Wp Header Logo 438.png

بهترین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت سال ۲۰۲۵ را بررسی کرده‌ایم تا از بین همهٔ آن‌ها، بهترین خودرو برای رانندگی را مشخص کنیم.

اکستریم VX اکستریم VX

این روزها در بازارهای خودروی جهانی، مدل‌های الکتریکی زیادی را می‌بینیم که می‌توانند برای استفاده‌های روزمره بسیار مناسب باشند ولی معمولاً در این خودروها از هیجان رانندگی خبری نیست. بااین‌وجود، در بین انبوه خودروهای الکتریکی و هیبریدی، هنوز هم مدل‌های اسپرتی هستند که هیجان و لذت مورد انتظار علاقه‌مندان به رانندگی را ارائه می‌کنند؛ بنابراین، ۹ نمونه از بهترین خودروهای اسپرت بازار را گرد هم جمع کرده‌ایم تا طی پنج روز در جاده‌های چالش‌برانگیز شمال اسپانیا و پیست نابارا آزمایش کنیم. کدام‌یک از این ماشین‌ها نهایتاً پیروز خواهد شد؟ مطلب را تا انتها دنبال کنید تا متوجه شوید.

آستون‌مارتین ونتیج

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۶۰ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه
وزن ۱۶۰۵ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۱۶۵,۰۰۰ پوند
قیمت آمریکا ۱۹۴,۰۸۶ دلار

درحالی‌که برخی از آستون‌های جدید نتوانستند انتظارات بالای ما را کاملاً برآورده کنند ولی پس از مدت کوتاهی رانندگی مشخص شد ونتیج جدید واقعاً به نقطهٔ مطلوب رسیده است. این خودرو نه‌تنها ظاهر خیره‌کننده‌ای دارد بلکه از داشبورد کاملاً جدیدی هم بهره‌مند شده است. موتور V8 ونتیج هرچند از مرسدس AMG گرفته شده ولی در اینجا بهتر از تمام محصولات شرکت آلمانی به نظر می‌رسد که این موضوع به خاطر تیونینگ خاص آستون‌مارتین است. هرچند محصولات جدید آستون بین سوپراسپرت با گرند تورر بودن کمی سردرگم شده‌اند ولی ونتیج جدید در هردو زمینه بسیار بهتر شده است.

آئودی RS6 GT

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۳۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۳ ثانیه
وزن ۲۰۷۵ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۱۷۷,۱۱۵ پوند
قیمت آمریکا ۲۰۰,۱۹۵ دلار

در این رقابت، هیچ خودرویی به‌اندازهٔ آئودی RS6 GT با برچسب‌ها و رینگ‌های سفید جلب‌توجه نمی‌کند. البته این نسخه چیزی بیش از چند برچسب خاص است و قسمت‌هایی مثل کاپوت آن از فیبر کربن ساخته شده است تا وزن را کاهش دهد. زیر این پوسته هم بجای کمک‌فنرهای تطبیقی استاندارد RS6 از کمک‌فنرهای پیچشی قابل تنظیم استفاده شده است. هرچند پیشرانه نسبت به RS6 پرفورمنس تغییری نداشته ولی نحوهٔ انتقال قدرت به جاده به لطف دیفرانسیل عقب جدید اصلاح شده است.

ب‌ام‌و M4 CS

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه
وزن ۱۸۳۵ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۱۲۰,۳۴۵ پوند
قیمت آمریکا ۱۲۴,۶۷۵ دلار

هرچند بخش M ب‌ام‌و طی سال‌های اخیر خودروهای فوق‌العاده‌ای مثل M5 CS تولید کرده است ولی برخی مدل‌های این بخش نیز آن‌طور که انتظار می‌رفت نبودند و متأسفانه M4 CS یکی از آن‌ها است. البته M4 CS خودروی بدی نیست ولی از برخی مشکلات آزاردهنده مثل موقعیت نامناسب صندلی راننده، ارتفاع بالای غربیلک فرمان و وزن سنگین ۱.۸ تنی رنج می‌برد که دائماً خود را به راننده نشان می‌دهد. البته CS با اینکه یک پله پایین‌تر از مدل CSL قرار می‌گیرد ولی از همان پیشرانهٔ ۵۵۰ اسب بخاری بهره می‌برد.

فورد موستانگ دارک هورس

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۴ ثانیه
وزن ۱۸۳۷ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۶۹,۹۹۵ پوند
قیمت آمریکا ۶۴,۹۷۵ دلار

در زمانی که اکثر خودروسازان سراغ پیشرانه‌های کوچک‌تر توربو و هیبریدی رفته‌اند، فورد همچنان در موستانگ به نیروگاه V8 بزرگ پایبند است هرچند که خروجی این موتور در نسخه‌های اروپایی به دلیل قوانین آلایندگی به ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا کرده است. علاوه بر شاسی موستانگ که تحت‌فشار برای همگام شدن با دیگر خودروها تلاش می‌کند، گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک هم اصلاً برای چنین خودرویی مناسب نیست و دور موتور بین هر تعویض دنده آن‌قدر کم می‌شود که احساس گیربکس CVT می‌دهد.

مزدا MX-5 RF

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4
قدرت ۱۸۵ اسب بخار
گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۶.۸ ثانیه
وزن ۱۰۸۴ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۳۷,۰۳۵ پوند
قیمت آمریکا ۳۸,۵۳۵ دلار

وقتی حرف از خودروهای پرفورمنس می‌شود، با وجود مدل‌هایی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارند، در نظر نگرفتن مزدا MX-5 غیرممکن است. این خودرو حتی در گران‌ترین نمونه که در اینجا داریم، با قیمت ۳۸ هزار دلاری حدود شش برابر از گران‌ترین خودروی جمع ارزان‌تر است. هرچند نسل کنونی میاتا در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد ولی در سال ۲۰۲۴ مورد به‌روزرسانی قرار گرفت و با اینکه قدرت نه‌چندان زیادی ۱۸۵ اسب بخاری آن افزایشی نداشته ولی بیشتر از تمام خودروهای این رقابت می‌توان از پتانسیل پرفورمنس MX-5 استفاده کرد.

مک‌لارن آرتورا اسپایدر

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو هیبرید
قدرت ۷۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۲۲۱,۵۰۰ پوند
قیمت آمریکا ۲۸۱,۰۰۸ دلار

پس‌ازاینکه مک‌لارن 765LT بهترین خودروی پرفورمنس ما در سال ۲۰۲۴ شد، انتظارات از آرتورا اسپایدر بسیار بالا بود. البته استفادهٔ روزمره از این خودرو بسیار آسان‌تر از 765LT است و به لطف سقفی که ظرف تنها ۱۱ ثانیه جمع می‌شود، می‌توان از عناصر مختلف خودرو لذت بیشتری برد. آرتورا برای پیمایش‌های طولانی هم خودروی بسیار مناسبی است زیرا سواری حتی طبق استاندارد خودروهای معمولی هم نرم است چه رسد با استانداردهای سوپراسپرتی با حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت. این خودروی پرفورمنسی است که می‌تواند همه کاری انجام دهد.

مورگان پلاس فور

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۲۶۰ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۵.۲ ثانیه
وزن ۱۰۴۴ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۷۴,۴۰۶ پوند
قیمت آمریکا

نشستن پشت فرمان مورگان مثل سفر به گذشته است. البته روی داشبورد این خودرو حالا ویژگی‌های مدرنی هم دیده می‌شود و زیر این بدنهٔ کلاسیک که طی ۷۰ سال گذشته تغییر زیادی نداشته یک دیفرانسیل لغزش محدود جدید پنهان شده است. موتور ۲ لیتری توربوی ب‌ام‌و نیز که ۲۶۰ اسب بخار قدرت را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد، برای وزن تنها ۱۰۴۴ کیلوگرمی خودرو که به لطف شاسی آلومینیومی حاصل شده است کاملاً کافی خواهد بود. بااین‌حال، پلاس فور خودرویی نیست که برای سفر طولانی بزرگراهی انتخاب کنیم زیرا سروصدای باد در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت بسیار زیاد است.

پورشه ۹۱۱ S/T

پیشرانه ۴.۰ لیتری H6
قدرت ۵۲۵ اسب بخار
گشتاور ۴۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه
وزن ۱۴۵۵ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۲۳۱,۶۰۰ پوند
قیمت آمریکا ۲۹۱,۶۵۰ دلار

اگر می‌خواستیم این خودروها را صرفاً بر اساس پیشرانه قضاوت کنیم، دومین باری که موتور پورشه S/T را به ردلاین ۹ هزار rpm رساندیم باید هشت خودروی دیگر را به خانه می‌فرستادیم زیرا این یکی از بهترین پیشرانه‌های تاریخ محسوب می‌شود. این همان موتوری است که در GT3 RS می‌بینیم و بدون کمک توربو یا برق قدرت فوق‌العادهٔ ۵۲۵ اسب بخاری تولید می‌کند و حالا در سینهٔ S/T قرار گرفته است که شخصیت جاده‌ای‌تری دارد. همچنین گیربکس فوق‌العادهٔ سریع دوکلاچه هم در اینجا با یک شش سرعتهٔ دستی جایگزین شده است تا لذت رانندگی را دوچندان کند.

تویوتا GR یاریس

پیشرانه ۱.۶ لیتری I3 توربو
قدرت ۲۸۰ اسب بخار
گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۲ ثانیه
وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم
قیمت بریتانیا ۴۴,۲۵۰ پوند
قیمت آمریکا

هرچند بخش گازو ریسینگ تویوتا کوپه‌های سوپرا و GR86 را دارد ولی وحشی‌ترین ساختهٔ این بخش، GR یاریس است. این خودرو برای سال ۲۰۲۴ حتی وحشی‌تر و البته گران‌تر شده که با توجه به فروش عالی نسخهٔ قبلی عجیب نیست. GR یاریس خودرویی است که در هر فرصتی شما را برای رانندگی با حداکثر توان ترغیب می‌کند. این هاچ‌بک ژاپنی آن‌قدر چابک است که پشت فرمان احساس خواهید کردن رانندهٔ قهرمان رالی هستید. البته در GR یاریس ایراداتی هم وجود دارد مثل تأخیر طولانی تا وارد عمل شدن توربو که خودرو را در دورهای پایین دچار مشکل می‌کند.

انتخاب برنده

همهٔ این خودروها آن‌قدر عالی هستند که مجبور شدیم برای رتبه‌بندی به کوچک‌ترین مشکلات توجه کنیم. موستانگ به دلیل مشکل بزرگ خود یعنی گیربکس اتوماتیک در رتبهٔ نهم قرار گرفت و اگر به گیربکس دستی مجهز بود می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. همین‌که مورگان پلاس فور از یک شرکت بسیار کوچک در جایگاه آخر قرار نگرفت نتیجهٔ فوق‌العاده‌ای است. احساس و بازخورد ضعیف و موقعیت رانندگی که به مذاق همه خوش نمی‌آید، ب‌ام‌و M4 CS را در جایگاه هفتم قرار داد و رتبهٔ ششم به آستون‌مارتین ونتیج می‌رسد که خودروی عضلانی، گرند تورر و حال و هوای پورشه ۹۱۱ را در یک پکیج ترکیب می‌کند. خودروی بعدی تویوتا GR یاریس است که با برطرف کردن برخی مشکلات می‌توانست حتی چهار خودروی برتر این رقابت را هم به دردسر بیندازد.

آئودی RS6 GT خودرویی شگفت‌انگیز است که تمام ویژگی‌های یک سوپراسپرت مثل چابکی، سرعت و چسبندگی را در قالب یک استیشن بزرگ با صندوق بار جادار ارائه می‌کند. مزدا MX-5 با اینکه با اختلاف زیادی ارزان‌ترین خودروی جمع است ولی همچنان به‌اندازهٔ دیگر خودروها هیجان‌انگیز است و سوم می‌شود. یکی از بهترین پیشرانه‌های تاریخ تنها یکی از موارد در لیست طولانی چیزهایی است که پورشه ۹۱۱ S/T را به چنین پدیده‌ای تبدیل کرده است ولی بااین‌وجود نمی‌توانیم مقام اول را به خودرویی اعطا کنیم که پس از مدتی رانندگی نه‌چندان تهاجمی بوی سوختگی از صفحه کلاچ آن بلند شد. پیدا کردن ایراد در هرکدام از ۹ خودروی درخشانی که گرد هم جمع کردیم سخت بود ولی این کار در مک‌لارن آرتورا خیلی سخت‌تر بود. پرفورمنس خیره‌کننده، شاسی بسیار متعادل و فرمان مملو از بازخورد، آرتورا را به سوپراستار خودروهای اسپرت اتو اکسپرس در سال ۲۰۲۵ تبدیل می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵۳ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *