Wp Header Logo 2037.png

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سنا، علی تسبیحی ضمن انتقاد از اعمال سیاست‌های حمایتی اشتباه در صنعت خودرو، توضیح داد: خودروسازان با دو چالش بزرگ مواجه‌اند. از طرفی با قیمت‌گذاری دستوری اجازه نمی‌دهیم به اندازه‌ای که هزینه متحمل می‌شود، قیمت خودرو افزایش یابد. از طرفی نیز جلوی واردات و رقابت خودروسازها را گرفته‌ایم که موجب شده بازار خودرو انحصاری باشد؛ همین دو عامل باعث وارد آمدن ضرر به صنعت خودروسازی شده است.

معاون تامین مالی گروه رسام با بیان این‌که صنعت خودرو تحت تاثیر عوامل متعددی زیان‌ده شده است، ادامه داد: در حالی شاهد قیمت‌گذاری دستوری هستیم که قیمت تمام شده خودرو با نرخ تورم، نرخ دلار و سایر متغییرهای اقتصادی در حال افزایش است.

او با بیان سایر دلایل زیان‌ده بودن خودروسازان، گفت: رشد هزینه‌های تامین مالی، که به شرکت های خودروساز تحمیل شده، خودروسازان را وارد چرخه ای می‌کند که نمی‌توانند تامین‌مالی کنند، در نتیجه هزینه تامین‌مالی بالا می‌رود، که این موضوع روی افزایش قیمت خودرو بی‌تاثیر نیست. افزون بر این خودروساز در تهیه مواد اولیه و تولید خودرو دچار مشکل می شود، در نتیجه عرضه کم شده و نسبت عرضه و تقاضا به هم خورده و قیمت خودرو در بازار بالا می‌رود.

تسبیحی با تاکید بر این‌که انتظار معجزه و اصلاح یک شبه صنعت خودروسازی وجود ندارد، گفت: بورس کالا گزینه مناسبی برای استارت اصلاح عرضه خودرو است. طبق آماری که در سابقه پیشین عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد، مجموع ارزش ریالی خودروهای معامله شده در بورس کالا در سال 1401، 416 هزار میلیارد ریال بود که از این عدد 158 هزار میلیارد ریال سود تولید کننده و 96 هزار میلیارد ریال هم سود مصرف کننده بود. همچنین در این بین 14 هزار میلیارد ریال هم دولت توانست مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند. پس این تجربه نشان می‌دهد در صورت استمرار عرضه خودرو در بورس کالا به مرور شاهد اصلاح این صنعت خواهیم بود.

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *