Wp Header Logo 1984.png

اگر به شیشه جلوی خودرو نگاه کنید اعداد و حروف مشخصی را خواهید دید که هریک معنای مخصوصی دارند. این مقاله به بررسی چنین مواردی اختصاص دارد.


این نوشته‌ها یا کدها به‌صورت حک یا پرینت شده روی شیشه جلو خودرو چسبانده می‌شوند تصادفی نیستند بلکه اطلاعات مهمی را درباره شیشه خودرو را در بر دارند و مخصوصاً زمانی که نیازمند تعویض یا تعمیر شیشه جلو باشید این اطلاعات بسیار مفید خواهند بود. همچنین اعداد و حروف شیشه جلوی خودرو حاوی برخی اطلاعات درباره فرایندهای ساخت خودروها هستند. این اعداد و حروف را می‌توان شبیه یک دفترچه راهنمای کوچک دانست که به ساختار و ترکیبات شیشه جلو اشاره می‌کنند. هر حرف یا عدد معنای به خصوصی دارند. اگرچه دانستن ترکیب این اعداد و حروف کار متخصصان تعویض شیشه ماشین است اما اطلاع از کدهای حک شده روی شیشه جلو می‌تواند باعث صرفه‌جویی شما در زمان و هزینه‌ها شود. علاوه بر کلاس‌بندی‌های مختلف، برخی کدهای روی شیشه جلو نشان دهنده سطح حفاظت شیشه در برابر اشعه مضر خورشید هستند. حتی برخی اعداد و حروف به شما می‌گویند که در کدام مناطق و کشورها می‌توانید بدون نقض قوانین محلی اقدام به دودی کردن شیشه‌ها کنید. البته چنین کدهایی بین کشورهای مختلف متفاوت هستند.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید:

نوشته یا کد AS1 روی شیشه جلو به همخوانی آن با بهترین استانداردهای ایمنی و میدان دید تعیین شده توسط موسسه ملی استانداردهای آمریکا اشاره می‌کند. AS مخفف استاندارد آمریکایی بوده درحالی‌که عدد ۱ نیز کد پاس کردن تست‌های ایمنی و انتقال نور است. به این ترتیب کد AS1 به این معنی است که شیشه جلوی خودرو بهترین رتبه‌بندی را در تست‌های موسسه ملی استانداردهای آمریکا به دست آورده و دارای تمامی تأییدیه‌های لازم است؛ اما باید دانست شیشه‌ای با کد AS2 را می‌توان برای شیشه‌های جانبی و پشتی بکار برد اما استانداردهای لازم برای شیشه جلو را ندارد. شیشه AS3 که با عنوان شیشه دودی هم شناخته می‌شود نور کمتری را به کابین وارد می‌کند و معمولاً در شیشه‌های جانبی و پشتی بکار می‌رود.

کد AS1 را می‌توان معمولاً چند سانتی‌متری مانده به بالاترین بخش شیشه جلو مشاهده کرد. زمانی که تصمیم به دودی کردن شیشه جلو می‌گیرید باید به کد AS1 به عنوان مرز ضروری حفظ استانداردها توجه کنید. همچنین بخش زیرین این کد نیز باید توانایی انتقال نور بالایی داشته باشد تا میدان دید کامل راننده مختل نشود. البته دقت داشته باشید که دودی کردن شیشه جلو در بسیاری از کشورها ممنوع است. ممکن است روی شیشه جلوی خودرو برچسب DOT نیز وجود داشته باشد که به معنی پاس کردن استانداردهای ایمنی اداره حمل‌ونقل آمریکاست. این سه حرف تائید می‌کنند که شیشه جلو تمامی تست‌های دوام، شفافیت و مقاومت در برابر ضربه را پاس کرده است. سه حرف یاد شده معمولاً در کنار اطلاعات دیگری همچون کد سازنده و جزئیات تولید ظاهر می‌شوند.

همچنین امکان دارد شیشه جلوی خودروها دارای سایر کدهای تأییدیه ایمنی بر اساس کشور سازنده باشند. برای مثال کد CCC نشان دهنده همخوانی با استانداردهای کشور چین هستند درحالی‌که کد JIS نیز به پاس کردن قوانین کشور ژاپن اشاره می‌کند. از دیگر کدهای موجود روی شیشه جلوی خودروها می‌توان به AS (استرالیا)، BS (بریتانیا)، Inmerto (برزیل)، KC (کره جنوبی)، S (نیوزلند)، SABS (آفریقای جنوبی) و TISI (تایلند) اشاره کرد. شایان ذکر است کشورهای اروپایی از سیستم متفاوتی برای کدگذاری شیشه جلوی خودروها استفاده می‌کنند. این کد با حرف E و سپس یک عدد برای مشخص کردن کشور صادر کننده تأییدیه‌ها شروع می‌شود. برای مثال کد E1 به کشور آلمان، E2 به فرانسه، E3 به ایتالیا و E4 به هلند اشاره دارد. کدهای E5، E6، E7، E8، E9 و E10 نیز به ترتیب به کشورهای سوئد، بلژیک، مجارستان، جمهوری چک، اسپانیا و صربستان اشاره دارند. البته باید گفت برخی کشورهای غیر اروپایی همچون مالزی و تایلند نیز از کدهای مشابه همانند E52 و E53 استفاده می‌کنند و بنابراین این موضوع می‌تواند کمی گیج کننده باشد.

این برچسب‌ها اهمیت بالایی دارند زیرا تائید می‌کنند که شیشه خودرو تمامی استانداردهای ایمنی موردنیاز را پاس کرده است. برای تعویض شیشه جلو باید این اطلاعات وجود داشته باشد تا تکنسین مربوطه مطمئن شود شیشه جدید نیز تمامی استانداردهای ایمنی مشابه را پاس می‌کند. البته امکان دارد روی شیشه جلوی خودرو اعداد رومی را نیز مشاهده کنید که برای ارائه اطلاعاتی درباره دوام یا ضخامت شیشه بکار می‌روند. شیشه جلو با نشان I به این معنی است که دوام و استحکام اضافی دارد. نشان II نیز برای شیشه‌های چندلایه استاندارد بکار می‌رود درحالی‌که شیشه III از نوع چندلایه با برخی فرایندهای ویژه برای شفافیت بیشتر است. همچنین برچسب IV به تولید شیشه با پلاستیک اشاره دارد که اگرچه سبک‌تر است اما دوام و مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد.

حرف V روی شیشه به ضریب انتقال نور کمتر از ۷۰ درصد اشاره می‌کند به این معنی که شیشه بسیار تیره است و شفافیت کمی دارد. همچنین برچسب V-VI به معنی این است که از دو لایه شیشه با شفافیت کمتر از ۷۰ درصد ساخته شده است. درصورتی‌که شاخصی روی شیشه وجود نداشته باشد، معمولاً میزان شفافیت آن کمتر از ۷۰ درصد خواهد بود اما بر اساس سیستم اعداد رومی کلاس‌بندی نشده است. گاهی اوقات روی شیشه جلوی خودرو حروف T یا TP دیده می‌شود که در این صورت شیشه شکسته شده تکه‌های کوچک‌تری خواهد داشت و خطر چندانی ایجاد نخواهد کرد. شیشه‌های لمینت داری که پس از شکسته شدن نیز کنار یکدیگر باقی می‌مانند با برچسب L شناخته می‌شوند. البته برخی سازندگان بجای حروف اختصاری از کلمات Laminated یا Tempered روی شیشه جلو استفاده می‌کنند.

همچنین باید گفت شماره شناسایی خودرو VIN معمولاً در گوشه شیشه جلو درج می‌شود هرچند کدهای مربوط به قوانین و اعداد تأییدیه‌های مختلف روی شیشه جلو چسبانده می‌شوند. برای مثال خودروهای اروپایی دارای عدد ۴۳ روی شیشه جلو هستند که به پاس کردن قوانین ایمنی این قاره اشاره می‌کند. پس از کد قوانین، عدد تأییدیه شیشه الصاق می‌شود. در تصویری که مشاهده می‌کنید، شیشه جلوی خودروی ساخت اسپانیا دیده می‌شود؛ اما برای شیشه دارای تأییدیه اداره حمل‌ونقل آمریکا، عدد پس از حروف DOT نشان دهنده سازنده شیشه است. بسیاری از شیشه‌های جلوی وسایل نقلیه همچنین دارای عددی هستند که به نوع فرایند ساخت آن اشاره می‌کند. این کد معمولاً با حرف M شروع شده و پس از نام تجاری شیشه به چشم می‌خورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *