اگر به کشتیهای باری و تجاری دقت کرده باشید، نیمه پایینی آنها به رنگ قرمز درآمده است. آیا دلیل این کار را میدانید؟
به نظر میرسد استفاده از رنگ قرمز و یا هر رنگ دیگری برای نیمه پایینی کشتیهای باری و تجاری عجیب باشد چراکه تقریباً این بخش زیر آب قرار میگیرد و از نظرها پنهان میماند. اصلاً چرا کشتیها باید در نیمه پایینی خود به رنگ خاصی درآیند؟ باید دانست خود رنگ قرمز در این زمینه اهمیت زیادی ندارد و تنها رنگ طبیعی اکسید مسی است که در رنگ مورد استفاده برای پوشش پایینی کشتیهای باری و تجاری بکار میرود.
همچنین بخوانید:
این رنگ به منظور کاهش رشد موجوداتی همچون حشرات، کرمها، علفهای هرز و… در پایین کشتی بکار میرود. فرایند رنگآمیزی کشتیها که با نام ضد رسوب شناخته میشود از زمانی شروع شد که کشتیها از جنس چوب بودند و سرعت حرکت پایینی داشتند و به همین خاطر شرایط مطلوبی برای رشد موجودات آبی وجود داشت. در آن زمان کرمها میتوانند به بدنه چوبی کشتیها آسیب وارد کنند و با اینکه حتی بسیاری از کشتیهای امروزی با مواد متفاوتی ساخته میشوند اما همچنان امکان آسیب دیدن آنها به دلیل رشد چنین موجوداتی وجود دارد و نکته مهم اینکه وزن اضافی میتواند باعث کاهش سرعت حرکتی کشتی شود. این روزها هر رنگی را میتوان برای نیمه پایینی کشتی در نظر گرفت اما بسیاری از مالکان کشتیها همچنان رنگ قرمز را به دلیل پیشینه تاریخی خود انتخاب میکنند.
با اینکه کشتیها از زمان توسعه نمونههای چوبی بسیار سریعتر شدهاند اما همچنان کشتیهای زیادی وجود دارند که به دلیل سرعت پایین خود مستعد رشد موجودات آبی و زیر دریایی هستند. به همین خاطر است که همچنان از رنگ قرمز استفاده میشود. کشتیهای بزرگتر به خاطر سطح تماس بزرگتر که اصطکاک و درگ بیشتری در پی دارد سرعت پایینتری دارند. به عنوان مثال، کشتیهای فلهبر میتوانند به سرعت متوسط ۱۳ تا ۱۵ گره دریایی یا حدود ۲۴ تا ۲۷ کیلومتر در ساعت دست یابند درحالیکه سرعت کشتیهای کانتینر بر بیشتر بوده و به حداکثر ۴۵ کیلومتر در ساعت میرسد. کشتیهای کروز که توانایی حمل هزاران سرنشین را دارند حداکثر سرعت حدود ۴۷ کیلومتر در ساعت خواهند داشت.
این کشتیها نسبتاً کند هستند اما حتی سریعترین کشتیها نیز میتوانند در زمانی که لنگر انداختهاند تحت تأثیر رسوبات قرار گیرند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تمیزکاری و شست و شوی یک کشتی بسیار دشوار است و نیازمند فعالیت صدها نفر در شرایط خطرناک زیر دریاست. البته روشهای مدرنتری همچون استفاده از پهپادها و وسایل نقلیه کنترل از راه دور برای تمیز کردن کشتیها بکار گرفته شده تا دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی نباشد و رنگ حفاظتی کشتی نیز حداکثر کارایی را داشته باشد.
source