اگر به دنیای سوپرکارها علاقه دارید و میخواهید با بهترین سوپراسپرتهای بازار در سال ۲۰۲۵ آشنا شوید، این مطلب جذاب پدال را تا انتها دنبال کنید.
کمتر علاقهمند به خودرویی را میتوان پیدا کرد که حداقل کمی از دیدن یک سوپراسپرت جذاب و پرسروصدا هیجانزده نشود. حتی با وجود فشار قوانین آلایندگی و ایمنی، برخی خودروسازان هنوز در حال یافتن راههایی هستند تا سوپراسپرتها را به دست افراد خوششانسی برسانند که توان خریدشان را دارند.
۸-شورلت کوروت Z06
در نسل C8 شورلت سرانجام برای اولین بار نسخهٔ فرمان راست کوروت را تولید و بهطور رسمی آن را در اروپا و بریتانیا عرضه کرد. درنتیجه حالا اروپاییها هم میتوانند رانندگی با سوپراسپرت فوقالعادهای که آمریکاییها برای چندین دهه در اختیار داشتهاند را تجربه کنند. این تجربهٔ در نسخهٔ Z06 با موتور V8 تنفس طبیعی با ردلاین ۸,۶۰۰ و ۶۷۰ اسب بخار قدرت به اوج میرسد که میتواند شتاب صفرتاصد ۳.۱ ثانیهای را فراهم کند. این خودرو یک جایگزین عالی برای پورشه ۹۱۱ GT3 محسوب میشود.
۷-پورشه ۹۱۱ GT3 RS
هرچند پورشه همیشه خودروهای فوقالعادهای تولید میکند ولی GT3 RS بدون شک بهترین مدل ۹۱۱ نسل ۹۹۲ محسوب میشود. البته این ادعای بحثبرانگیزی است زیرا ممکن است خیلیها توربو S یا حتی کاررا پایه را لایق این عنوان بدانند ولی طبق تجربهٔ ما، GT3 RS سریعتر و چابکتر از ۹۱۱ دیگری در این نسل است. در طول یک سفر جادهای به این نتیجه رسیدیم که GT3 RS احتمالاً بهترین پورشه تاریخ است. این ماشین فوقالعادهای است که وظایف سوپراسپرتها را به نحو احسن انجام میدهد.
۶-مازراتی MC20
هرچند مازراتی در تاریخ خود خودروهای اسپرت بیشماری دارد ولی MC20 اولین سوپراسپرت واقعی این برند محسوب میشود. این خودرویی با ظاهر جذاب و رانندگی عالی است و در دورانی که پیشرانههای هیبریدی سوپراسپرتها را سنگین کردهاند، MC20 همچنان با استفاده از فرمول سنتی موتور بنزینی، وزن را پایین نگه داشته است. پشت صندلیهای این سوپرکار ایتالیایی یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۶۳۰ اسب بخار قرار گرفته که عملکردی عالی دارد اما حتی اگر این هم کافی نباشد، نسخهٔ وحشیتر GT2 استراداله همهچیز را ارتقاء میدهد.
۵-آستونمارتین ونتیج
هرچند ونتیج همیشه با نسخههای سطح پایینتر پورشه ۹۱۱ رقابت میکرده و پیشرانهٔ آن در جایی نیست که کارشناسان معتقدند باید در یک سوپراسپرت باشد اما همهٔ اینها را فراموش کنید زیرا بهروزرسانی اخیر، ونتیج را به یک سوپرکار واقعی تبدیل کرده است. این ماشین به لطف موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی AMG غرشی جذابتر از اکثر خودروهای این لیست دارد و به لطف قدرت ترسناک ۶۶۵ اسب بخاری که شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیهای را فراهم میکند، بهاندازهٔ یک سوپراسپرت سریع است.
۴-مکلارن آرتورا
مکلارن با آرتورا یک تحول بزرگ را تجربه کرد زیرا مونوکوک فیبر کربنی که از زمان MP4-12C استفاده میش کنار گذاشته شد و پیشرانهٔ V8 توئین توربوی قدیمی هم به سطل زباله انداخته شد. در عوض، مردان مکلارن از یک مونوکوک جدید و یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی استفاده کردند که با ۷۰۰ اسب بخار قدرت، آرتورا را ظرف سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. البته ظاهر آرتورا خیلی شبیه دیگر مکلارنها است و پیشرانهٔ V6 جدید هم شخصیت جذاب V8 قبلی را ندارد ولی اینها ایراداتی جزئی هستند.
۳-فراری ۲۹۶ GTB
۲۹۶ GTB حتی طبق استانداردهای سوپراسپرتها هم قیمت بسیار بالایی دارد. قیمت این خودرو از ۳۴۷ هزار دلار آغاز میشود که نزدیک به صد هزار دلار از آرتورا گرانتر است ولی آیا واقعاً بهاندازهٔ ۱۰۰ هزار دلار بهتر است؟ پاسخ این سؤال را به مقایسههای رودررویی که بین این دو سوپرکار انجام شده واگذار میکنیم ولی ۲۹۶ GTB از هر لحاظ خودرویی واقعاً عالی است. پیشرانهٔ V6 توئین توربوی هیبریدی این ماشین نهتنها با ۸۳۰ اسب بخار قدرت بسیار قوی است بلکه بهطور فوقالعادهای قابلاستفاده خواهد بود.
۲-مکلارن 750S
هرچند 750S خیلی شبیه 720S به نظر میرسد ولی در این مدل به لطف استفاده از قطعات جدید، وزن ۳۰ کیلوگرم کمتر شده و قدرت موتور V8 توئین توربو هم با ۳۰ اسب بخار افزایش به ۷۵۰ اسب بخار رسیده است. نتیجهٔ این تغییرات شتاب صفرتاصد فوقالعادهٔ ۲.۸ ثانیهای است. درواقع، 750S ترکیبی از بهترین قطعات 720S با بهترین قطعات 765LT بهویژه بال قابل تنظیم عقب است؛ اما چه چیزی این ماشین را از آرتورا متمایز میکند؟ مهمترین تفاوت اینکه هیبریدی نیست و درحالیکه آرتورا نمایانگر آیندهٔ مکلارن است، 750S بیشتر شبیه تلاشی پایانی برای ادامه دادن گذشته است.
۱-لامبورگینی روئلتو
درحالیکه موتورهای V10 به V8 و پیشرانههای V8 به V6 تبدیل میشوند، لامبورگینی در سوپرکار هیبریدی جدید خود همچنان به نیروگاه V12 وفادار مانده است. البته در روئلتو، سه موتور الکتریکی پیشرانهٔ V12 را همراهی میکنند که منجر به تولید ۱۰۱۵ اسب بخار قدرت میشود. نتیجه، خلق یک سوپرکار پلاگینهیبریدی است که شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. هرچند روئلتو سوپرکار سنگینی است ولی گشتاور موتورهای الکتریکی مکمل پیشرانهٔ V12 میشود تا شتاب گیری فوقالعادهای را فراهم کند.
سوپراسپرتهای دیگر چه؟
اگر سوپرکار موردعلاقهٔ خود را در این لیست ندیدهاید میتواند به دلایل مختلفی باشد. خودروهایی که دیگر تولید نمیشوند مثل آئودی R8 یا فراری SF90 در این لیست جایی ندارند و خودروهایی که هنوز عرضه نشده و مورد آزمایش قرار نگرفتهاند مثل لامبورگینی تمراریو و آستونمارتین والهالا هم همین شرایط را دارند. همچنین درحالیکه برای ونتیج استثناء قائل شدیم، در مورد جای دادن دیگر خودروهای موتور جلو در این لیست تردید داشتیم. خودروهایی مثل آستونمارتین ونکوئیش و فراری دودیچی چیلیندری بدون شک پرفورمنسی در حد سوپرکارها دارند ولی باید در لیست جدایی برای گرند توررها قرار گیرند؛ و درنهایت، از انتخاب سوپرکارهای تولید محدود و میلیون دلاری مثل آلفارومئو ۳۳ استراداله، گوردون موری T.33 و پاگانی یوتوپیا هم اجتناب کردیم.
source