اگر به دنبال خرید تویوتا لندکروزر پرادو صفرکیلومتر و یا دستدوم هستید این مقاله را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید.
یکی از نامهای مشهور دنیای آفرود تویوتا لندکروزر و همچنین لندکروزر پرادو است. این شاسیبلند افسانهای در نسلهای مختلفی تولید شده و هر نسل از آن طرفداران خاص خود را دارد. تویوتا سال قبل تصمیم گرفت تغییراتی در نامگذاری محصولات خود در آمریکا ایجاد کند و بجای لندکروزر اصلی که چندین سال بود در این کشور عرضه میشد، پرادو را با همان نام لندکروزر ارائه نماید. همانطور که گفته شد، لندکروزر پرادو جدید نسبت به لندکروزر سری ۲۰۰ اصلی تفاوتهای بسیار زیادی دارد به گونهای که ارزانتر و سادهتر از قبل شده هرچند در این میان برخی فاکتورها نیز قربانی شدهاند. افرادی که به دنبال خرید تویوتا لندکروزر پرادو صفرکیلومتر یا دستدوم هستند باید به برخی نکات مهم توجه کنند. توانایی آفرود این خودرو همچنان جزو اصلیترین مزایای خودروست و به همین فاکتور باید قابلیت اطمینان بالا را نیز افزود. جدیدترین نسخه لندکروزر پرادو حرفهای زیادی برای گفتن دارد هرچند هنوز زود است که آن را با نسل پیشین مقایسه کنیم.
استفاده از قوای محرکه هیبریدی در لندکروزر پرادو جدید
جدیدترین نسخه لندکروزر پرادو بازار آمریکا کوچکتر و ارزانتر از لندکروزر سری ۲۰۰ اصلی است. این خودرو همچنین از پیشرانه ۲.۴ لیتری هیبریدی بکار رفته در محصولات بزرگتر تویوتا سود میبرد. نیروی تولیدی نیز بهصورت استاندارد از طریق گیربکس اتوماتیک راهی چرخها میشود. کابین این شاسیبلند ژاپنی نیز کاملاً دگرگون شده و شاهد داشبورد دیجیتال با نمایشگر مرکزی ۸ یا ۱۲.۳ اینچی هستیم. البته دکمههای فیزیکی زیادی نیز بکار رفتهاند که اگرچه بادوام هستند اما ظاهر جذابی ندارند. تویوتا این خودرو را با در نظر گرفتن دوام بالا طراحی کرده و حتی تریم های فول نیز نمیتوانند اشرافیت لندکروزر سری ۲۰۰ قبلی را داشته باشند.
عدم عرضه لندکروزر سری ۳۰۰ اصلی در آمریکا
با اینکه آمریکاییها میتوانند لندکروزر پرادو را خریداری کنند اما جانشین مستقیم لندکروزر سری ۲۰۰ خودروی دیگری است که با نام سری ۳۰۰ میشناسیم. با اینکه لندکروزر پرادو بازار آمریکا از پلتفرم مشترک با ۴ رانر ۲۰۲۵ استفاده میکند اما سری ۳۰۰ به پلتفرم دیگری با نام GA-F مجهز است. برای یادآوری باید دانست لندکروزر از زمان سری ۷۰ تاکنون در دو نسخه هوی دیوتی و لایت دیوتی تولید میشود که مدل لایت دیوتی از سال ۱۹۹۰ تاکنون با نام پرادو در بازارهای جهانی عرضه شده است. سری ۲۰۰ قبلی که در آمریکا عرضه میشد از نوع هوی دیوتی بود. قیمت لندکروزر سری ۳۰۰ اصلی در بازاری همچون امارات از حدود ۶۵ هزار دلار برای مدل پایه ۴ لیتری شروع میشود درحالیکه مدل فول آن حدود ۸۴ هزار دلار قیمت دارد.
قیمت بالا
با اینکه لندکروزر پرادو بازار آمریکا ارزانتر از لندکروزر سری ۳۰۰ اصلی است اما همچنان خودرویی گرانقیمت به نظر میرسد. بهای مدل پایه ۱۹۵۸ از حدود ۵۷ هزار دلار شروع میشود درحالیکه برای لندکروزر اصلی باید حدود ۶۲ هزار دلار پرداخت کرد. با انتخاب تمامی آپشن ها، قیمت لندکروزر پرادو از ۷۵ هزار دلار عبور خواهد کرد. در واقع قیمت این شاسیبلند بسیار بیشتر از ۴ رانر است که پلتفرمی مشترک با پرادو دارد. برای مثال، ۴ رانر TRD آفرود ۲۰۲۴ از قوای محرکه هیبریدی مشترک با لندکروزر پرادو استفاده میکند اما بهای آن فقط ۵۲ هزار دلار اعلام شده است. حتی نسخه غیر هیبریدی و چهار چرخ محرک ۴ رانر را میتوان با قیمت ۴۳ هزار دلار خریداری کرد.
تواناییهای آفرود احساسبرانگیز
شاید لندکروزر پرادو جدید قیمت بالایی داشته باشد اما از تجهیزات آفرود قابلتوجهی سود میبرد. نسخههای فول این خودرو دارای قطع کن میل موج گیر و انتخاب چند مسیر هستند که باعث میشود رانندگان نسبتاً تازهکار به راحتی بتوانند در آفرود حضور پیدا کنند. دوربینهای جانبی نیز دید خوبی به اطراف ایجاد میکنند. دیفرانسیلهای مرکزی و عقب قفل شونده بهصورت استاندارد وجود دارند و این موضوع درباره کنترل حرکت در سرازیری نیز صدق میکند. زاویه حمله و فرار ۳۱ و ۲۲ اینچی هم برای آفرود مناسب خواهد بود.
مصرف سوخت نسبتاً بالا
تویوتا لندکروزر پرادو صفرکیلومتر ۲۰۲۵ در مقایسه با نسل قبلی پرادو و لندکروزر اصلی بسیار کممصرفتر شده اما نباید دچار اشتباه شد چراکه با یک شاسیبلند کممصرف روبرو نیستیم. لندکروزر سری ۲۰۰ مدل ۲۰۲۱ از پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری استفاده میکرد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۶.۸ لیتر در صد کیلومتر بود درحالیکه این رقم در پرادو جدید به ۱۰.۲ لیتر کاهش یافته است. قطعاً مصرف سوخت شاسیبلند جدید تویوتا در بزرگراه کمتر نیز خواهد شد. با اینکه مصرف سوخت خودروی موردبحث بهطور قابلتوجهی کاهش یافته اما باید دانست جیپ رانگلر با پیشرانه ۲ لیتری غیر هیبریدی مصرف ترکیبی ۱۱.۲ لیتری داشته و این رقم در فورد برانکو اکوبوست به ۱۱.۷ لیتر میرسد. کممصرفترین شاسیبلند این کلاس رانگلر 4xe است که دستیابی به مصرف کم کاملاً به قابلیت پیمایش در حالت برقی بستگی خواهد داشت.
مدلهای دستدوم متنوع
با توجه به تولید نسلهای مختلف لندکروزر و پرادو، طبیعی است که مدلهای دستدوم گوناگونی در بازار حضور داشته باشند. مدلی که شما میخواهید بخرید تا حد زیادی به بودجه و سلیقه شخصی مرتبط خواهد بود چراکه همه آنها از نظر قابلیت تردد خارج جادهای بسیار خوب هستند؛ اما صرفنظر از مدل انتخابی حتماً باید راهنمای خرید خودروی دستدوم پدال را مطالعه کنید. بد نیست بدانید لندکروزر اولین بار در سال ۱۹۵۸ راهی آمریکا شد اما سری ۴۰ که واقعاً این خودرو را به دنیا شناساند ۴ سال بعد به دست مشتریان رسید. این خودرو به مدت ۲۳ سال در آمریکا حضور داشت هرچند در اواخر عمر خود بهصورت همزمان با سری ۵۵ ارائه میشد. مدل بعدی سری ۶۰ بود که سال ۱۹۸۰ معرفی گردید و سپس نوبت به سری ۸۰ در سال ۱۹۹۱ رسید. سری ۱۰۰ و سری ۲۰۰ نیز در سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸ از راه رسیدند. تمامی نسلهای لندکروزر و پرادو خودروهایی مطمئن، باکیفیت و توانمند هستند که طرفداران بسیار زیادی بین علاقهمندان آفرود دارند.
قابلیت اطمینان و کیفیت مطلوب
با اینکه همه نسلهای لندکروزر مشکلات خاص خود را داشتهاند اما در کل با خودرویی بسیار مطمئن و باکیفیت روبرو هستیم. با بررسی پایگاه داده NHTSA درباره فراخوانها و شکایات مشتریان میتوانیم به تاریخچه بسیار خوب لندکروزر برسیم هرچند مدلهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ این خودرو بیشترین شکایات یعنی ۲۳ و ۲۴ شکایت را به خود اختصاص دادهاند. با این تفاسیر باید گفت همه مدلهای این شاسیبلند کیفیت و قابلیت اطمینان بالایی دارند و مهمترین نکته در زمان خرید به چگونگی سرویس و نگهداری مالک قبلی مربوط میشود. قبل از خرید لندکروزر پرادو صفرکیلومتر و دستدوم حتماً به فروم های این خودرو در اینترنت سر بزنید تا اطلاعات زیادی کسب کنید.
افت قیمت پایین
لندکروزر و پرادو همواره به خاطر افت قیمت کمتر در مقایسه با رقبا مشهور بودهاند و این موضوع در حال حاضر نیز وجود دارد. با اینکه قضاوت درباره نسل جدید لندکروزر پرادو زود است اما برخی آگهیهای فروش مدلهای دستدوم نشان میدهد که افت قیمت نسل جدید این خودرو نیز کمتر از افت قیمت متوسط بازار خواهد بود. بر اساس پیشبینیها، قیمت پرادو هیبریدی در ۵ سال آینده حدود ۴۲ درصد افت خواهد کرد درحالیکه افت قیمت متوسط شاسیبلندهای هیبریدی بزرگ ۴۳ درصد تخمین زده شده است. بد نیست بدانید افت قیمت ۴ رانر در بازه زمانی مشابه فقط ۳۲ درصد خواهد بود.
source