امسال باید منتظر معرفی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت جذاب زیادی باشند که ۲۰۲۵ را به یکی از بهترین سالها برای عشق ماشینها تبدیل میکند.
با وجود همهٔ نگرانیهایی که به خاطر تبدیل خودروها به جعبههای متحرک بیروح وجود دارد، علاقهمندان باید منتظر معرفی خودروهای هیجانانگیز زیادی در سال ۲۰۲۵ باشند. امسال یکی از بهترین سالها برای معرفی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت جدید خواهد بود.
بامو M2 CS
M2 لذتبخشترین خودروی اسپرت حال حاضر بامو محسوب میشود و به لطف معرفی نسخهٔ CS در سال ۲۰۲۵ هیجانانگیزتر خواهد شد. M2 CS سال گذشته در حال آزمایش دیده شد که نشان از معرفی در طول سال جاری دارد. انتظار میرود قدرت پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربو در این نسخه به بیش از ۵۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کند. علاوه بر این، مثل دیگر مدلهای CS بامو، باید انتظار ارتقاء ترمزها و سیستم تعلیق را هم داشته باشیم.
هایپرکار مخصوص پیست بوگاتی و ریمک
بوگاتی و ریمک در سال ۲۰۲۱ باهم ادغام شدند و اولین محصول این ادغام، بوگاتی توربیون بود ولی این تازه آغاز ماجرا است و مت ریمک خبر از ساخت هایپرکاری مخصوص پیست از طریق همکاری این دو برند داده است که تکنولوژی باطری ریمک با پرفورمنس و طراحی چشمگیر بوگاتی ترکیب میکند. این خودرویی تکنفره با کابین جنگنده مانند خواهد بود. هنوز نام این خودرو مشخص نیست ولی به گفتهٔ ریمک، در اکثر پیستها از تمام خودروهای مسابقهای، حتی فرمول و یک و لمان، سریعتر خواهد بود.
شورلت کوروت زورا
زورا که مدتها است شایعات آن را میشنویم، پایانبخش خانوادهٔ نسل C8 خواهد بود. این خودرو که در صدر خانوادهٔ کوروت قرار خواهد گرفت، پیشرانهٔ V8 توئین توربوی ۱۰۶۴ اسب بخاری ZR1 را با موتور الکتریکی E-Ray روی محور جلو ترکیب خواهد کرد. البته هنوز شورلت هیچکدام از این مشخصات را رسماً تأیید نکرده ولی انتظار میرود زورا بیش از ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد. این نیرو در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک، یکی از سریعترین و فوقالعادهترین ابرخودروهای قرن بیستویک را خلق خواهد کرد.
دوج چارجر سیکسپک
اولین واکنشها نسبت به چارجر الکتریکی چندان مثبت نبوده است ولی خوشبختانه نسخهٔ سنتیتر بنزینی این خودرو در راه است. این نسخه که سیکسپک نام دارد، با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین در دو سطح قدرت ۴۲۰ و ۵۵۰ اسب بخار ارائه خواهد شد. متأسفانه، انتقال نیرو در هردو نسخه توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد و هردو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند که دود کردن لاستیکها را سخت میکند.
سوپراسپرت الکتریکی فراری
به نظر نمیرسد کلمات فراری و الکتریکی را بتوان در کنار هم قرار داد ولی این اتفاق در سال ۲۰۲۵ رخ خواهد داد. با توجه به تصاویر جاسوسی از پروتوتایپهای استتار شده، اولین خودروی الکتریکی فراری باید یک کوپهٔ چهارنفره و یا یک شاسیبلند کمارتفاع باشد ولی این آیا خواهد توانست مثل مدلهای بنزینی مارانلو قلب طرفداران را تسخیر کند یا نه نیاز به گذر زمان دارد.
فورد موستانگ شلبی GT500
صرفنظر از نسخهٔ تولید محدود و گرانقیمت GTD، قویترین نسخهٔ موستانگ در حال حاضر، دارک هورس ۵۰۰ اسب بخاری است ولی مثل نسلهای قبلی، بهاحتمالزیاد نسخههای شلبی با قدرت و تواناییهای بیشتر در راه هستند. فعلاً هیچ اطلاعاتی در مورد زمان عرضه یا نوع پیشرانهٔ این مدلها از سوی فورد منتشر نشده است ولی هرچه که باشد، میدانیم که بسیار قدرتمند و سریع خواهد بود.
هوندا پریلود
هوندا با معرفی کانسپتی در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۳، خبر از احیای کوپهٔ پریلود داد. این خودرو که در نیمهٔ دوم سال جاری راهی بازار خواهد شد، از همان قوای محرکهٔ هیبریدی سیویک و آکورد کنونی استفاده میکند. هرچند پریلود جدید بهاندازهٔ سیویک Si اسپرت نخواهد بود ولی از برخی ویژگیهای سیویک تایپ R بهره خواهد برد و به نرمافزاری بنام S+Shift برای شبیهسازی تعویض دنده مجهز خواهد بود.
هیوندای آیونیک ۶ N
آیونیک ۵ N بدون شک بهترین خودروی الکتریکی حال حاضر برای لذت رانندگی است و انتظار میرود آیونیک ۶ N حتی از این هم بهتر باشد. البته این خودرو از همان قوای محرکهٔ آیونیک ۵ N استفاده میکند ولی فرم سدان کمارتفاعتر و آیرودینامیکتری دارد و درنتیجه باید در پیچها سریعتر باشد. انتظار میرود در آیونیک ۶ N همان ۶۴۰ اسب بخار قدرت و تعویض دندههای مصنوعی آیونیک ۵ N را ببینیم.
لکسوس LFR
تویوتا در حال آمادهسازی خودروی فوقالعادهای است که اولین سوپراسپرت ژاپنیها پس از LFA افسانهای خواهد بود. تویوتا در طول سال ۲۰۲۴ سوپرکار جدید خود را در جادهها و پیست نوربرگرینگ آزمایش کرده که نشان از رونمایی طی سال جاری دارد. پیشنمایش این خودرو با کانسپتی بنام GR GT3 در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۲ ارائه شد. انتظار میرود این سوپرکار جدید که احتمالاً LFR نام خواهد داشت، به پیشرانهٔ V8 مجهز باشد هرچند که مشخص نیست آیا از سیستم هیبریدی هم بهره خواهد برد یا نه.
پورشه ۷۱۸ الکتریکی
پورشه در سال ۲۰۲۲ خبر از ساخت نسل بعدی کیمن و باکستر به شکل تمام الکتریکی داد. این شرکت قصد دارد با وجود کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی، مدلهای اسپرت جدید خود را در سال ۲۰۲۵ به بازار بفرستد. فعلاً هیچ اطلاعاتی در مورد قدرت یا شعاع حرکتی این خودروها در دست نیست ولی تصاویر جاسوسی نشان دادهاند که نسل بعدی ۷۱۸ از لحاظ اندازه مشابه نمونههای کنونی خواهد بود و درعینحال، از زبان طراحی مدلهای برقی پورشه بهره میبرد.
هایپرکار الکتریکی پورشه
همه شواهد و قرائن حاکی از الکتریکی بودن جانشین ۹۱۸ هستند. هایپرکار بعدی پورشه احتمالاً اشتراکات زیادی با کانسپت میشن X خواهد داشت که در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. برخلاف اکثر خودروهای الکتریکی، در این هایپرکار پکیج باطری پشت صندلیها نصب میشود تا پویایی یک خودروی موتور وسط را شبیهسازی کند. انتظار میرود نسخهٔ تولیدی هایپرکار جدید پورشه از خودروهای مسابقهای IMSA این شرکت الهام بگیرد. این خودرو با قدرت بالا، قیمت گران و تولید محدود، رقیبی برای مکلارن W1 و فراری F80 خواهد بود.
تسلا رودستر
نسل دوم تسلا رودستر یکی از پرماجراترین خودروهای تاریخ محسوب میشود زیرا هشت سال است که در برزخ توسعه گیر کرده است. این ماشین اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط ایلان ماسک به نمایش درآمد و تاریخ عرضهٔ آن سال ۲۰۲۱ اعلام شد. این تاریخ اما تاکنون چندین بار به تعویض افتاده ولی به گفتهٔ تسلا، سرانجام نسل دوم رودستر در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. ایلان ماسک در جدیدترین اظهارات خود، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت رودستر را زیر یک ثانیه اعلام کرده است.
source