Wp Header Logo 610.png

اگر می‌خواهید با پرتیراژترین پیشرانه درون‌سوز تاریخ خودروسازی جهان آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
پیشرانه بلوک کوچک 8 سیلندر شورولت

درست همانند مشهورترین خودروهای تاریخ، چندین پیشرانه وجود دارند که در سراسر جهان شناخته شده‌اند. نکته مثبت این نیروگاه‌های آهنین به تقاضای زیاد آن‌ها مربوط می‌شود و بنابراین پیشرانه‌هایی همچون ۶ سیلندر ۳۸۰۰ بیوک و ۶ سیلندر تخت پورشه روی چندین میلیون خودرو نصب شده‌اند و هم‌اکنون خرید آن‌ها کار راحتی به شمار می‌رود. وقتی صحبت از تولید انبوه باشد، یک پیشرانه به‌طور خاص دیگران را پشت سر می‌گذارد. ما درباره پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت صحبت می‌کنیم که حدود ۷۰ سال در خط تولید قرار داشته است. بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از این پیشرانه تولید شده تا به این ترتیب عنوان پرتیراژترین پیشرانه درون‌سوز تاریخ خودروسازی را به خود اختصاص دهد. در ادامه به برخی حقایق جالب درباره پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت اشاره می‌کنیم:

اکستریم VX اکستریم VX

  • برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ تولید شده است
  • اولین بار روی شورولت کوروت C1 سال ۱۹۵۵ نصب شده است
  • کوروت های اولیه را از خطر حذف از بازار نجات داده است
  • بیش از ۱۰۸ میلیون نسخه از آن تولید شده است

ایده تولید پیشرانه بلوک کوچک شورولت از یک ناامید خاموش شروع شد. در سال ۱۹۵۴ بود که شورولت کوروت جدید خیلی دنیای خودرو را تکان نمی‌داد و همین موضوع ناراحتی مدیران شورولت و تیمی کوچک به سرپرستی زورا آرکوس دانتوف پدر کوروت را در پی داشت. مشکل کوروت به پیشرانه ۶ سیلندر خطی مشهور به شعله آبی مربوط می‌شد. این پیشرانه حداکثر ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت و به همین خاطر مالکان کوروت های اولیه از آن راضی نبودند. اوضاع کوروت به حدی وخیم بود که مدیران جنرال موتورز روی ایده لغو کامل آن کار می‌کردند اما فردی به نام اد کول وظیفه قوی‌تر کردن کوروت را بر عهده گرفت. به همین خاطر او با پونتیاک برای طراحی بخش‌هایی از پیشرانه جدید تماس گرفت و کار را پیش برد.

خروجی کار یک پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی بود که فرایند طراحی از صفر تا تولید آن تنها ۱۵ هفته طول کشید، فرایندی که در آن دوران اصلاً دیده نشده بود. این پیشرانه زمانی که آماده تولید شد روی کوروت ۱۹۵۵ و بل ایر نصب گردید. زمانی که نیروگاه ۸ سیلندر جدید شورولت با کاربراتور چهار دهنه روچستر همراه می‌شد ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۶۵ واحد بیشتر از قدرت شعله آبی بود. ناگهان تقاضا برای کوروت افزایش یافت و از آن زمان تاکنون به موفقیت‌های خود ادامه داد. به همین خاطر ریشه پیروزی‌های کوروت را می‌توان اد کول و واکنش سریع تیمش دانست. البته بین ۱۵ هفته تولید این پیشرانه تا به امروز، پیشرانه بلوک کوچک شورولت کاملاً خبرساز بوده است.

اکثر افراد نسخه ۳۵۰-CID پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت را می‌شناسند اما نسخه‌های دیگری از آن نیز بین دهه ۵۰ میلادی تا ۲۰۰۳ تولید شده‌اند. حجم این پیشرانه حتی به ۶.۶ لیتر نیز رسیده تا آن را وارد قلمروی پیشرانه بلوک بزرگ کند. از جمله نسخه‌های متنوع این پیشرانه می‌توان به ۲۶۲ CID، ۳۰۲ CID، ۴۰۰ CID، ۵.۷ لیتری، ۶ سیلندر ۴.۳ لیتری و… اشاره کرد. اساساً این پیشرانه برای همه طراحی شده بود هرچند اصلی‌ترین نقش آن تولید قدرت برای خودروهای عضلانی شورولت و همچنین کوروت در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بود. البته خودروهای بسیار زیادی به این پیشرانه مجهز شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اکثر وانت پیکاپ های شورولت و جی ام سی اشاره کرد. شورولت بل ایر، شاسی‌بلند سابربن و تاهو، S-10 بلیزر و… نیز از این نیروگاه آهنین بهره برده‌اند.

یکی از مهم‌ترین مزایای پیشرانه‌ای که تیراژ فراتر از ۱۰۰ میلیون نسخه‌ای داشته کاتالوگ گسترده‌ای از قطعات است که می‌توان آن‌ها را بکار گرفت. نیازی به گفتن نیست که به خاطر اینکه پیشرانه موردبحث تقریباً فقط به حالت ۸ سیلندر خورجینی تولید شده بنابراین از همان زمان معرفی در موتور اسپرت نیز کاربرد داشته است؛ بنابراین بهبودهای پرفورمنس نیز برای آن قابل‌تصور بوده و میلیون‌ها مالک از مزیت تیونینگ این پیشرانه سود برده‌اند. برای مثال می‌توانیم به شورولت مالیبو ۱۹۷۱ با پیشرانه بلوک کوچک L65 350-CID اشاره کنیم. شما خواهان قدرت بیشتر هستید اما بودجه کافی ندارید. اگر به یک نمایندگی فروش قطعات پرفورمنس مراجعه کنید می‌توانید کاربراتور کاراتر، سر سیلندرهای ارتقا یافته AFR و… را با قیمت حدود ۲ هزار دلار خریداری کنید. با این کار قدرت خودرو بسیار بیشتر از خروجی ۲۴۰ اسب بخاری مدل استوک خواهد بود.

تا زمان خاتمه تولید نسل اول پیشرانه بلوک کوچک شورولت در سال ۲۰۰۳، جنرال موتورز توسعه نسخه جانشین آن با نام LS را مدت‌ها قبل‌تر شروع کرده بود. این پیشرانه جدید اولین بار روی کوروت C5 سال ۱۹۹۷ نصب شد و ۳۴۵ اسب بخار قدرت داشت. از آن زمان تاکنون پیشرانه LS کاربردهای گسترده‌ای داشته و بیش از ۴۰ نسخه متنوع از آن تولید شده است. جدیدترین نسخه پیشرانه ۸ سیلندر LS با پسوند LT7 شناخته می‌شود که در کوروت ZR1 مدل ۲۰۲۵ وجود دارد و قدرت قابل‌توجهی تولید می‌کند. بنا به گفته شورولت، خروجی پیشرانه LT1 حدود ۱۰۶۴ اسب بخار است.

با اینکه جهان منتظر عرضه جدیدترین پیشرانه بلوک کوچک جنرال موتورز است اما نگاه به گذشته و تماشای تاریخچه این نیروگاه پرتیراژ اهمیت زیادی دارد. اولین نسخه پرتیراژترین پیشرانه درون‌سوز تاریخ خودروسازی که ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد یکی از تأثیرگذارترین پیشرانه‌های تاریخ خودروسازی بوده و باعث دستیابی میلیون‌ها نفر به یک نیروگاه کم‌هزینه، مطمئن، ارزان‌قیمت و پرقدرت شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۲ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *