درحالیکه مدلهایی مثل تویوتا سوپرا و نیسان GT-R در سراسر جهان بسیار مشهور هستند، خودروهای اسپرت ژاپنی دیگری هم وجود دارند که گمنام ماندهاند.
خودروسازان ژاپنی در بازارهای سراسر جهان حضور دارند و محصولاتی مناسب کشورهای مختلف را تولید میکنند. بااینحال، این خودروسازان در کارنامه خود مدلهایی را هم دارند که فقط در بازار داخلی ژاپن عرضه شدند و مردمان خارج از این کشور ممکن است هیچگاه آنها را ندیده باشند. در ادامه با ۱۰ نمونه از ماشینها آشنا خواهیم شد.
میتسوکا اوروچی
میتسوکا یکی از کوچکترین خودروسازان ژاپن است و در سطح جهان هرگز بهاندازه نامهای بزرگ خودروسازی این کشور شناختهشده نیست. این شرکت در سال ۲۰۰۶ سوپراسپرتی را تولید کرد که تا سال ۲۰۱۴ عرضه میشد. این خودرو که اوروچی نام داشت، در نسخههای کوپه و رودستر ساخته شد. اوروچی اما هرگز موفق عمل نکرد زیرا به یک پیشرانه ضعیف ۳.۳ لیتری V6 ساخت تویوتا با تنها ۲۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که نیروی خود را به یک گیربکس پنج سرعته دستی تحویل میداد. علاوه بر این، همه از طراحی عجیب سوپرکار میتسوکا که از نوعی ماهی الهام گرفته بود خوششان نمیآمد.
میتسوبیشی FTO
یکی از خودروهای جذاب تاریخ میتسوبیشی که ناشناخته مانده، FTO است. این خودرو از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ تولید شد و با پیشرانههای ۱.۸ لیتری چهار سیلندر یا ۲ لیتری V6 و گیربکسهای دستی یا نیمه اتوماتیک قابل خریداری بود. نسخه قویتر V6 با ۲۰۰ اسب بخار قدرت، برای آن زمان مناسب به نظر میرسید ولی نهایتاً قوانین ایمنی جدید ژاپن باعث خاتمه تولید FTO شد.
نیسان مارس سوپر توربو
مارس درواقع نسخه بازار ژاپن از نیسان میکرا بود. در سال ۱۹۸۸، نیسان نسخهای تولید محدود و ویژه از این خودرو را با نام سوپر توربو عرضه کرد که در ۱۰ هزار دستگاه ساخته شد. این مدل به یک پیشرانه ۹۳۰ سیسی چهار سیلندر مجهز بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت. در پیشرانه مارس سوپر توربو از سیستم القای اجباری دوگانه منحصربهفردی استفاده شده بود که ترکیبی از توربوشارژر و سوپرشارژر بود. به لطف این ترکیب خاص که کمتر در خودروهای تولیدی دیده میشود، پیشرانه مارس سوپر توربو با وجود حجم اندک، قدرت زیادی تولید میکرد.
تویوتا bB اوپن دک
اوپن دک نسخه وانت غیرمعمول و عجیبی از خودروی جعبهای شکل تویوتا bB بود. این همان خودرویی است که در بازار آمریکا با نام سایون xB عرضه میشد. نسخه پیکاپ تویوتا bB اما که ظاهری منحصربهفرد داشت، فقط در ژاپن عرضه شد و هرچند در ظاهر نشان نمیدهد ولی رانندگی بسیار اسپرتی دارد.
نیسان Mid4
شاید خیلیها ندانند که نیسان زمانی خودروی اسپرتی با الهام از مدلها اروپایی مثل فراری تستاروسا و لوتوس اسپریت ساخت. این خودرو که Mid4 نام داشت، اولین بار در سال ۱۹۸۵ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به شکل کانسپت رونمایی شد. این ماشین از پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربوی مدل 300ZX استفاده میکرد و به سامانه چهارچرخ محرک با توزیع نیروی ۳۳ به ۶۷ درصد بین محورهای جلو و عقب مجهز بود. در سال ۱۹۸۷ نیز نیسان نمونه دوم این کانسپت را معرفی کرد که به پیشرانه قویتر VG30DETT مجهز بود و ۳۳۰ اسب بخار قدرت داشت. نیسان اما نتوانست راهی برای تولید این ماشین با قیمت مناسب پیدا کند و متأسفانه Mid4 هیچگاه تولید نشد.
مزدا لانتیس
لانتیس یکی از کمیابترین خودروهای ساخت مزدا محسوب میشود که بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ تولید میشد. این یک خودروی کامپکت بود که در نسخههای سدان و لیفتبک ساخته میشد و حتی در اروپا هم به فروش رسید. لانتیس همچنین نسخهای اسپرت و کمیاب بنام تایپ R هم داشت که فقط در ژاپن عرضه شد. این مدل به پیشرانه ۲ لیتری V6 با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و دیفرانسیل لغزش محدود مجهز بود.
تویوتا چیسر
چیسر یکی از سدانهای جذاب تویوتا است که متأسفانه در خارج از ژاپن عرضه نشد. درحالیکه دیگر کشورهای دنیا با کرولا و کمری کسلکننده سروکله میزدند، ژاپنیها از چیسر دیفرانسیل عقب با پیشرانه شش سیلندر خطی توربو و گیربکس دستی لذت میبردند. چیسر اساساً یک سوپرای چهاردر بود زیرا از پیشرانه افسانهای 1JZ استفاده میکرد که رؤیای تیونرها بود. این پیشرانه ۲.۵ لیتری که از خانواده موتور سوپرا بود، ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد تا کارایی روزمره با پرفورمنس هیجانانگیز در چیسر ترکیب شود.
تویوتا وروسا
وروسا در سال ۲۰۰۱ بهعنوان جایگزین سدانهای چیسر و کرستا معرفی شد. این خودرو بر اساس پلتفرم دیفرانسیل عقبی ساخته شده بود که برای نسل دهم تویوتا کراون توسعه داده شد. در سینهٔ وروسا هم مثل چیسر، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی محبوب 1JZ با ۲۸۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. برای وروسا سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش بود که پرفورمنس خودرو را بهبود میبخشید. این خودرو اما عمر کوتاهی داشت و در سال ۲۰۰۴ پس از ساخت ۲۶ هزار دستگاه کنار گذاشته شد.
هوندا تورنئو یورو R
تورنئو سدان ناشناختهای در سبد محصولات هوندا بود که مدت کوتاهی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ تولید شد. این ماشین در نسخهٔ یورو R اما گرگی در لباس میش بود. در سینهٔ این سدان ساده، پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر H22A هوندا قرار داشت. این خودرو از قویترین نسخهٔ پیشرانهٔ مذکور بهره میبرد که ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. علاوه بر این، نسخهٔ یورو R به لطف برخورداری از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، سیستم اگزوز بزرگتر و صندلیهای مسابقهای ریکارو، از دیگر نسخههای تورنئو متمایز میشد.
تویوتا مارک X
مارک X سدان میان سایزی بود که بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹ تولید میشد و جایگزینی جذابتر برای کمری در بازار داخلی ژاپن محسوب میشد. مارک X همچنین یکی از اولین خودروهای تویوتا بود که در سال ۲۰۱۷ زیر چتر بخش گازو ریسینگ قرار گرفت. علاوه بر این نسخه، تویوتا برای نسل اول مارک X یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 را هم ارائه کرد که ۳۱۵ اسب بخار قدرت داشت. یکی دیگر از نسخههای جذاب مارک X، مدل GRMN بود که سبکتر و توانمندتر از نسخهٔ استاندارد بود و از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، سیستم تعلیق ویژه، ترمزهای بزرگتر و شاسی تقویتشده بهره میبرد.
source