مقامات بریتانیا عرضه و تردد وانت پیکاپ برقی تسلا سایبرتراک را ممنوع کردهاند اما دلیل این کار چیزی نیست که انتظارش را دارید!
بیش از یک سال است که تحویل سایبرتراک به مشتریان آمریکایی شروع شده اما این محصول جنجالی فقط در دو کشور دیگر یعنی کانادا و مکزیک قابل خریداری است. این اتفاق در حالی رخ میدهد که سابقه حضور تسلا در بازارهای اروپایی به چندین سال قبل بازمیگردد؛ اما باید دانست سایبرتراک جایی در سبد محصولات تسلا برای بازار بریتانیا ندارد و این موضوع توجه رسانهها را به خود جلب کرده است. بحثوجدلها درباره دلیل تصمیم تسلا برای عدم عرضه سایبرتراک در بریتانیا پس از توقیف یک دستگاه از این خودرو در کشور موردبحث مجدداً شروع شده است. پلیس بوری در منچستر این وانت برقی را که در حال تردد غیرمجاز بود توقیف کرد و با اینکه مقامات پلیس اشارهای به هویت راننده نکردهاند اما خاطرنشان ساختهاند این فرد از شهروندان بریتانیاست و خودرو نیز با توجه به قوانین محلی مصادره شده است. پلیس بوری در شبکههای اجتماعی اعلام کرده تسلا سایبرتراک مجوز تردد قانونی در بریتانیا را ندارد.
مقامات پلیس میگویند نگرانیهای مهمی درباره ایمنی دیگر کاربران جاده و عابران پیاده در صورت وقوع تصادف با سایبرتراک وجود دارد و با این تفاسیر میتوان به یکی از دلیل ممنوعیت تردد سایبرتراک در بریتانیا پی برد. در واقع این خودروی برقی نتوانسته قوانین ایمنی عابران پیاده را که اتفاقاً سختگیری بالایی دارند را پاس کند. همین قانون در آمریکا نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با اینکه قانون ایمنی عابران پیاده باعث ممنوعیت حضور وانت برقی تسلا در بریتانیا شده اما موضوع موردبحث تنها دلیل عدم دستیابی مشتریان به سایبرتراک نیست.
بسیاری از قوانین خودرویی بریتانیا تحت تأثیر اتحادیه اروپا هستند. یکی از قوانین مستقیمی که مانع عرضه سایبرتراک در بریتانیا شده قانونی است که فروش خودروهای سواری با زوایای بدنه بسیار تیز را ممنوع میکند. وجود این قانون به لارس ماراوی، نایبرئیس بخش مهندسی وسایل نقلیه تسلا ارتباط دارد. او در مصاحبه با تاپ گیر اعلام کرده زوایای تیز سایبرتراک توانایی پاس کردن قوانین اروپایی را ندارند. بر اساس قوانین موردبحث، بخشهای اصلی و بیرون زده از بدنه خودروهای سواری باید دارای گردی ۳.۲ میلیمتری باشند. او همچنین افزوده که دستیابی به چنین رقمی با بدنه فولادی سایبرتراک غیرممکن است. به این ترتیب وانت پیکاپ منحصربهفرد تسلا نمیتواند در خیابانهای بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی تردد کند مگر اینکه بازطراحی اساسی داشته باشد. در آینده نزدیک هیچ تغییری در طراحی و بدنه این خودرو رخ نخواهد داد و همچنین با توجه ابعاد بزرگ سایبرتراک و خیابانهای کوچک کشورهای اروپایی، احتمال عرضه سایبرتراک در بریتانیا کم است. نکته دیگر اینکه گواهینامههای رانندگی در بریتانیا بر اساس ابعاد و وزن خودروهای مالکان صادر میشود. برای فردی که خواهان راندن قانونی سایبرتراک است باید گواهینامه کلاس C1 را دریافت کند که به او اجازه میدهد پشت فرمان خودرویی با وزن بیش از ۳.۵ تن بنشیند.
با اینکه وزن سنگینترین نسخه سایبرتراک به ۳۱۲۹ کیلوگرم میرسد، اما ناخالص آن (حداکثر وزن قانونی خودرو به همراه سرنشینان و بار) بیش از ۳.۵ تن خواهد بود. حتی برای راندن سبکترین نسخه از سایبرتراک هم باید گواهینامه C1 داشت که همین امر باعث میشود سایبرتراک از دسترس بیش از ۶۸ درصد رانندگان بریتانیایی به دور باشد. موضوع بعدی اینکه فرایند واردات سایبرتراک به بریتانیا نیز ساده نیست و باید مسیری با عنوان تست تأییدیه وسیله نقلیه شخصی IVA پیموده شود. این تست برای افرادی طراحی شده که میخواهند یک یا چند خودرو را وارد بریتانیا کنند. فرایند IVA بررسی خودروی مدنظر را در یکی از ۲۸ مرکز خود الزامی کرده است. تنها ۱۴ مرکز IVA میتوانند خودرویی به بزرگی و سنگینی سایبرتراک را بررسی نمایند زیرا سایر مراکز فاقد تجهیزات مناسب تست این خودرو هستند.
مشکل دیگر سایبرتراک در بریتانیا به عملکرد سیستم فرمان آن مربوط میشود. بجای استفاده از فرمان راک اند پینیون سنتی، فرمان این خودرو تکنولوژی فرمان با سیم را دارد به این معنی که ارتباطی فیزیکی بین چرخها و فرمان وجود نخواهد داشت بلکه فرمان از سنسورهای موجود در ستون فرمان برای ارسال سیگنالهای الکترونیکی به جعبهفرمان استفاده میکند. بر اساس قوانین فعلی IVA، خودروهایی که از تکنولوژی فرمان با سیم استفاده میکنند نمیتوانند بازرسی دستی داشته باشند و بنابراین این امر مانع صدور تأییدیه و مجوز واردات به بریتانیاست. بر اساس قانون دیگر IVA، خودروهایی که با سرعت بالای ۱۶ کیلومتر در ساعت حرکت میکنند باید دارای درجهای از تکنولوژی تصحیح خودکار فرمان باشند. اخیراً ویدئوهایی از فرمان سایبرتراک که به مرکز بازنمیگردد منتشر شده و این مشکل هم روی ممنوعیت تردد آن در بریتانیا تأثیر داشته است.
با توجه به تکنولوژیهای مدرن سایبرتراک، احتمالاً این موضوع با بهروزرسانی نرمافزاری رفع خواهد شد هرچند از آنجایی که بهروزرسانیهای موردبحث فقط برای خودروهای تسلا در آمریکای شمالی اعلام شدهاند بنابراین سایبرتراک های حاضر در بریتانیا به تعمیرات آنلاین احتمالی دسترسی نخواهند داشت. نهایتاً باید گفت وانت پیکاپ برقی تسلا نمیتواند یکی دیگر از قوانین الزامی IVA درباره نوع شیشه جلوی وسایل نقلیه را پاس کند.
source