Wp Header Logo 2409.png

اقتصادآنلاین – روزبه راد؛ سال ۲۰۱۹ شرکت چری یک شاسی بلند با نشان جدید اکسید را به نمایش درآورد که نسبت به سایر تولیدات این خودروساز مجلل‌تر به نظر می‌رسید. اکسید TXL یک شاسی بلند سایز متوسط لوکس است که توسط مدیران خودرو و تحت نشان اکستریم در ایران به فروش می‌رسد. این خودرو کیفیت ساخت بالا و تجلل بیشتری نسبت به سایر محصولات هم رده چری در ایران ارائه می‌دهد و ترکیبی از کارآمدی و لوکس بودن را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. برند اکستریم در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ با مدل TXL حاضر شده تا در جمع انواع کراس اوورهای وارداتی یا مونتاژی قابلیت‌های محصول خود را بیش از پیش به رخ حریفان بکشد.

بررسی شاسی‌بلند اکستریمTXL  ؛ محصول لوکس مدیران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران
 

طراحی ظاهری

طراحی اکستریم TXL بر پایه مفاهیم سادگی و مدرنیته بنا شده است. در قسمت روبرو، جلوپنجره بزرگ ورودی هوا با چراغ‌های روز LED یکپارچه طراحی شده که باعث کشیدگی بصری نمای جلویی می‌شود. خطوط کناری بدنه نرم و روان هستند و طراحی دوخطه روی بدنه حس قدرت را به خودرو می‌بخشد و ظاهری عضلانی به آن می‌دهد. 
سادگی، ظرافت و زیبایی بدون شک اولین تصوری است که افراد با دیدن اکستریم TXL به ذهنشان خطور می‌کند. طراحی بیرونی خودرو حس راحتی و تاحدی اصالت را منتقل می‌کند. زمانی که خودرو را از زاویه ۴۵ درجه جلویی تماشا می‌کنید، اکستریم TXL فرم یک کراس اوور بزرگ را به نمایش می‌گذارد. قوس‌های چرخ نیمه‌مستطیلی و برجسته، مشابه کیت‌های عریض بدنه، جلوه‌ای مقاوم و استوار به خودرو می‌بخشند.

بررسی شاسی‌بلند اکستریمTXL  ؛ محصول لوکس مدیران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران

جلوپنجره بزرگ یکپارچه، حس بزرگی و قدرتمندی اکستریم TXL را تقویت کرده است. این طراحی باعث می‌شود کاپوت بسیار بلند به نظر برسد و روی کشیدگی بدنه تاکید شود. خودروهایی مانند تویوتا هایلندر فعلی، نسل قبلی آئودی Q7 و بسیاری از شاسی‌بلندها و وانت‌های فول‌سایز آمریکایی نیز از طراحی جلوپنجره‌های یکپارچه با ابعاد بزرگ استفاده کرده‌اند.

فاصله محوری اکستریم TXL به ۲۸۰۰ میلی‌متر می‌رسد که ۸۵ میلی‌متر از نسخه محور کوتاه TX طولانی‌تر است. به همین دلیل، از نمای جانبی، TXL حس یک خودروی بزرگ و کشیده را القا می‌کند، در حالی که از نظر بصری سنگین و حجیم به نظر نمی‌رسد.
نمای عقب خودرو ویژگی خاصی برای بحث ندارد، اما نکته برجسته آن چراغ‌های عقب یکپارچه است که با نوارهای کرومی در جلوی خودرو هماهنگی دارد. 
در کل، این خودرو بدون استفاده از خطوط فانتزی، چشم‌نواز، زیبا و باکیفیت به نظر می‌رسد و با مفهوم فلسفه “بزرگ زیباست” که در چین محبوب است، همخوانی دارد. البته شاید استایل بدنه این خودرو برای بعضی مشتریان کمی قدیمی شده باشد که می‌توان تا حدودی حق را به آنها داد؛ چراکه طرح اولیه این خودرو پیش از سال ۲۰۱۷ ترسیم شده و قطعاً امروزه نمی‌تواند به پای زبان‌های طراحی مدرن برسد.
 بررسی شاسی‌بلند اکستریمTXL  ؛ محصول لوکس مدیران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران

ابعاد بدنه این خودرو ۴۷۸۰/۱۸۹۰/۱۷۳۰ میلی‌متر است و فاصله محوری آن به ۲۸۰۰ میلی‌متر می‌رسد. در مقایسه با خودروهای شاسی‌بلند هم‌رده، این کراس اوور از فضای داخلی مناسبی برخوردار است که پاسخگوی نیازهای روزمره خانواده خواهد بود.

طراحی داخلی

اکستریم TXL در فضای داخلی نیز حس لوکس بودن را منتقل می‌کند. استفاده از مواد باکیفیت و دقت در جزئیات، طراحی داخلی را چشمگیر کرده است. صفحه‌نمایش ۲۴.۶ اینچی یکپارچه (هر کدام ۱۲.۳ اینچ) روی داشبورد به سیستم هوشمند Lion 5.0 مجهز است که با تراشه Qualcomm Snapdragon 8155 عملکرد روانی را ارائه می‌دهد.
 صندلی‌ها ترکیبی از چرم و جیر بوده و دارای قابلیت گرمایش، تهویه و ماساژ در ردیف جلو هستند که راحتی فوق‌العاده‌ای فراهم می‌کنند. علاوه بر این، کابین خودرو با استفاده از شیشه‌های دو لایه و فناوری کاهش نویز فعال، سکوت مناسبی را در داخل خودرو فراهم می‌کند  و شما را از هیاهوی فضای بیرون خودرو حین یک مسافرت لذت بخش مجزا می‌سازد. بررسی شاسی‌بلند اکستریمTXL  ؛ محصول لوکس مدیران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران

برای یک شاسی‌بلند سایز متوسط با این ابعاد، فضای ردیف جلو به‌هیچ‌وجه مسئله‌ای نیست، بنابراین نیازی به توضیح آن نداریم. اما موضوع اصلی، فضای ردیف دوم است؛ تجربه فردی با قد ۱۸۰ سانتیمتر نشان می‌دهد که فاصله محوری ۲۸۰۰ میلی‌متری در اکستریم TXL باعث شده فضای پای ردیف دوم به سطحی لوکس برسد و فضای سر نیز بسیار مناسب باشد. در این بازه قیمتی، تعداد کمی از شاسی‌بلندها فضای پای و سر بیشتری نسبت به اکستریم TXL دارند.
درون صندوق عقب هم گنجایشی نزدیک به ۴۷۰ لیتر وجود دارد که در این کلاس خیلی بزرگ نیست اما کارآمد بوده و ۴ تا ۵ چمدان مسافرتی را در خود جا می‌دهد.

امکانات و تجهیزات

اکستریم TXL به‌عنوان یک مدل سطح بالای مونتاژی، امکانات متنوعی را ارائه می‌دهد و از این جهت جزو خودروهای فول آپشن بازار محسوب می‌شود. این خودرو لیست بلند بالایی از امکانات نوین و متنوع را در اختیار شما می‌گذارد که مهمترین آنها عبارتند از:

شش عدد کیسه هوا، کنترل پایداری و کشش، سامانه کنترل آغاز حرکت در سربالایی، رادار تشخیص خطوط جاده، رادار هشدار و مانتیورینگ نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، شش حالت یا مود رانندگی، سیستم کمکی برقی فرمان، نور پردازی داخلی، سقف پانورامای برقی، چراغ‌های LED، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، قابلیت ریموت استارتر یا روشن کردن خودرو با ریموت، درب صندوق عقب برقی، سنسور پایش فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی مالتی مدیا و کیلومترشمار دیجیتال، آینه وسط حساس به نور، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده و ماساژور، تهویه اتوماتیک دوگانه، تصفیه هوای کابین، کروز کنترل هوشمند، دستیار رانندگی خودکار بین خطوط، نور بالای هوشمند، رادار شناسایی علائم ترافیکی یا تابلوخوان، پد شارژر بدون سیم تلفن همراه – دوربین ۳۶۰ درجه و عقب، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین ثبت وقایع – تودوزی چرم ناپا، دستگیره برقی درها، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… .

عملکرد فنی

اکسید TXL با دو نوع پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و ۲.۰ لیتری توربوشارژ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. موتور ۱.۶ لیتری حداکثر قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند، درحالی‌که موتور ۲.۰ لیتری با حداکثر قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر عملکرد قدرتمندی را ارائه می‌دهد. این مشخصات برای رانندگی شهری یا جاده‌ای کاملاً مناسب هستند.

بررسی شاسی‌بلند اکستریمTXL  ؛ محصول لوکس مدیران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران
خوشبختانه اکستریم TXL به موتور ۲ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر مجهز شده و از گیربکس ۸ سرعت اتوماتیک AT استفاده می‌کند. این گیربکس نیروی موتور را به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک می‌رساند تا بدین ترتیب در صورت نیاز بتوان نیروی پیشرانه را به هر چهار چرخ خودرو ارسال کرد تا اکستریم TXL در عبور از مسیرهای لغزنده یا طبیعی توانمندی بیشتری داشته باشد. بررسی شاسی‌بلند اکستریمTXL  ؛ محصول لوکس مدیران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران

توان این موتور برای خودروی TXL که وزن آن کمی بیش از ۱.۷ تن است، کاملاً کافی به نظر می‌رسد و تجربه واقعی نیز این موضوع را تأیید می‌کند. شتاب‌گیری تا سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت روان بوده و تعویض دنده‌ها در گیربکس تقریباً بدون تأخیر احساس می‌شود. علاوه بر این، در محدوده سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، گیربکس توانسته عملکرد موتور توربوشارژ را به‌خوبی کنترل کند، تأخیر توربو را به حداقل برساند و روانی مشابه با موتور های پرحجم تنفس طبیعی را شبیه‌سازی کند.
در زمینه شتابگیری تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم باید بدانید که این خودرو تقریباً ظرف مدت زمانی بین ۸ تا ۸.۵ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت مذکور می‌رسد و درنتیجه بین کراس اوورهای سایز متوسط یکی از پرشتاب‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

میانگین مصرف سوخت اکستریم تی ایکس ال نیز تقریباً نزدیک به ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است که برای خودرویی با این وزن و قدرت، نسبتا متعادل برآورد می‌شود. البته در ترافیک‌های شهری مصرف سوخت بالا می‌رود و این نکته می‌تواند باعث نارضایتی کاربران شود. سیستم تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب چنداتصالی است که همراه با سیستم چهارچرخ محرک عملکرد مناسبی را در هندلینگ خودرو فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا از مسیرهای طبیعی یا برفی و لغزنده هم تا حد امکان و با کمترین محدودیت استفاده کنند.

تجربه رانندگی با اکستریم TXL

فرمان اکستریم TXL بسیار سبک است و شباهت زیادی به خودروهای ژاپنی و کره‌ای دارد. می‌توانید فرمان را تنها با دو انگشت بچرخانید. این فرمان چالی کمی دارد و تعداد چرخش‌های آن نیز محدود است. اگر فرمان را به‌سرعت و به مقدار کمی بچرخانید، به‌وضوح حس می‌کنید که بخش جلوی خودرو با همان دقت واکنش نشان می‌دهد. ترکیب فرمان سبک و فضای چالی کم، رانندگی با اکستریم TXL را در شهر بسیار آسان کرده است.

 
 این خودرو اصلاً حس یک خودروی بزرگ با فاصله محوری ۲۸۰۰ میلی‌متر را القا نمی‌کند. به نظر می‌رسد حتی رانندگان خانم می‌توانند به‌راحتی دور زدن و پارک دوبل را انجام دهند. در سرعت‌های بالا، شاسی خودرو کمی حس شناور بودن دارد. این وضعیت به دلیل فرمان سبک با فضای چالی کم و وزن خالص کمی بیش از ۱.۷ تن در برابر بدنه‌ای بزرگ ایجاد می‌شود.
خلاصه عملکرد دینامیکی اکستریم TXL بسیار ساده است. این خودرو به لحاظ سخت‌افزار و تنظیمات، یک شاسی‌بلند کاملاً شهری است. یک کراس اوور خانوادگی مناسب و آسان برای رانندگی است و برای شرایط شهری یا جاده‌ای خودرویی نرم با سواری لذت‌بخش و کشش مناسب در سبقت یا شتابگیری محسوب می‌شود.

مزایا و معایب

مزایا: طراحی زیبای کابین، کیفیت بالای متریال به کار رفته در ساخت ادوات و متعلقات کابین، فضای نسبتاً جادار کابین، موتور پرقدرت، سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل، شتابگیری نسبتا سریع، استفاده از گیربکس اتوماتیک سنتی با استهلاک کمتر نسبت به سایر نمونه‌ها.

معایب: قیمت مصوب بالاتر از انتظار و نه چندان رقابتی نسبت به خودروهای بالارده وارداتی، طراحی بدنه کمی قدیمی

جمع‌بندی

اکستریم TXL تقریبا همه آزمونهای خود را با موفقیت پشت سر گذاشته تا به بازار ایران رسیده اما در نهایت مانند یک دونده یا دوچرخه سواری که پیش از رسیدن به خط پایان شروع به خوشحالی و دست کشیدن از تلاش کرده است، در قیمت گذاری کمی بی دقتی به خرج داده و بدون در نظر گرفتن رقبای مطرح وارداتی که قیمت مصوب آنها عمدتاً پایین‌تر از این کراس اوور مونتاژی چینی است، نتوانسته موفقیت ۱۰۰ درصدی در بازار ایران به نام خود ثبت کند.
 با این حال قیمت بازار آزاد این خودرو نسبت به اکثر رقبای مطرح وارداتی پایین‌تر است و در صورتی که روند واردات به صورت کند و آن هم در قالب قرعه‌کشی و تعیین اولویت ادامه پیدا کند، اکستریم تی ایکس ال ضمن ارائه آپشن‌های بیشتر، توان فنی بالاتر و کابین عمدتاً مجلل و با کیفیت‌تر از رقبای وارداتی برندهای معتبر، جایگاه بهتری به دست آورد. 

با این حال شرایط واردات خودرو و قوانین حاکم بر آن می‌تواند در هر سال به نحوی تغییر کند که بازار محصولات مونتاژی از جمله اکستریم TXL را تحت تاثیر مستقیم قرار داده و شرایط را برای آنها مساعد و یا نامطلوب سازد. به طور کلی اگر قیمت این محصول لوکس مونتاژی در محدوده رقابتی قرار گیرد، در صورتی که تعصب برخی مشتریان روی برند یا کشور سازنده را کنار بگذاریم، می‌بینیم که اکستریم تی ایکس ال حرف‌های بسیار زیادی در مقابل رقبای وارداتی برای گفتن دارد و در بسیاری از جنبه‌ها نسبت به آنها برتر عمل می‌کند.

در مجموع، اکستریم TXL با طراحی کابین برجسته، فضای داخلی سطح بالا، امکانات پیشرفته و عملکرد فنی قوی به یکی از گزینه‌های مطلوب میان خودروهای شاسی‌بلند سایز متوسط تبدیل شده است. محدوده قیمتی این خودرو در بهمن ماه ۱۴۰۳ حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و برای مصرف‌کنندگانی که بودجه‌ای در این بازه دارند، این خودرو گزینه‌ای ارزشمند به شمار می‌آید. با اینکه از برخی جنبه‌ها نیازمند بهبود است، اکستریم TXL همچنان رقابت‌پذیری بالایی در بازار دارد و برای افرادی که به کیفیت کابین و عملکرد فنی اهمیت می‌دهند، گزینه‌ای شایسته توجه خواهد بود.

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *