بنتلی و رولزرویس لوکسترین برندهای خودروسازی جهان محسوب میشوند ولی کدامیک از این دو برند بریتانیایی را میتوان پادشاه سگمنت فوق لوکس دانست؟
وقتی حرف از خودروهای فوق لوکس و مجلل میشود، اولین نامهایی که به ذهن میآید رولزرویس و بنتلی است. این دو برند بیش از یک قرن است که رقبای مستقیم یکدیگر محسوب میشوند بهجز دورانی که رولزرویس مالک بنتلی بود. در ادامه قصد داریم این دو برند فوق لوکس بریتانیایی را باهم مقایسه تا یکبار برای همیشه ببینیم کدامیک در این سگمنت برتری دارد.
معرفی کلی
درحالیکه برندهایی مثل مرسدس و بامو لوکس محسوب میشوند، بنتلی و رولزرویس با عرضه سدانها، کوپهها و شاسیبلندهای دستساز، تجمل را به سطح بالاتری ارتقاء دادهاند. سواری فوقالعاده راحت با سیستم تعلیق نرم، کابین مجلل با گزینههای سفارشیسازی بیپایان و ابهت مجذوبکننده در جادهها از ویژگیهای اصلی ساختههای این دو برند هستند.
رولزرویس
۱۲۰ سال پیش، دو مرد بنامهای هنری رویس و چارلز رولز باهم برندی را ایجاد کردند که مرزهای تجمل در خودرو را جابجا کرد. رولزرویس با بهرهگیری از جدیدترین پیشرفتهای تکنولوژیک و کمیابترین و گرانترین متریال، خودروهایی تولید میکند که میتوان به آنها لقب اثر هنری داد. محصولات حال حاضر این برند شامل چهار مدل گوست، فانتوم، کالینان و اسپکتر میشود.
بنتلی
پیشینه بنتلی به سال ۱۹۱۹ بازمیگردد و در طول تاریخ طولانی خود فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کرده است. این شرکت در طول دهههای ۲۰ و ۳۰ میلادی موفقیتهای زیادی در مسابقات و بهویژه مسابقات ۲۴ ساعته لمان کسب کرد. این موفقیتها باعث جلب توجهات به خودروهای بنتلی شد و درنتیجه بجای خودروهای مسابقهای قدرتمند سراغ ساخت خودروهای تولیدی لوکس رفت. محصولات حال حاضر این برند شامل سه مدل کانتیننتال، فلاینگ اسپور و بنتایگا میشود.
مقایسه شاسیبلندهای کالینان و بنتایگا
هرچند بنتلی و رولزرویس هردو در طول تاریخ خود به خاطر ساخت سدانها و کوپههای مجلل شهرت دارند ولی با افزایش محبوبیت شاسیبلندها، هردوی این برندها اقدام به عرضه شاسیبلند کردند. مقایسه بنتایگا و کالینان اما آسان نخواهد بود زیرا این دو شاسیبلند مجلل تفاوتهای بزرگی باهم دارند. یکی از بزرگترین تفاوتها بین این دو در قیمت است. البته تعیین قیمت واقعی یک خودروی فوق لوکس دستساز تقریباً غیرممکن است زیرا قیمت این خودروها بسته به سفارشات خریداران بسیار متفاوت خواهد بود ولی بهطورکلی، قیمت پایه بنتایگا بیش از ۱۱۰ هزار دلار ارزانتر است.
در بخش پیشرانه نیز تفاوتهایی وجود دارد. درحالیکه بنتایگا قبلاً با پیشرانه W12 هم قابل خریداری بود، در حال حاضر قویترین موتور آن یک نمونه ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت است. از سوی دیگر، کالینان همچنان با یک پیشرانه ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو عرضه میشود که در نسخه معمولی ۲۰ اسب بخار و در نسخه بلک بج ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به بنتایگا دارد. بااینوجود، در شتاب صفرتاصد، بنتایگا سریعتر است و مصرف سوخت کمتری هم دارد. البته برای تعیین شاسیبلند لوکس برتر از بین این دو، اعداد مذکور اصلاً ملاک نیستند.
داخل
طبیعتاً محصولات بنتلی و رولزرویس لوکسترین کابینها را ارائه میکنند که راحتی و آرامش سرنشینان را در اولویت دارد. فقط کافی است یکبار داخل رولزرویس یا بنتلی بنشینید تا متوجه شوید که چرا خودروهای این برندها اینقدر گران هستند.
رولزرویس فانتوم EWB
فانتوم لوکسترین و مجللترین محصول رولزرویس محسوب میشود و این شرکت بهترین و نفیسترین ویژگیهای خود را در این سدان مجلل ارائه میکند. فانتوم در نسخه کشیده هم ارائه میشود که با نام اکستندد یا EWB شناخته میشود و با بیش از ۱۳۰ سانتیمتر فضای پا در عقب، یکی از جادارترین صندلیهای عقب در بین همه خودروهای جهان را دارد. فانتوم همچنین قابلیت شخصیسازی بینهایتی دارد و خریداران میتوانند خودرو را دقیقاً مطابق با سلیقه خود سفارشیسازی کنند. در داخل این خودرو همهچیز از سقف ستارهای گرفته تا پانل شیشهای روی داشبورد که میتواند آثار هنری را در خود جای دهد ارائه میشود.
بنتلی بنتایگا EWB
هرچند در سبد محصولات بنتلی، سدان فلاینگ اسپور رقیب نزدیکتری برای رولزرویس محسوب میشود ولی این خودرو در جدیدترین نسخه خود بیشتر روی جذابیت رانندگی تمرکز کرده تا سواری مجلل و آرام. بااینحال، شاسیبلند بنتایگا خصوصاً در نسخه کشیده EWB، هنوز مثل یک لیموزین لوکس رفتار میکند و به همین دلیل، در اینجا به بررسی کابین این مدل میپردازیم. داخل این شاسیبلند مجلل با چرم ارگانیک همراه تریم چوبی واقعی و پانلهای آلومینیومی تزئین شده است. حتی برای کفپوشهای بنتایگا هم امکان سفارش پشم خالص بره وجود خواهد داشت. در داخل این شاسیبلند گرانقیمت هیچ سطح و قسمتی نیست که فراموش شده باشد.
آمار فروش
داشتن یک بنتلی یا رولزرویس به نماد وضعیت و جایگاه اجتماعی تبدیل شده است و هردوی این برندها امروز زیر چتر فولکسواگن و بامو، فروش و محبوبیت بالایی کسب کردهاند. رولزرویس در سال ۲۰۲۳ موفقترین سال خود از لحاظ فروش را تجربه کرد و موفق به فروش ۶,۰۳۲ دستگاه خودرو در ۵۰ کشور مختلف جهان شد. بنتلی اما به لطف قیمت پایینتر محصولات خود، فروش بیشتری دارد و در سال ۲۰۲۳ مجموعاً ۱۳,۵۶۰ دستگاه خودرو به فروش رساند که از این تعداد، ۴۴ درصد فقط به شاسیبلند بنتایگا اختصاص داشته است. هردوی این برندها همچنین در سال ۲۰۲۳ با استقبال بالا از مدلهای سفارشی و شخصیسازیشده مواجه شدند که نشان میدهد ثروتمندان جهان هنوز هم حاضرند مبالغ بیشتری را برای خرید خودرو پرداخت کنند.
برنده
اگر صرفاً از روی آمار فروش قضاوت کنیم، بنتلی محبوبتر از رولزرویس است ولی برای اینکه بخواهیم بنتلی را برند لوکستری بدانیم، این کافی نیست و درواقع شرایط برعکس است زیرا یک خودروی فوق لوکس واقعی در دسترس همه نیست و فقط افراد خاصی توان خرید آن را خواهند داشت؛ بنابراین، با توجه به قیمت گرانتر، پیشرانه V12 منحصربهفرد، کابین مجللتر و تیراژ تولید پایینتر، باید گفت از بین این دو برند، رولزرویس لوکستر است. البته این به معنای ضعیف یا سطح پایین بودن محصولات بنتلی نیست و مسیری که این برند با عرضه خودروهای متمرکز بر راننده مثل کانتیننتال اسپید در آن گام گذاشته بسیار جذاب است ولی بااینحال، آگه خواهان حد نهایی تجمل در خودرو باشیم، در جایی جز رولزرویس پیدا نخواهیم کرد.
source