به همین خاطر مجبور خواهند شد خودروهای قدیمیتر با کارکرد بیشتر را انتخاب کنند.
source