Wp Header Logo 2198.png

در این مقاله به ۶ صدای مهم و نگران‌کننده موتور خودرو که حتماً باید بررسی و رفع شوند اشاره می‌کنیم.
صدای موتور خودرو

وسایل نقلیه می‌توانند صداهای عجیبی تولید کنند. اگر چند سالی پشت فرمان خودرو نشسته باشید به احتمال زیاد با برخی از این صداها آشنا هستید. با اینکه هرگونه صدای غیرعادی وسیله نقلیه می‌تواند باعث نگرانی شود اما صداهایی که از بخش موتور خودرو به گوش می‌رسند ترسناک‌تر هستند چراکه موتور درون‌سوز قلب هر خودرویی محسوب می‌شود و اگر با مشکلی مواجه شود بی‌شک عملکرد کل خودرو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اگرچه سرویس و نگهداری منظم خودرو می‌تواند به شما در دوری از برخی مشکلات کمک کند اما احتمال وجود مشکل در وسیله نقلیه همچنان پابرجا خواهد بود. حتی اگر به شدت مراقب خودروی خود باشید هم امکان دارد مشکلات ناشی از استهلاک طبیعی خودرو دیده شود و به همین خاطر باید با برخی از رایج‌ترین نشانه‌های عیوب خودروها آشنا شوید. صداهای موتور خودرو جزو آن دسته از مشکلاتی هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند چراکه عدم توجه به آن‌ها شاید آسیب‌های زیادی به قلب تپنده خودرو وارد کند. در این مقاله شما را با ۶ صدای نگران‌کننده موتور خودرو که حتماً باید بررسی و رفع گردند آشنا می‌کنیم.

اکستریم VX اکستریم VX

صدای جیغ یا چهچهه

اگر مالک خودرویی درون‌سوز هستید پس قطعاً در موتور خودروی شما چندین تسمه از جمله تسمه تایم و تسمه دینام بکار رفته‌اند. این تسمه برای انتقال انرژی میل‌لنگ به میل بادامک و دیگر بخش‌های موتور از جمله کمپرسور، دینام، پمپ فرمان هیدرولیک و… طراحی شده‌اند. تسمه‌های موردبحث از مواد بسیار بادوام تولید می‌شوند و طول عمر چند ده هزار کیلومتری دارند اما به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و باید در موعد مقرر تعویض شوند. تسمه سرپانتین خودرو در صورت خرابی صدای جیغ یا چهچهه بلندی ایجاد می‌کند و با بررسی آن از نزدیک می‌توانید متوجه ترک‌های روی تسمه شوید.

صدای ناله

فرمان هیدرولیک باعث می‌شود چرخاندن فرمان برای راننده راحت‌تر باشد. اگر خودروی قدیمی فاقد فرمان هیدرولیک را برانید قطعاً متوجه اهمیت این سیستم در خودروهای امروزی خواهید شد. البته سیستم فرمان هیدرولیک نیز می‌تواند با خرابی و مشکل مواجه شود و صداهای نگران‌کننده‌ای ایجاد نماید. این سیستم با استفاده از یک پمپ و تسمه، چندین بست، روغن هیدرولیک و جعبه‌فرمان کار می‌کند و زمانی که خراب شده یا نیازمند سرویس باشد نشانه‌هایی را از خود بروز خواهد داد که یکی از آن‌ها صدای ناله بلند در زمان چرخاندن فرمان است. معمولاً این مشکل به خاطر میزان کم روغن هیدرولیک و یا خرابی پمپ است و اگر حین چرخاندن فرمان صدای ناله می‌شنوید اولین کار باید بالا زدن کاپوت و بررسی مخزن روغن هیدرولیک باشد. اگر مخزن پر بود احتمالاً مشکل به پمپ یا قطعات دیگر سیستم مربوط می‌شود.

صدای آسیاب کردن و کوبش

در موتور خودرو صدها قطعه مختلف بکار رفته و جدای از خود موتور که حاوی بخش‌های متنوعی است، بسیاری از قطعات مرتبط با تسمه همچون دینام، کمپرسور کولر و پمپ فرمان هیدرولیک نیز زیر کاپوت جا خوش کرده‌اند. به این لیست بلند بالا می‌توان قطعاتی همچون رادیاتور، سیستم ورودی هوا، باتری، ماژول کنترل پیشرانه، بوستر ترمز و… را افزود. هریک از این قطعات و سیستم‌ها برای کارکرد صحیح خودرو حیاتی هستند اما اکثر آن‌ها با گذشت زمان مستهلک می‌شوند و برخی نیز در صورت خرابی صدای نگران‌کننده‌ای تولید می‌کنند. از جمله رایج‌ترین صداهایی که پس از ایجاد مشکل در قطعات داخلی موتور به گوش می‌رسد می‌توان به صدای آسیاب کردن و کوبش اشاره کرد. این صداها شاید به خاطر آسیب پولی‌های تسمه تایم، شکستن قطعات فن، آسیب دیدن سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها و… ایجاد شوند. البته یافتن ریشه صدای تولیدی همیشه آسیب نیست و نیازمند بررسی بیشتر است.

صدای فس فس

سیستم خنک‌کننده خودرو جزو مهم‌ترین اجزای موتور است و همان‌طور که نامش نشان می‌دهد به جلوگیری از داغ کردن موتور کمک می‌کند. این سیستم مایع خنک‌کننده را در سراسر موتور به گردش درمی‌آورد تا گرما را جذب کرده و آن را از اجزای حساس موتور دور کند. البته این سیستم می‌تواند نشتی و خرابی‌هایی داشته باشد. زمانی که مایع خنک‌کننده روی اجزای داغ موتور نشتی داشته باشد سریعاً بخار شده و صدای فس فس ایجاد خواهد کرد. این مشکل می‌تواند علاوه بر نشتی به داغ کردن موتور منجر شود. البته باید دانست داغ کردن موتور فقط به دلیل نشتی مایع خنک‌کننده رخ نمی‌دهد و بنابراین شاید یافتن علت اصلی آن دشوار باشد.

صدای ضربه یا ناک

به احتمال زیاد با فرایند احتراق درون موتور خودرو آشنا هستید. وقوع یک سری انفجارهای کوچک در سیلندرها باعث تولید قدرت لازم برای حرکت خودرو می‌شود و این ویژگی اصلی تمامی خودروهای درون‌سوز است. البته همانند هر قطعه دیگری موتورها نیز مستهلک می‌شوند مخصوصاً اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نشود. فرایند احتراق به یک سری قطعات خاص متکی است و اگر این قطعات خراب شوند منجر به ایجاد صداهای نگران‌کننده خواهند شد. صدای ضربه یا ناک معمولاً به عنوان یکی از ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین صداهای تولیدی خودروها شناخته می‌شود و معمولاً به خاطر وجود مشکل در فرایند جرقه‌زنی و احتراق به وجود می‌آید. انتشار این صدا دلایل گوناگونی دارد هرچند رایج‌ترین آن‌ها شامل استفاده از سوخت بی‌کیفیت، زمان‌بندی جرقه‌زنی نادرست و تجمع دوده و کربن در موتور است.

صدای سرفه و خفه مانند

سیستم اگزوز خودرو مسئول خارج کردن فراورده‌های حاصل از احتراق به بیرون است. این سیستم با سیستم کنترل آلایندگی همکاری دارد تا گازهای سمی خروجی همچون نیتروژن اکسید، کربن مونوکسید و… را به گازهای کمتر مضر همچون کربن دی‌اکسید، نیتروژن و بخارآب تبدیل کند. سیستم اگزوز یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های قطعات یک خودرو را به خود اختصاص داده و از منیفولد اگزوز تا سر اگزوز را شامل می‌شود. این سیستم هم در صورت خرابی می‌تواند صداهایی همچون صدای سرفه را تولید کند. البته درصورتی‌که انبار اگزوز سوراخ شده باشد میزان صدای تولیدی آن بسیار بیشتر خواهد بود. دلیل تولید چنین صداهایی می‌تواند وجود مشکل در منیفولد یا هدرز، سپر گرمایی و یا کاتالیزور خودرو باشد. صدای گرفتگی و خفگی مانند نیز ناشی از مسدودی بخشی از سیستم اگزوز و تجمع دوده و کربن در آن خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *