فونیکس FX یکی از پرفروشترین خودروهای بازار کشورمان است. اما این کراساوور یک نسخه تمام برقی هم دارد که حتی در بازارهای اروپا نیز به فروش میرسد و بهتازگی به جادههای ایران نیز رسیده است.
وقتی به سراغ خودروی برقی میروید که دیگر از دست گیربکسهای مختلف تک یا دوکلاچه و سی وی تی و هماهنگی آنها با موتور و استهلاک بالا یا عملکرد نامناسبشان به تنگ آمدهاید و یا این که دیگر سوختهای بیکیفیت و عدم امکان پیدا کردن بنزین سوپر و اکتان استاندارد را تحمل نمیکنید، شاید هم نمیخواهید همسایهها را با صدای استارت خودروی خود در صبح زود از خواب بیدار کنید یا شاید به آیندهای بدون آلودگی متعهد شدهاید و در نهایت میخواهید هزینههای کمتری بابت سرویسهای دورهای و تعمیرات خودروی خود پرداخت کنید، در این صورت یک قدم اساسی و بزرگ باید فراتر از دیگران بردارید و انتخابی سنتشکن داشته باشید. پس یک خودروی برقی میتواند گزینهای مطلوب برای شما باشد. خودرویی که با دینامیک دقیق و پاسخ آنی خود علاوه بر هیجان و لذت، پارامترهای یادشده را نیز پاسخ دهد.
خوشبختانه ضرورتهای لمس شده توسط دولت برای حرکت به سمت خودروهای برقی، باعث شده تا شاهد حرکتهایی در این زمینه باشیم. سرمایههای بزرگی که در اقتصاد کشور در حال سوزانده شدن در خودروهای درونسوز و تبدیل به آلودگی است میتواند تبدیل به انرژیهای پاک، صرفهجویی کلان اقتصادی، بهرهوری بالا و رضایت مصرفکنندگان شود.
در یک سال اخیر تعدادی از خودروهای تمام الکتریکی همزمان باعرضه جهانی در ایران هم رونمایی شدند. یکی از این خودروها فونیکس FX برقی یا همان امودا E5 است. خودرویی که بهتازگی در تستهای رسانهها و خریداران در بریتانیا هم ظاهر میشود.
در سال ۲۰۲۳، چری نسخه برقی اومودا را با نام E5 را عمدتاً برای ورود به بازار اروپا رونمایی کرد. طراحی فونیکس FX مورد استقبال بسیاری از بانوان و جوانان قرار گرفته و در نسخه EV هم شاهد حفظ همان اصول هستیم. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و مشبک FX بنزینی کاملاً حذف شده و تنها یک برش که پشت آن پورتهای شارژ دارند دیده میشود. این ترکیب خوشبختانه باوجود سادگی بیشتر نسبت به نسخه بنزینی، هنوز تهاجمی و اسپرت و جذاب است و شاید مورد پسند افراد بیشتری نیز باشد.
اولین تست درایو محصول برقی فونیکس در پیست آزادی برای رسانهها درنظر گرفته شد. این خودرو پیش از این هم در نمایشگاه شیراز رونمایی شده بود و اکنون با ورود تعداد بیشتری از آن، ورود آن به بازار هم با طرحهای فروش آغاز شده است. وزارت صنعت در دولت قبلی، باتوجهبه مشکلات دولت در تأمین سوخت، یارانه بالای پرداختی برای بنزین، آلودگی هوا و رهایی از مشکلات خودروهای فسیل شده تولید داخل تصمیم گرفت تا رویکردی جدید همراه با فشار به شرکتها برای برقیسازی را پیگیری کند. روندی که در دولت جدید تا حد زیادی با کاهش فشارها همراه شده اما ضرورتهای آن مخصوصاً در بخش بودجه دولت برای یارانه سوخت باعث میشود تا عزم دولت برای الکتریکیسازی حملونقل خالی از خلل باشد.
فونیکس FX برقی در جزئیاتی با FX بنزینی تفاوت دارد. مثلا جلوپنجره بسته آن نشان از یک خودروی برقی دارد. این نما اکنون سادهتر و خالی از پیچیدگی و شلوغی شده و متمایز از نسخه بنزینی است. رینگها پوششی بسته و آئرودینامیکی دارند. در عقب هم یک لبه اسپویلر به بالای چراغها افروده شده و خروجیهای اگزوز هم حذف شدهاند. درون کابین هم مانیتور منحنی، کیفیت بهتر متریال داخلی و کنسول متفاوت، جلب توجه میکنند.
مشخصات فنی فونیکس اف ایکس EV
این خودرو از باتریهای LFP (لیتیوم آهن فسفات) استفاده میکند که ایمنی و طول عمر بالاتری نسبت به باتریهای لیتیوم یونی معمولی دارند. این نسخه تک دیفرانسیل بوده و باتری اصلی آن در کف خودرو قرار گرفته است.
نوع موتور خودرو | یک موتور برقی |
ظرفیت باتری خودرو برقی | ۶۱.۰۶ کیلووات ساعت |
قدرت | ۲۰۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۴۰ نیوتن. متر |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
شتاب | ۷.۶ ثانیه |
سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
پیمایش | ۴۳۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
فرمان | برقی |
نوع بدنه | کراساوور جمعوجور |
نوع رینگ | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیتها
طول | ۴۴۲۴ میلیمتر |
عرض | ۱۸۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۸۸ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۶۳۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۷۱۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۴۸۰ لیتر |
قطر رینگ | ۱۷ اینچ |
امکانات و تجهیزات فونیکس اف ایکس برقی
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | دارد |
کنترل کشش | دارد |
کنترل پایداری | دارد |
اتو پارک | ندارد |
سنسور جلو | دارد |
سنسور عقب | دارد |
رادار نقطه کور | دارد |
رادار تغییر لاین | دارد |
رادار تصادف جلو | دارد |
رادار تصادف عقب | دارد |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اضطراری | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد |
اتولایت | دارد |
چراغ روزتاب (دی لایت) |
دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد |
گرمکن فرمان | دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد |
ناوبری | دارد |
نمایشگر هدآپ | ندارد |
دوربین عقب | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد |
کیسه هوا | ۶ عدد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه اتوماتیک |
دارد |
صندلی برقی راننده | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | دارد |
گرمکن صندلیهای جلو | دارد |
سردکن صندلیهای جلو | ندارد |
آینه بغل تاشو برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد |
سقف پانوراما | ندارد |
سانروف | دارد |
تجربه رانندگی با فونیکس FX برقی
اگر برای نخستین بار پشت فرمان یک خودروی برقی مخصوصاً با پرفورمنس خوب قرار بگیرید حتماً از عملکرد آن تعجب خواهید کرد. پاسخ آنی پدال گاز و عکسالعمل خودرو در هر سرعتی به فشردن پدال بسیار هیجانانگیز است. در یک خودروی برقی نه خبری از تأخیر در عملکرد دریچه گاز و تأخیر در واکنش گیربکس است و نه نیاز به انتظار برای دور گرفتن موتور دارید. همه چیز در آن اتفاق میافتد و حتی در سرعتهای متوسط به بالا هم میتوان شتاب و کنده شدن و فشرده شدن در صندلی را تجربه کرد.
قرارگیری باتری در کف خودرو، باعث شده که مرکز ثقل بهشدت پایین بیاید و درنتیجه هندلینگ خودرو نیز حتی از نسخه بنزینی بهتر شود. نکته جالب اینکه این خودرو وزن خالص ۱۷۰۰ کیلوگرمی دارد که برای یک خودروی الکتریکی بسیار خوب است.
عملکرد سیستم بازیابی انرژی در حالتی که بالاترین وضعیت را انتخاب میکنید کمی گیج و سخت است و ترمزها یا رها کردن پدال گاز با تکان همراه خواهد بود. در این حالت بیشترین کسب انرژی مجدد اتفاق میافتد؛ اما در حالت آرام این بازیابی انرژی بدون ضربه و احساس خاصی است؛ ولی میزان بازیافت کمتری هم به دست میآید.
ترمزها در این مدل کاملاً دقیق و قدرتمند عمل میکنند و حتی در پیست و بارها ترمزگیری پشتسرهم نیز از عملکرد آنها چندان کاسته نشد.
در سرعتهای پایین در مسیرهای ناهموار هنوز کمی خشکی و سروصدای تعلیق احساس میشود؛ اما در مسیر مناسب نهتنها صدایی از پیشرانه نمیشنوید؛ بلکه کابین کاملاً ایزوله و بیصدا است و صدای باد یا چرخها هم چندان وارد اتاق نمیشود. صدای کابین در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۶۲.۹ دسیبل اندازه گیری شده که بسیار آرام است.
کابین با تغییراتی جزئی در طراحی همراه شده اما کیفیت متریال مورد استفاده یک رده ارتقا یافتهاند و به جز سانروف کوچک، مورد ناامیدکنندهای وجود ندارد.
مزایا و معایب فونیکس FX برقی
ایمنی بالا با کسب ۵ ستاره از تست تصادف دشوار یورو NCAP می تواند خاط خریداران را از این جهت راحت کند. طراحی جوان پسند و مدرن، آپشن های جذاب، قیمت رقابتی، موتور پرقدرت و شتاب و دینامیک خوب هم از مزایای این مدل هستند. با این وجود حجم صندوق بار در حالا عادی تنها ۳۰۰ لیتر است که در مقایسه با رقبا کمتر است و باید برای افزایش آن تا ۱۰۷۹ لیتر، صندلی های عقب را تا کرد. سانروف نیز می توانست به صورت پانوراما و بزرگ باشد تا نور بیشتری وارد کابین شود.
قیمت، رقبا و ارزش خرید فونیکس FX برقی
در بازار فعلی ایران چندین خودروی برقی که ابتدا برای اهداف حملونقل عمومی نظیر تاکسی وارد بازار شدهاند با امکانات اندک و ویژگیهای فنی نهچندان چشمگیر حضور دارند. محصولاتی چون هونگچی EQMS به دلیل همین کمبودها مورد استقبال چندانی قرار نگرفتهاند. در سوی دیگر تعدادی از خودروهای برقی وارداتی از برندهای معرف چون آئودی، فولکسواگن، تویوتا و هوندا هم حضور کمرنگی دارند که با قیمتهایی بهمراتب بالاتر به فروش میرسند؛ بنابراین تلاش فونیکس برای ارائه نسخه برقی FX با قیمتی تقریباً برابر با نسخه AWD و نزدیک به نسخه بنزینی باعث خواهد شد تا دسترسی طیف بیشتری از خریداران جوان، جویای هیجان و تفاوت به یک خودروی شایسته برقی فراهم شود.
قیمت اعلامی فونیکس برای اولین سری از محصول FX برقی که در این پارت کاملاً بهصورت وارداتی است، ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان اعلام شده است..
تماشا در آپارات:
تماشا در یوتیوب:
source