Wp Header Logo 214.png


به گزارش تجارت نیوز،

توجه به آموزش و پرورش، به‌ویژه وضعیت مدارس دولتی عادی، ضرورتی حیاتی برای ایجاد عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی در جامعه است.

مدارس دولتی، به‌عنوان اصلی‌ترین بستر آموزشی برای بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان کشور، نقش کلیدی در پیشرفت و ارتقای جایگاه اجتماعی آنان ایفا می‌کنند. بااین‌حال، در بیش از یک دهه اخیر، این مدارس تحت تأثیر سیاست‌های نادرست، گسترش تنوع مدارس، و نگاه خصوصی‌سازی به آموزش به حاشیه رانده شده‌اند. این وضعیت، امروز در قالب افت محسوس کیفیت آموزشی و عملکرد ضعیف دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی (که 80 درصد کل دانش‌آموزان کشور را شامل می‌شوند) نمود یافته است.

دولت چهاردهم عدالت آموزشی و تمرکز بر مدارس دولتی عادی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، اخیراً در سفر به استان خراسان شمالی تأکید کرده است: «قبول ندارم که دانش‌آموزان ما در مناطق محروم و حتی در مدارس دولتی تهران، آموزش باکیفیت نداشته باشند. باید کاری کنیم که در مدارس دولتی، بهترین آموزش ارائه شود. نمی‌شود که آموزش در مدارس دولتی ضعیف باشد و این دانش‌آموزان با کسانی که در مدارس خصوصی با هزینه‌های بالا تحصیل می‌کنند، رقابت کنند.»

رئیس‌جمهور در بازدید سرزده از دبیرستان ماندگار البرز و قرارگاه بسط عدالت آموزشی این دبیرستان نیز با تأکید بر عزم جدی دولت چهاردهم برای اصلاح سیستم آموزشی کشور، اظهار داشت: «بازنگری در ساختار آموزشی، استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش، و تربیت دانش‌آموزان دغدغه‌مند و توانمند در حل مسائل، مورد تأکید است.»

عدالت آموزشی مطالبه عمومی

عدالت آموزشی، مفهومی چندوجهی است که ابعاد مختلفی از دسترسی برابر به امکانات آموزشی باکیفیت تا توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها را شامل می‌شود. تحقق آن به برنامه‌ریزی دقیق، تخصیص بودجه مناسب، و همکاری همه بخش‌های کشور نیاز دارد.

سال‌هاست که بهره‌مندی تمامی شهروندان از آموزش باکیفیت، مدارس با فضای آموزشی مناسب، و معلمان توانمند به یکی از مطالبات اصلی شهروندان تبدیل شده است بااین‌حال، بسیاری از شهروندان بر این باورند که خدمات آموزشی کشور به اقشار خاصی محدود شده و دانش‌آموزان مدارس دولتی با ابتدایی‌ترین امکانات ساماندهی می‌شوند.

در شرایطی که دولت چهاردهم توجه ویژه‌ای به مسئله مدارس دولتی عادی دارد و جلسات متعددی برای رفع مشکل کمبود مدارس برگزار کرده است، هنوز چالش‌های بزرگی در این زمینه وجود دارد.

13 هزار کلاس درس نیاز استان تهران

برای مثال، در استان تهران برای رسیدن به وضعیت استاندارد به لحاظ تعداد مدارس و کلاس‌های درس، ساخت 13,000 کلاس درس جدید ضروری است. از این تعداد، 10,000 کلاس باید در شهرستان‌های استان و 3,000 کلاس در شهر تهران ساخته شود. با اعتبارات فعلی، تکمیل این تعداد کلاس درس حدود 7 سال زمان نیاز دارد.

همچنین، در 5 منطقه محروم تهران به لحاظ تعداد مدارس (مناطق 9، 15، 17، 18 و 19) نیاز به ساخت 181 مدرسه 15 کلاسه وجود دارد؛ رئیس‌جمهور در جلسه‌ای که برای رفع این موضوع با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار کرد از آنها خواست با هماهنگی شهرداری تهران، بسته‌ای عملیاتی و قابل اجرا برای ساماندهی و محرومیت‌زدایی از این مناطق ارائه کنند.

فرصتی طلایی برای آموزش و پرورش

تمرکز دولت چهاردهم بر مدارس دولتی عادی و جلسات مکرر رئیس‌جمهور در این باره، می‌تواند نویدبخش آغاز دوره‌ای جدید برای بسط عدالت آموزشی در کشور باشد.

استفاده مناسب از این فرصت طلایی برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی، موضوعی است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید به آن توجه جدی داشته باشند و براین اساس بازنگری در سیاست‌های گذشته، افزایش بودجه اختصاصی به مدارس دولتی، ارتقای کیفیت معلمان از طریق برنامه‌های آموزشی پیشرفته، و ایجاد سیستم‌های نظارتی قوی نیاز است.

وزارت آموزش و پرورش باید در عمل نشان دهد که قادر است از این فرصت طلایی برای حل مشکلات دیرینه مدارس دولتی استفاده کند. این مسئله نه‌تنها یک ضرورت آموزشی، بلکه یکی از گام‌های اساسی برای تحقق عدالت اجتماعی و تقویت سرمایه انسانی کشور است.





منبع :


تسنیم





source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *