Wp Header Logo 1244.png

این مقاله خواندنی به معرفی قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی بازار اختصاص دارد.


در بحث دستیابی به قدرت و پرفورمنس دو روش متفاوت وجود دارد که یکی از آن‌ها حالت پرخوران و استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر است که هدفشان متراکم کردن مخلوط سوخت و هوا خواهد بود. این روش باعث می‌شود پیشرانه سوخت و هوای بیشتری را در سیکل احتراق بسوزاند و خودرو قدرت بیشتری تولید کند. روش دوم هم تکیه به توانایی‌های تنفس طبیعی پیشرانه به منظور کسب حداکثر خروجی است. این روش معمولاً به استراتژی‌های طراحی پیشرانه متکی شده تا حداکثر میزان سوخت و هوا با یکدیگر ترکیب شده و قدرت پیشرانه بهبود یابد. پیشرانه‌هایی از این دست را با عنوان تنفس طبیعی naturally aspirated یا به اختصار NA می‌شناسند و در این مقاله قوی‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. محصولات حاضر در لیست قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی بازار از تکنیک‌های طراحی پیشرفته، متریال سطح بالا، حجم زیاد پیشرانه و یا ترفندهای دیگر برای تولید قدرت قابل‌توجه استفاده کرده‌اند. روش دیگری که برای درک قدرت بالای این خودروها بکار می‌رود رقم “تراکم قدرت” آن‌هاست که با تقسیم قدرت پیشرانه به حجم آن بر حسب لیتر به دست می‌آید و شما می‌توانید میزان اسب بخار تولیدی به ازای هر لیتر را محاسبه کنید. این روش برای مقایسه پیشرانه‌هایی با حجم و قدرت متفاوت بکار می‌رود. هرچقدر عدد تراکم قدرت پیشرانه‌ای بالاتر باشد توانایی‌های بالاتری هم خواهد داشت.

اکستریم VX اکستریم VX

قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی بازار

پورشه ۹۱۱ GT3 RS

قدرت: ۵۱۸ اسب بخار

۹۱۱ GT3 RS خودروی پرفورمنس پیست محور اما جاده‌ای است که پیشرانه پرقدرتی دارد. بیش از ۵۰ سال است که مدل‌های RS 91 به نماد برند پورشه تبدیل شده‌اند و جدیدترین نسخه این خودرو به نیروگاه ۶ سیلندر ۴ لیتری با ۵۱۸ اسب بخار قدرت مجهز است. با تراکم قدرت ۱۲۹.۵ اسب بخار به ازای هر لیتر، GT3 RS بالاتر از کوروت و فراری لیست ما قرار می‌گیرد. ردلاین پیشرانه این خودرو نیز رقم قابل‌توجه ۹ هزار دور است. از جمله تکنولوژی‌های پیشرفته این پیشرانه می‌توان به سیستم ورودی برگرفته از موتورسیکلت، میل بادامک‌های جدید، یاتاقان‌های تیتانیومی و پیستون‌های فورج کاری شده اشاره کرد. سیستم اگزوز هم از جنس فولاد ضدزنگ سبک‌وزن است.

گوردون موری اتوموتیو T.50

قدرت: ۶۶۱ اسب بخار

T.50 نشان دهنده تفکرات یک مرد درباره سبک‌ترین، ناب‌ترین و راننده محورترین خودروی تاریخ است. گوردون موری طراح مشهور دنیای فرمول یک است که با خودروهای مک لارن عناوین مختلفی را در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به دست آورده است. پروژه شاخص موری مک لارن F1 بود که جزو شاخص‌ترین سوپر اسپرت‌های تاریخ به شمار می‌رود. افرادی که با F1 آشنا هستند شاید شباهت‌هایی را در T.50 ببینند چراکه هر دو خودرو دارای صندلی راننده مرکزی هستند و دو صندلی سرنشین هم آن را احاطه کرده‌اند. همچنین هر دو خودرو از پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کنند. این نیروگاه ۴ لیتری با همکاری کازورث توسعه یافته و ۶۶۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. تراکم قدرت ۱۶۵.۲ اسب بخاری در هر لیتر نیز ۱۱ واحد بیشتر از والکری است. یاتاقان‌ها و سوپاپ‌های تیتانیومی و سیستم اگزوز متشکل از اینکونل و تیتانیوم جزو ویژگی‌های قلب تپنده T.50 هستند. ردلاین پیشرانه نیز به رقم فوق‌العاده ۱۲.۱۰۰ می‌رسد.

شورولت کوروت Z06

قدرت: ۶۷۰ اسب بخار

کوروت Z06 کنونی با نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری LT6 تنفس طبیعی که ۶۷۰ اسب بخار قدرت دارد تولید می‌شود. این پیشرانه از طراحی DOHC بهره برده و به بلوک آلومینیومی جدید، هدرز اگزوز فولاد ضدزنگ، سیستم روان کاری کارتل خشک شش مرحله‌ای، سوپاپ‌های ورودی تیتانیومی و… مجهز است. تمامی پیشرانه‌ها دست‌ساز هستند و پلاک مخصوص با امضای تکنسین مربوطه روی آن نقش می‌بندد. این نیروگاه ۶۷۰ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه راهی چرخ‌های عقب می‌کند و تراکم قدرت ۱۲۱.۸ اسب بخار به ازای هر لیتر دارد.

لامبورگینی روئلتو

قدرت: ۸۱۴ اسب بخار

لامبورگینی روئلتو گل سرسبد محصولات این برند است و از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه ۳ موتور برقی استفاده می‌کند. خروجی پیشرانه درون‌سوز ۸۱۴ اسب بخار است ولی با همکاری موتورهای برقی، مجموع قدرت روئلتو به ۱۰۰۱ اسب بخار می‌رسد که بیشترین قدرت بین تمامی لامبورگینی‌های تاریخ است. از آنجایی که لیست ما فقط به قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی بازار اختصاص دارد بنابراین فقط درباره نیروگاه ۸۱۴ اسبی بحث می‌کنیم. تراکم قدرت این پیشرانه ۱۲۵.۲ اسب بخار به ازای هر لیتر است که فاصله کمی با فراری موجود در لیست دارد. نیروگاه روئلتو به تازگی توسعه یافته و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر سنتی این برند دارد تا گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه جدید روئلتو پشت پیشرانه نصب شود. برای اولین بار یک گیربکس دوکلاچه روی لامبورگینی ۱۲ سیلندر بکار گرفته می‌شود.

فراری دیتونا SP3

قدرت: ۸۲۹ اسب بخار

فراری دیتونا SP3 جزو محصولات آیکنا این شرکت است و از موفقیت‌های موتور اسپرت پیشین فراری الهام می‌گیرد. دیتونا SP3 را می‌توان ادای احترامی غرورآمیز به سه خودروی مسابقه‌ای فراری که توانستند در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا در سال ۱۹۶۷ مقام‌های اول تا سوم را کسب کنند دانست. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی این خودرو ۸۲۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند تا عنوان قوی‌ترین پیشرانه بنزینی تاریخ فراری را به خود اختصاص دهد. تراکم قدرت آن نیز ۱۲۷.۵ اسب بخار در هر لیتر است که اگرچه پایین‌تر از دو خودروی دیگر لیست ماست اما همچنان رقمی استثنایی به نظر می‌رسد. فراری از استراتژی‌های متنوعی برای کسب چنین قدرتی استفاده کرده شامل نصب آن در میانه خودروست. با این کار مهندسان توانسته‌اند تنظیمات بهینه‌ای را برای ورود هوا و خروجی گازهای اگزوز در نظر بگیرند. یاتاقان‌های تیتانیومی و میل بادامک‌های ارتقا یافته هم کسب قدرت بالا نقش دارند.

پاگانی هوایرا R ایوو

قدرت: ۹۰۰ اسب بخار

هوایرا R ایوو ابر خودروی پیست محور و روبازی است که جزو برنامه شخصی‌سازی این برند به شمار می‌رود. هدف از این برنامه تولید خودرو برای افرادی است که خواهان خودروهایی پیست محور هستند اما در رویدادهای غیر مسابقه‌ای فیا شرکت می‌کنند. هوایرا R، زوندا روولوچیون و زوندا R در دسته این خودروها قرار می‌گیرند. نیروگاه هوایرا R ایوو از نوع ۱۲ سیلندر ۶ لیتری تنفس طبیعی با ۹۰۰ اسب بخار قدرت است که باعث کسب تراکم قدرت ۱۵۰ اسبی در هر لیتر می‌شود. منیفولد ورودی ارتقا یافته، میل بادامک‌های جدید و سیستم اگزوز بهینه شده جزو فاکتورهای شاخص پیشرانه هوایرا R ایوو هستند.

استون مارتین والکری

قدرت: ۱۰۰۰ اسب بخار

نهایتاً به قوی‌ترین خودروی تنفس طبیعی بازار یعنی استون مارتین والکری می‌رسیم که اساساً خودروی فرمول یک با مجوز حضور در خیابان است. با اینکه پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری والکری بخشی از سیستم هیبریدی این خودروست اما به تنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و درعین‌حال تمامی استانداردهای آلایندگی فعلی را نیز پاس می‌کند. قوای محرکه این خودرو توسط کازورث تولید شده و تراکم قدرت ۱۵۳.۸ اسب بخار در هر لیتر را دارد. اکثر قطعات پیشرانه از متریال پیشرفته همچون تیتانیوم ساخته شده‌اند و وزن کلی پیشرانه فقط ۲۰۶ کیلوگرم است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۳ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *